Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Grönt te

Grönt te, ej för IBS

2012-03-15 22:32 #0 av: Höstlegenden

Fick svaret av min läkare att man ska akta sig för grönt te och hålla sig till örtte om man har känsliga tarmar, likt IBS problematik.

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2012-03-20 17:00 #1 av: Luju

BusHanna, vet du om det finns någon artikel eller så på nätet där det står om detta? Skulle vara bra att kunna ha material till att skriva en artikel om det tänker jag

Anmäl
2012-03-20 18:43 #2 av: Höstlegenden

Jag har ingen aning. Min läkare är kines, så jag vet inte om det är någon sådan lära hon har...

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2012-08-11 00:34 #3 av: dragonstar

Har själv inte hört detta? har IBS men det är mer lindrigt nu en vad det var för några år sen. Dricker grönt the men då bara fruktigt.

Kanske beror på om man sköljer tet eller inte?

Med vänliga hälsningar Emma medarbetare på Trötthet I Fokus

Anmäl
2012-08-11 09:14 #4 av: ks.gerbil

Interessant :) inte för jag har tarm problem eller dricker grönt te me alltid roligt att veta mer :)

Anmäl
2012-08-12 15:02 #5 av: Lillamor

dragonstar Vad menar du med att skölja teet?

Jag har stort förtroende för kinesiska läkare eftersom i läkare i Kina försöker ta bort orsaken till sjukdomen och inte som här ge tabletter för lindring och a att man får leva med orsaken till att man mår dåligt.

Anmäl
2012-08-12 15:43 #6 av: dragonstar

Jag har fått lära mig att grönt the ska sköljas inna det sätts i tevattent.

Vet dock inte hur måga som göra det.

Anmäl
2012-08-13 11:45 #7 av: Lillamor

Har aldrig hör talas om det

Anmäl
2012-08-13 11:47 #8 av: ks.gerbil

Varför det? :)

Anmäl
2012-08-13 13:55 #9 av: dragonstar

Förstor det osm att grönt  the har mögelsporer och anant dåligt på sig, svart te har det rakt igenom så spelar inten roll men grönt te kan du sköla bort det från.

En kompis som dricker mycket the har sagt att jag ska skölja ska fråga nräamre sen.

Anmäl
2012-08-14 11:39 #10 av: Lillamor

Har det mögelsporer så är det ett mycket dåligt te, tror inte att de seriösa teodlartna har det.

Försöker köpa handplockat te som är torkade för hand (de lägger tebladen för hand snyggt och fint och håller koll så de tar när teet är precis klart varken förtidigt eller försent.

Anmäl
2012-08-14 21:45 #11 av: dragonstar

Okej svårt att veta när man köper löstee och så =)

Anmäl
2012-08-14 22:26 #12 av: ks.gerbil

jaha trodde typ att jag drack mögel eller nåt xD

Anmäl
2013-03-29 15:12 #13 av: tlover

min mage blir nästan bättre av te (har IBS), jag varvar däremot te och örtte eftersom jag försöker bli gravid så jag dricker inte lika mkt te nuförtiden.

Anmäl
2013-03-29 18:02 #14 av: Pelle Långlös

Har aldrig hört talas om det. Men fänkolste skall vara bra mot känslig mage.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2013-03-29 18:43 #15 av: tlover

även anis, kamomill och vid vissa besvär pepparmynta men det är ju örtte Skämtar

Anmäl
2016-07-11 11:43 #16 av: Smokvil

många säger så i Kina: om man har problem med tarmar det är bättre att välja röd té istället.  jag själv drack mycket grönt té förut men nu har jag bytt till röda téet.

Anmäl
2016-07-11 15:18 #17 av: tlover

#16 Det som dom kallar rött te i Kina är det som vi kallar svart te i väst

Anmäl
2016-07-11 15:43 #18 av: Smokvil

Ja, just det.  Rött te är  indiskt sort eller teet med torrkade  blommor eller örter eller? 

Man brukar säga att det är svårt att sömna om man dricker svarta teet på natten. Men det är sallan sagt i Kina eller kanske där jag växte upp är okänsligt mot teet. Därför jag trodde de svarta teerna man hittar här i Sverige är inte riktigt samma sorter man dricker i Kina.  Te är verkligen en konst att lära sig. 

Anmäl
2016-07-11 15:52 #19 av: tlover

#18 Det som kallas rött te här i väst är en ört (baljväxt) som heter rooibos som kommer från Sydafrika. (Klicka där det står rött te för mer info)

Anmäl
2016-07-27 12:36 #20 av: Gwaihir

Angående att skölja teer så gör jag det bara för puerhteer (och då med kokande vatten i kannan, dra några sekunder och sen hälla ut).

Angående svårt att sova om en dricker svart te, så ja svart te innehåller mer koffein än grönt te (och mindre än kaffe) så i vart fall för den som inte är van vid koffein så kan det ha den effekten. För oss som dricker mer te än vatten är effekten försumbar :)

De stora teslagen i kina är grönt te, oolongteer och puerhteer med (våra) 'svarta' teer först på en fjärdeplats vad jag har förstått, mycket av det svarta teet vi dricker här kommer från indien (ex assam) eller sri lanka (ceylon), även Kenya är en stor producent. Men det finns också förstås en hel del kinesiskt svart te (från Yunnan tex) och då är det samma te här som där.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.