Annons:
Etikettrooibos-och-honeybush-rött-te
Läst 2510 ggr
Tsunamis
2012-03-16 23:42

Vilka har testat örttéet Yerba Mate?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mate

Funkar att bryggas som vanligt té + kan man brygga om det flera gånger, men det kan man med många bra téer av hög kvalitet.

Nu var det ett tag sedan jag testade det men hittade två på 'min' tésida houseoftea.se. Vanlig och rostad. Tyckte det var helt ok och en kul variation Skrattande

MvH  Tsunamis

Annons:
Allamej
2012-03-16 23:45
#1

Isf. har dom blivit bättre sen jag testade dom för då smakade det som hö.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Tsunamis
2012-03-16 23:47
#2

#1 Hehe rent grönt té smakar också hö men det finns ju skillnader mellan typ av tébuske och sånt Flört

Mate kan man med fördel blanda med smaksatt rött té om man känner för att tillfära lite smak. Mate har ett plus i kanten med att det är Koffein i (för mig är det en fördel iaf!)

MvH  Tsunamis

Allamej
2012-03-17 01:24
#3

Jag vill antingen ha rent ört the- roiboos - svart The. Sen är jag väldigt förtjust i kryddiga smaker, och russian earl grey förstås :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

tlover
2013-05-14 06:27
#4

Jag har testat yerba maté hos min syster men jag tyckte inte det var gott det smakade som #1 sa hö fast enligt mig med en biton av bark.

och riktigt bra Grönt te smakar inte som hö det smakar ljuvligt ❤️

l'm back

Tedoft
2013-05-20 12:19
#5

Maté kan trots allt vara gott. Först och främst beror det ju på vilken variant man testar. Jag hade nog inte valt påste-varianten, om det nu finns sånt(?)
Dessutom finns det ju smaksatta varianter, jag har själv ett Maté Havtorn hemma.
Det ska ju bryggas lite längre än vanliga Tesorter, precis som med de flesta ört-teerna, ca 4-6 minuter.

Inkanyezi
2013-05-20 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det klassiska sättet att dricka mate är att dricka ur en kalebass med ett sugrör som har sil i botten (bombilla). Man stoppar först ner sugröret i den tomma kalebassen och så fyller man på matebladen. Sedan häller man i varmt vatten och suger. En del har socker i också. När vattnet är slut slår man på mer, och så får kalebassen gå runt och alla får en slurk. Vattnet ska inte vara kokhett, utan något svalare. Man brukar ha en termos med varmt vatten, och på alla bensinstationer i Argentina finns varmt vatten att fylla termosen. Man kan fråga strängt taget var som helst om man kan få varmt vatten i sin termos.

Kalebassen man dricker ur kallas ofta "mate". Den på bilden är ovanligt påkostad. För det mesta är det en enkel liten kalebass som rymmer ungefär 1½ till 2 dl, ofta med inskurna mönster eller bara helt slät, och inte sällan med en kant av silver. Också bombillan görs ofta av silver. 

Om jag har provat? Vad säger man? "Har hundar loppor?"

Annons:
Tedoft
2013-05-23 22:25
#7

#6
Inte mina hundar! 😃

Upp till toppen
Annons: