Annons:
Etiketttips-råd
Läst 4203 ggr
Chestnut
3/17/12, 7:49 PM

Gott iste?

Sitter någon här på recept på ett gott, enkelt Iste? Helst inte alltför mycket socker!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Yin&Yang
3/17/12, 7:57 PM
#1

Det enklaste är att koka Te och sätta i en tillbringare, sätt i 2-3 tepåsar. Sedan smaksätta med citron och socker efter smak och låta svalna.

Lodis
3/18/12, 12:39 AM
#2

Jättegott att göra is Te av är malvate eller hibiskuste. Det behöver inte kokas, utan man lägger hibiskuste i kallt vatten och låter det dra över natten.

Själv lämnar jag blommorna i och silar när jag ska dricka det, men man kan ju även sila av det om man vill.

Det är redan syrligt, men ännu nyttigare blir det med citron. Vill man ha en sötare variant kan man söta med vad man vill.

Hibiskuste ligger i topp när det gäller antioxidanter.

Gott och nyttigt är det i alla fall och väldigt vackert att titta på också Glad

Chestnut
3/18/12, 11:25 AM
#3

#2 Det ska jag definitivt testa till sommaren när jag dricker Iste i mängder!

#1 Är ungefär så jag har gjort nu, testade denna gång med rabarber & vanilj får se hur det blir Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Yin&Yang
3/18/12, 4:41 PM
#4

Okej, hur gjorde du med rabarberna? :)

Luju
3/18/12, 6:04 PM
#5

Du kan använda Rooibos till att göra Iste. Häll i något mer av rooibosen än vad du använder när du kokar det, i en kanna med kallt vatten. Ställ in kannan i kylskåpet några timmar för att låta rooibosen dra sig. Sen är det bara att dricka

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Tsunamis
3/24/12, 5:29 PM
#6

isté av hibiscusblommor gjorde Jamie Oliver på TV nyss hehe Glad Lägg i lite socker & lime också. Hibiscus smakar som smultron/körsbär enligt honom.

Finns att köpa under Ört té på houseoftea.se iaf. Tips!

MvH  Tsunamis

Annons:
JanGBG
3/24/12, 6:15 PM
#7

Cool

Iste !!!!!!!!

Steg ut ur bilen i öknen utan för Eliat det var 42 grader varmt.

Fick Iste på en lite bar/bensin mack, har aldrig smakat så gott Iste.

Vet inte hur hon gjord damen? ( en liten kvinna i svart slöja, hälften så stor som jag)

Lodis
3/24/12, 8:03 PM
#8

Tjaa, jag tycker nog hibiskus är surare än smultron och körsbär. Kanske surkörsbär möjligen, hihi..

Men det är gott ändå Cool

Tsunamis
3/24/12, 8:24 PM
#9

#8 mycket socker för att motverka syran då Tungan ute jag inhandlade raskt hibiscus och kommer testa det.

MvH  Tsunamis

Lodis
3/24/12, 8:55 PM
#10

Jaa, om man vill ha det lite sötare så bör man nog sockra. Men jag föredrar det naturellt Glad

Som törstsläckare vill man ju kanske inte ha det sött, men man kan ju göra det till det man vill och vad man känner för just då.

Jag tror du kommer att gilla hibiskusenFlört

Lodis
3/24/12, 11:12 PM
#11

Hibiskus kan du också med fördel blanda i andra teer för en lite syrlig smak och extra antioxidanter. Det är väldigt gott i de sötare varianterna grönt eller Rött te.

Kallt eller varmt.

I svart te har jag inte provat men det kanske funkar där med.

ks.gerbil
5/24/12, 6:16 PM
#12

någon annan med bra tips? haha nu börjar det bli riktigt varmt ju Skrattande

Gerbil-hemsidan hittar du R

Simuala
7/13/12, 11:47 PM
#13

provar att göra Iste med färsk citronmeliss och nektarin just nu. Tänkte kyla ner med fryst mango vid servering. :)

Annons:
ks.gerbil
7/14/12, 12:02 AM
#14

Mmm.. Det låter riktigt gott!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Simuala
7/14/12, 12:20 AM
#15

uppdaterar när vi har smakat det! Är svårt att få smak ur citronmelissen ibland :/

tlover
3/30/13, 8:15 PM
#16

Man ska låta teet dra i kallt vatten, då blir det inte lika stor risk att det blir beskt (= mindre anledning att söta)

nu har jag inte receptet framför mig men jag är ganska säker på att det var 2 msk teblad i 2 dl kallt vatten som får stå och dra i kylen i minst 2 timmar, man silar det sen spär man ut teet med mer vatten (och ev sötar, jag sötar inte Te men måste man göra det kanske man kan koka upp vatten + socker och sen låta det svalna annars kan det vara svårt att blanda i)

jag tycker ett gott vitt Te eller Jasminte funkar bra men jag dricker gärna mitt Te varmt så det blir inte så ofta jag gör Iste själv.

l'm back

Upp till toppen
Annons: