Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 4729 ggr
[Vargöga]
3/16/12, 10:57 AM

Hur gör ni?

Ja som rubriken lyder: Hur gör ni när ni fixar i ordning er Tekopp?

Jag kokar vattnet i vattenkokaren. Lägger i en Tepåse i koppen medan jag väntar på att vattnet skall koka. Knycklar ihop förpackningen och slänger den.

När vattnet är klart så tar jag och håller i tepåsen i snöret och sedan häller jag vattnet PÅ tepåsen. Sen doppar jag flera gånger med tepåsen i vattnet.

Sen fyller jag på med mjölk till en viss färg dyker upp. Innan jag tar muggen så måste jag dricka en slurk.

Annons:
[Momiji]
3/16/12, 11:12 AM
#1

Her i tepåsen eller tehållaren(eller vad det nu heter) i muggen medans jag kokar upp vatten, vanligtvis i vattenkokaren. Sen när det kokar ordentligt så häller jag ner det i muggen och drar påsen/hållaren upp och ner ur vattnet några gånger och om jag har en påse brukar jag använda en sked för att sen trycka ut allt vatten ur påsen när det är klart. Sen dricker jag alltid första klunkarna med sked tills det är lagomt varmt. Sista halvcentimetern som blir kvar i botten av muggen häller jag alltid bort.

[Vargöga]
3/16/12, 11:14 AM
#2

Haha du är som jag. Jag måste ha något kvar på botten jag med och kan inte lämna det helt tomt. Tungan ute

[Momiji]
3/16/12, 11:18 AM
#3

Nä, sista "slatten" smakar inte så gott Tungan ute

[Vargöga]
3/16/12, 11:19 AM
#4

Hihi när jag håller verkligen med och sen brukar den vara iskall också och då smakar inte det gott. Jag vill ha varmt. Skrattande

[Momiji]
3/16/12, 11:21 AM
#5

Precis Glad

Luju
3/16/12, 11:24 AM
#6

Jag har en dålig ovana att låta tepåsen, när jag använder en sådan, vara kvar i muggen tills jag har druckit färdigt. Trots att det ger en rätt så sträv smak på teet efter ett tag, så verkar jag aldrig lära mig Foten i munnen

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
[Vargöga]
3/16/12, 11:27 AM
#7

Hihi Luju.

[Momiji]
3/16/12, 11:29 AM
#8

Skulle inte kunna tänka mig att lämna kvar tepåsen i muggen, känner dock flera som gör det

[Vargöga]
3/16/12, 11:32 AM
#9

Nä inte jag heller. Vill inte ha något som "ramlar" på överläppen.

Lodis
3/16/12, 10:07 PM
#10

Jag låter alltid tekulan vara kvar i koppen. Något som kan göra det gröna teet ganska beskt, men det slinker ner ändå, hihi..

Jag stänger alltid av vattenkokaren innan vattnet kokat upp när jag dricker Grönt te. Då ska temperaturen på vattnet vara runt 80 grader.

Luju
3/16/12, 10:21 PM
#11

Det är lite trixigt att inte få tepåsen att ramla i ansiktet på en, men det går Glad Har jag Tesil brukar jag dock ta ut den då det är lite jobbigare att ha en Tesil mot kinden än ett litet snöre.

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Lodis
3/16/12, 11:47 PM
#12

Haha, men det finns ju sådana här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/46956800/

Den håller man på plats med pekfingret…Tungan ute

vaanjja
3/17/12, 7:22 AM
#13

Jag kokar upp vattnet, under tiden fyller jag tekulan till hälfen med Te. Lite mindre eller lite mer beroend på vilket Te jag ska göra! När vattnet är färdigt häller jag det i koppen(måste hälla det medan det fortfarande kokar) och lägger i tekulan efteråt! Har fått för mig att det blir mindre smak om jag häller vattnet när kulan är i koppen… Sedan får det vara i tills det blir en viss färg, nästan helt svart för de flesta teer men inte för alla. Sedan kan jag oftast dricka det direkt för det brukar ha svalnat lagom mycket medans det drar.

:)

Annons:
Bamse 08
3/17/12, 10:21 AM
#14

#12 En sån har vi :)

--

Jag bukar koka upp vattnet och medans vattnet kokar så lägger jag i Te påsen. Sen häller jag i vattnet.

Låter den stå i ungefär 3 minuter sen är det klart Tungan ute

What doesn't kill you makes you stronger.

ks.gerbil
3/17/12, 10:29 AM
#15

hur jag gör? haha ööööh… kokar ihop vattnet häller i den i muggen sen tar jag fram teet och doppar och snurrar runt den i vattnet :P sen väntar jag och dricker ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

MissInAction
3/17/12, 12:47 PM
#16

Jag ser till att vattnet inte är hett för jag vill inte skålla teet, särskilt inte om det är Grönt te jag ska dricka! Jag håller i etiketten/tråden och häller på vattnet på påsen och sedan låter jag det stå i x antal minuter. Sedan dricker jag.

Med löste gör jag i princip samma sak, med skillnaden att jag häller vattnet över silen istället och låter teet dra.

Om jag gör chai-te så lägger jag Te och kryddor i en bomullssil som jag sätter i tekannan, och häller över vatten samt varm mjölk och så får det stå och gotta sig. Detta går i perioder men nu är det sällan jag gör chai-te för det "ska" liksom vara sött och det smakar inte lika bra med sukrin som med socker, tycker jag. (har uteslutit socker från min kost samt att jag vanligtvis dricker mitt Te utan några tillsatser)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

plutopellis
3/17/12, 4:01 PM
#17

Jag gör som Lulu, låter påsen vara kvar i. Var väldigt besvärligt när jag var gravid och skulle minska koffeinintaget och ta upp påsen eftersom det då blir mindre Koffein i tet men det gick Tungan ute jag har nojja på att vattenkokaren måste koka klart och så av sig själv. Har den stått en minut slår jag på den igen. Jag måste ha kokande vatten annars går det inte dricka (tvångstanke?) men försöker lära ifrån detta. Tycker alltid man får ljummet Te när man äter ute exempelvis. Och får jag det i glas får jag nästan panikkänsla för går ju inte hålla i glaset då det är så varmt som jag vill ha det så måste man ju vänta tills det svalnat.. Hehe, besvärligt. Men det var ju inte detta jag skulle skriva, dricker jag påse tar jag i denna och en skvätt mjölk medan vattnet kokar upp är det löste har jag också i det medan vattnet kokar upp men efter att ha doppat den ett tag i vattnet tar jag upp den när det är löste.. Glad

AkaiTsuki
3/17/12, 8:35 PM
#18

Jag brukar sätta på vattnet i vattenkokare, ta fram mugg och lägger i påsen i muggen. Sedan tar jag fram socker och mjölk, väntar till vattnet är klart och häller sedan på vattnet PÅ påsen.

Jag låter det sedan ligga kvar i 3 min eller mer(Brukar greja med mobilen i väntan så ibland blir det mkt längre än 3 min)
Sen doppar jag tepåsen, tar tesked och trycker ut starka biten av tet som fastnat i tepåsen och slänger tepåsen

Lägger i mjölk/socker beroende på vilket Te det är. Rabarber grädd behöver inte ha någon mjölk t.ex. osv :)

//Joanna

Mimmi
3/18/12, 3:26 PM
#19

Jag har en jättesmidig kopp med "inbyggd" Tesil som man kan ta bort. Jag brukar måtta upp lite mer än en matsked teblad. Värmer sedan vatten i vattenkokare, och försöker att stänga av den innan det hunnit börja koka ordentligt. Häller det sedan direkt i koppen, över tebladen, och låter det stå i ungefär tre minuter. Sedan dricker jag.

Teet jag använder går att använda fler än en gång, så jag brukar bara hälla i lite mer vatten om jag är sugen på mer!

[Vargöga]
3/18/12, 3:28 PM
#20

Smidigt #19. Skrattande

Annons:
veran
3/25/12, 5:45 PM
#21

Stor mugg. Tyvärr har klumpiga jag lyckats slå sönder mina favvisar och den jag har nu är lite för stor och tung. I med ganska mycket gröna teblad i en "tygkorg" för jag gillar starkt Te. Häller över nästan kokande vatten, lägger över ett fat för att inte värmen ska försvinna. Jag vill ha mitt Te VARMT. Ställer mobiltimern på 2.45 (lärdom efter att alltför många gånger fått hälla ut odrickbart te). Eventuellt lite sötning av honung.

Tarotstollan
4/13/12, 1:44 AM
#22

Vad kul att läsa hur  olika vi gör med vårat älskade Te!

Jag dricker ganska mycket Te, ca 1-2 kannor fulla om dagen!

Jag använder en helt vanlig kaffebryggare (endast för te). Varje gång bryggaren har gått sönder och jag tvingats köpa en ny, så måste jag kolla hur lång tid det tar att brygga en helt full kanna med vatten. Den jag har nu tar ca 10 min och det går 10-15 koppar i den. Jag fyller kannan full med vatten och tömmer i bryggaren. sen i med ett vanligt kaffefilter i tratten. Beroende på hur starkt Te jag vill ha, så brukar jag låta vattnet rinna ut i kannan till ung.4-6koppar, sen lägger jag i tet i tratten och till den mängden vatten brukar jag ta 1msk mått Te!

Det bästa med denna bryggningen är att tet håller sig varmt länge eftersom det står på värmeplattan. Efter ca 1½-2 timmar om jag inte har druckit upp det så häller jag ut det. Det blir så beskt och illasmakande, om det får stå längre!

Jag dricker mest löste,  och brygga direkt i en kopp blir alldeles för starkt för min smak. Använder alltid suketter eller strösocker om de är slut!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Symfoni
4/13/12, 12:19 PM
#23

Jag kokar upp vattnet (kastrull eller vattenkokare). Lägger tekulan/tepåsen i koppen, häller på vatten och låter det dra i 5-6 min.

Använder varken socker eller mjölk/grädde i teet, men det händer att jag tar lite honung i teet.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

PandanNilsson
4/13/12, 2:26 PM
#24

Sätter på vatten kokaren, medans de kokar så tar jag fram en kopp och socker burken. Sedan går jag och väljer Te smak mellan 10 st men de blir oftast earl grey eller gamla söder. Sedan när vattnet är klart  så häller jag ner det i koppen. Och hissar ner en Te påse. Tungan ute

Sedan sätter jag mig vid datan, och väntar tills teet blivit klart, sedan två minuter  efter så går jag och häller i socker.

Tar med mig koppen in till vardagsrumet och njuter av värmen!

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Upp till toppen
Annons: