Annons:
Etikettrooibos-och-honeybush-rött-te
Läst 5258 ggr
Luju
2012-03-06 07:39

Rött te, eller rooibos?

När du pratar om Rött te, säger du Rött te eller Rooibos? Brukar inte dricka så mycket Rött te själv, så det skulle vara intressant att få veta vilket som är vanligast hos er läsare Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
Niklas
2012-03-12 09:11
#1

Jag säger Rooibos eftersom det råkar stå Rooibos Chai på förpackningen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Luju
2012-03-12 09:17
#2

klokt tänkt där! kollade upp de där med om det ska kallas för Rött te eller Rooibos. Rooibos är det riktiga namnet, men det kallas för Rött te ibland. dock ränkas in Rooibos till te-sorter egentligen eftersom de inte är gjort av bladen från tebusken. Dock går det att räkna in Rooibos till örtteer.

Dricker själv inte så mycket Rött te, därför är det lite intressant att höra vad folk i rooiboskretsar väljer att benämna den som Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Ratlings
2012-03-13 18:06
#3

Säger också Rooibos då det är Rooibos blåbär jag oftast dricker. Glad

Men innehåller Rooibos alltså örter då, eftersom det kan gå i örtteer? Eller har jag fattat fel? :p

// Lise
When nothing goes right, go left!

Mimmi
2012-03-13 21:32
#4

Jag säger nog Rooibos, främst för att man i en del länder (t.ex. Kina) kallar Svart te för rött.

Luju
2012-03-14 10:55
#5

#3 En mycket bra fråga, ska snart skriva en artikel om Rooibos i min artikelserie om Tesorter, då hoppas jag få svar på det! :) Det jag vet nu genom det lilla jag läst på Om te, är att örtteer är de teer som inte är gjorda av tebusken (Camellia sinensis) och eftersom Rooibos kommer från en helt egen rooibosbuske och inte från tebusken blir detta Te ofta kallat för Örtte. Men själva busken som Rooibos görs ifrån är inte en ört i sig, utan är en buske.

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Ratlings
2012-03-14 11:27
#6

#5 Aha, toppen håller utkik efter den artikeln då. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
MissInAction
2012-03-15 17:48
#7

Jag brukar säga både och. Det är ju ett Rött te och det kommer från rooibos-busken, så i mina ögon är båda lika "rätt" att säga Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Aquelegia]
2012-03-16 15:04
#8

Roiboss bara för jag inte hörde talas om att det även kan heta Rött te förän för ett år sedan och varken Rött te eller roiboos används i folkmun då det fortfarande är förvånandsvärt okännt. Dom flesta höjjer ögonbrynen "vaddå finns ju bara svart eller grönt" ^^

ryttarn
2012-03-16 15:16
#9

Rooibos säger jag. Det första rooibos Te jag kom i kontakt med var rooibos orange från Equale, så att vissa kallade det rött fick jag reda på långt senare….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Lodis
2012-03-16 20:34
#10

Jag kallar det för Rött te. Fast ibland kan det bli lite förvirrande eftersom det finns grönt Rött te Glad.

När jag talar om det gröna så säger jag grön Rooibos.

Tsunamis
2012-03-16 23:11
#11

Lööv rött té! Tungan ute men jag säger oftast Rooibos faktiskt.

MvH  Tsunamis

Farwuq
2012-03-17 07:46
#12

Jag säger alltid rooibos.

Glad

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rooibos

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vaanjja
2012-03-17 09:43
#13

Har aldrig druckut rött te/roobios, hur smakar det? Vad är skillnaden mot grönt eller Svart te? :)

Annons:
Tsunamis
2012-03-17 10:04
#14

#13 mjuk & snäll smak skulle jag säga. Vissa tycker ren Rooibos inte smakar så mycket så det är vanligt att det finns med fruktsmak eller honungssmak. Finns inget Koffein i Rooibos och det blir aldrig beskt/bittert i koppen om du har kvar tepåsen i koppen länge till skillnad från grönt och Svart te.

MvH  Tsunamis

vaanjja
2012-03-17 11:28
#15

#14 det låter gott, måste testas! :)

fridelfina
2012-03-17 22:18
#16

Rooibos säger jag, och när folk höjer på ögonbrynen säger jag Rött te Tungan ute

 
 

[Alenzi]
2012-03-17 22:26
#17

Jag säger nog Rooibos, tror jag. Dricker det inte så ofta, men när jag gör är det oftast naturell. Dock har jag smakat en riktigt god variant med lite "spicy" kryddor, och en annan med (hör och häpna, det här är olikt mig) vanilj!

[Fiction]
2012-03-18 13:47
#18

Jag brukar prata om "rött te".

Maria
2012-03-18 14:53
#19

Jag säger Rooibos.

Började dricka det efter att ha läst serien av "Damernas detektivbyrå"Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ellinoren90
2012-08-05 21:47
#20

Jag har ett Rooibos Te som är en av mina favoriter, köps i lösvikt i Te affärer. Blåbär,lingon och yoghurt! Vad jag har hört så är Rooibos nyttigt och inehåller antioxidanter och annat nyttigt. =)

Annons:
Lillamor
2012-08-06 07:33
#21

Jag säger enbart Rooibos, älskar smaken både med och utan tillsatser.Glad

ks.gerbil
2012-08-06 10:31
#22

dricker inte Rooibos men säger nog Rooibos om jag ska säga det Tungan ute

Gerbil-hemsidan hittar du R

tlover
2013-03-31 09:07
#23

(har ej läst allt)

Jag äger rooibus eftersom det är det som det heter och det är inte ett Te (tenörden i mig är väldigt noga på det Te kommer från camellia sinensis och rooibus kommer från en ärtväxt som heter aspalathus linearis, kan ha stavat fel) men också för att mitt favvo rooibus är ett grönt rooibus så det skulle bli vad? ett grönt Rött te?

l'm back

Mantissa
2013-03-31 09:55
#24

Jag säger rött roibos för att inte förväxla med grönt roiboos

Mezzzanina
2013-04-18 23:04
#25

Vad jag har läst mig till så skall Rooibos Te vara barken från den sydafrikanska rooibosbusken. Det är alltså baken som används då.

Men i Rött te kan det innehålla olika saker och behöver inte vara barki.Det kan göras röda bär och annat. Så vill man ha Rooiboste så skall man försäkra sig om att att det står Rooibos på förpackningen eller där det säljs i lösvikt.

tlover
2013-04-19 08:10
#26

#25 ja rooibus kommer från aspalathus linearis en ärtväxt med gula blommor som växer i cederbergen i sydafrika. man använder hela växten och röd rooibus behandlas på samma sätt som Svart te, dvs det fermateras innan torkning. grön rooibus torkas snabbt och fermateras inte.

honeybush och div andra örtteer räknas ibland till "röda teer" i vissa butiker tex men det är aldrig ett Rött te för att vara Te så kommer det från tebusken (camellia sinensis). Det Te som kallas Svart te i väst kallas faktiskt Rött te (hong cha) i Kina (dom går efter färgen på drycken).

Tyvärr så använder teföretag tex namnet Rött te där det inte passar så folk blir förvirrade🤔

l'm back

Afturelding
2013-04-19 09:46
#27

Det beror på vem jag talar med. Min sambo förstår inte alla dessa Tesorter t.ex, så det är enklast att säga "grönt", "vitt", "rött" och "svart" 😉

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
tlover
2013-04-19 09:49
#28

#27 jo men skulle affärer faktiskt använda rätt namn så skulle det inte bli likadana missförstånd.

anledningen förresten till att man kallar det "rött te" är för att rooibus är varumärksskyddat så ska man sälja rooibus så måste man betala lite till han som kom på att varumärksskydda det, därför kallar dom helldre det för Rött te hur fel det än är.

l'm back

Afturelding
2013-04-19 09:57
#29

#28 Absolut, men han dricker inte Te i alla fall så i hans fall spelar det ingen som helst roll. Han vet vad Earl Grey är, men ungefär där slutar hans kunskaper.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Zureel
2013-04-19 10:03
#30

Jag blandar även om jag märker att jag oftare säger Rött te vid påste  och Rooibos vid löste, en anledning till det att en del teer som det står Rooibos på kartongen om man läser det finstilta är det blandat med vanligt Svart te.


tlover
2013-04-19 10:13
#31

#30 Nu är jag ju inte så bevandrad i de smaksatta teernas värld men när jag fortfarande drack smaksatta teer så fanns det blandningar mellan tex grönt och Svart te, jag gissar att det teet du syftar på är samma.

Eller så är det ett utlänskt företag som säljer svart te under ursprungsnamnet (dvs rött te)

men det kan ju vara lite förvirrande för sömnlösa människor som dricker örtteer tex rooibus på kvällen för att inte få i sig Koffein.

l'm back

Zureel
2013-04-19 10:50
#32

#31 Alltså det står Rooibos Spice på förpackningen på det Te jag tänkte mest på och det är Lipton och det är då blandat med Svart te när man läser på förpackningen vilket känns lite lurigt tycker jag.


Effie
2013-04-22 13:45
#33

När jag först kom i kontakt med Rooibos benämndes det Rött te, och det sade jag länge. Nu har jag gått över till Rooibos, i och med att det blivit vanligare, och den benämningen blivit vanligare, och i och med Mma Ramotswe..🙂Fast det händer nog fortfarande att jag säger Rött te. Dricker det helst på kvällarna, och nästan alla tepåsar jag har på jobbet är smaksatt Rooibos (utan svart te)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emmyjane
2013-10-03 22:20
#34

Jag säger bush The, efter den damernas detektivbyrå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: