Annons:
Etikettgrönt-te
Läst 9586 ggr
JohannaEkroth
2012-03-15 22:32

Grönt te, ej för IBS

Fick svaret av min läkare att man ska akta sig för Grönt te och hålla sig till Örtte om man har känsliga tarmar, likt IBS problematik.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Luju
2012-03-20 17:00
#1

BusHanna, vet du om det finns någon artikel eller så på nätet där det står om detta? Skulle vara bra att kunna ha material till att skriva en artikel om det tänker jag

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

JohannaEkroth
2012-03-20 18:43
#2

Jag har ingen aning. Min läkare är kines, så jag vet inte om det är någon sådan lära hon har…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

dragonstar
2012-08-11 00:34
#3

Har själv inte hört detta? har IBS men det är mer lindrigt nu en vad det var för några år sen. Dricker grönt The men då bara fruktigt.

Kanske beror på om man sköljer tet eller inte?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

ks.gerbil
2012-08-11 09:14
#4

Interessant :) inte för jag har tarm problem eller dricker Grönt te me alltid roligt att veta mer :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lillamor
2012-08-12 15:02
#5

dragonstar Vad menar du med att skölja teet?

Jag har stort förtroende för kinesiska läkare eftersom i läkare i Kina försöker ta bort orsaken till sjukdomen och inte som här ge tabletter för lindring och a att man får leva med orsaken till att man mår dåligt.

dragonstar
2012-08-12 15:43
#6

Jag har fått lära mig att grönt The ska sköljas inna det sätts i tevattent.

Vet dock inte hur måga som göra det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Lillamor
2012-08-13 11:45
#7

Har aldrig hör talas om det

ks.gerbil
2012-08-13 11:47
#8

Varför det? :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

dragonstar
2012-08-13 13:55
#9

Förstor det osm att grönt  The har mögelsporer och anant dåligt på sig, Svart te har det rakt igenom så spelar inten roll men Grönt te kan du sköla bort det från.

En kompis som dricker mycket The har sagt att jag ska skölja ska fråga nräamre sen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lillamor
2012-08-14 11:39
#10

Har det mögelsporer så är det ett mycket dåligt Te, tror inte att de seriösa teodlartna har det.

Försöker köpa handplockat Te som är torkade för hand (de lägger tebladen för hand snyggt och fint och håller koll så de tar när teet är precis klart varken förtidigt eller försent.

dragonstar
2012-08-14 21:45
#11

Okej svårt att veta när man köper löstee och så =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

ks.gerbil
2012-08-14 22:26
#12

jaha trodde typ att jag drack mögel eller nåt xD

Gerbil-hemsidan hittar du R

tlover
2013-03-29 15:12
#13

min mage blir nästan bättre av Te (har IBS), jag varvar däremot Te och Örtte eftersom jag försöker bli gravid så jag dricker inte lika mkt Te nuförtiden.

l'm back

Annons:
Pelle Långlös
2013-03-29 18:02
#14

Har aldrig hört talas om det. Men fänkolste skall vara bra mot känslig mage.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tlover
2013-03-29 18:43
#15

även anis, Kamomill och vid vissa besvär pepparmynta men det är ju Örtte 😉

l'm back

Smokvil
2016-07-11 11:43
#16

många säger så i Kina: om man har problem med tarmar det är bättre att välja röd té istället.  jag själv drack mycket grönt té förut men nu har jag bytt till röda téet.

tlover
2016-07-11 15:18
#17

#16 Det som dom kallar Rött te i Kina är det som vi kallar Svart te i väst

l'm back

Smokvil
2016-07-11 15:43
#18

Ja, just det.  Rött Te är  indiskt sort eller teet med torrkade  blommor eller örter eller? 

Man brukar säga att det är svårt att sömna om man dricker svarta teet på natten. Men det är sallan sagt i Kina eller kanske där jag växte upp är okänsligt mot teet. Därför jag trodde de svarta teerna man hittar här i Sverige är inte riktigt samma sorter man dricker i Kina.  Te är verkligen en konst att lära sig.

tlover
2016-07-11 15:52
#19

#18 Det som kallas Rött te här i väst är en ört (baljväxt) som heter Rooibos som kommer från Sydafrika. (Klicka där det står Rött te för mer info)

l'm back

Gwaihir
2016-07-27 12:36
#20

Angående att skölja teer så gör jag det bara för puerhteer (och då med kokande vatten i kannan, dra några sekunder och sen hälla ut).

Angående svårt att sova om en dricker Svart te, så ja Svart te innehåller mer Koffein än Grönt te (och mindre än kaffe) så i vart fall för den som inte är van vid Koffein så kan det ha den effekten. För oss som dricker mer Te än vatten är effekten försumbar :)

De stora teslagen i Kina är Grönt te, oolongteer och puerhteer med (våra) 'svarta' teer först på en fjärdeplats vad jag har förstått, mycket av det svarta teet vi dricker här kommer från Indien (ex assam) eller sri lanka (ceylon), även Kenya är en stor producent. Men det finns också förstås en hel del kinesiskt Svart te (från Yunnan tex) och då är det samma Te här som där.

Annons:
tlover
2016-07-27 15:59
#21

#20 nja även om kroppen består av 90% Te så kan man få svårt att sova av koffeinet i Te. Jag är ett exempel på det. Men kroppen lär sig att reglera vätskan bättre om man är van Koffein däremot

l'm back

Upp till toppen
Annons: