Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1458 ggr
Luju
2012-03-20 12:06

Te-cermonier

Är det någon här som har medverkat i en tecermoni någongång? Spännande att höra Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
JanGBG
2012-03-31 19:37
#1

Glad

När jag läste Japansk Kulturhistoria , så hade vi en sådan cermoni. Det komm en dam och visade oss

Men när jag berättade det för en av minna karater när jag tränade Kendo så bjöd han hem mig. Då han var gift med en japanska.

Hon visade cermonin på ett helt annant sätt, det finns vist flera sätt beroende på var i Japan man är.

Min kamrats fru hade ärvda saker ( skål och borste, ask  och värmde vattnet med låga ( då vi var i en lägenhet så hade hon ett stort värme ljus inte kol).

Hon hade på sig en kinomo som hon hade ärvt av sim farmor, och en vänina hade hjälpt till med hår och smink.

Det var en stund som jag aldrig glömer, det var som i en saga!

Symfoni
2012-04-01 00:42
#2

#1 Vilken upplevelse, att få vara med om en te-cermoni i hemmiljö. Det är ju en helt annan atmosfär, än i studiemiljö. Förstår att minnet av den stunden sitter 'etsat' Glad

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

[Vargöga]
2012-04-01 09:05
#3

Nä det har jag inte. Vad gör man i en sån cermoni? Flört

ks.gerbil
2012-04-01 09:29
#4

*tänker* kanske en artikel…? nån intereserad av att göra en?

Gerbil-hemsidan hittar du R

JanGBG
2012-04-01 14:15
#5

Rynkar på näsan

Ja, det är ju te-kultur och historia om Te i särklass. Vi borde nog ha en artikel om det på sajten.

ks.gerbil
2012-04-01 14:17
#6

hmm.. är du bra på sånt? skulle du vilja hjälpa till?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
JanGBG
2012-04-01 14:20
#7

Skäms

Känner inte att jag behärskar ämnet tillräckligt, ska tänka på det, men någon annan kanske kan bättre.

ks.gerbil
2012-04-01 14:22
#8

7# vrf skäms du? man kanske skulle kunna sammarbeta allihopa och skriva lite var om det man vet och så kan nån i admin gör an artikel om det Tungan ute

Gerbil-hemsidan hittar du R

Bamse 08
2012-04-01 14:50
#9

#8 Eller så lägger vi upp någon som artikelskivare Glad

What doesn't kill you makes you stronger.

ks.gerbil
2012-04-01 14:55
#10

9# ja men jag menade om många visste lite och inga allt så att säga ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

JanGBG
2012-04-01 15:31
#11

Gladjo#8, så här var det, här sitter jag gammla karln och berättar om vad jag upplevt, och så ber någon mig skriva en artikel, kände att jag kanske hade tagit i för mycket om ett ämne som jag inte behärskar, då bör man skämmas lite, vilket jag gjorde.

Men ge mig lite tid så ska jag se om jag inte får ihop något, har på de sajter jag är Medarbetare, vissa artiklar som släppar efter, har skrivkramp just nu.

[SallysPigge]
2012-04-02 00:48
#12

Vad jag förstått så att lära sig att behärska tecermonierna fullt ut tar lång tid att lära sig om man ska göra det rätt. Det är inte bara att slänga i påsen och fyll med vatten .. utan mycket annat.

När jag läste (även sett filmen) En Geishas memoarer så håller Geishan på med sina Te cermonier för männen. :-D

Symfoni
2012-04-02 01:34
#13

Sökte på tecermoni och hittade både texter och filmklipp, länkar till några nedan.

Intressant, hoppas jag någon gång får möjlighet att delta i en riktig tecermoni.

Japansk tecermoni (youtube): http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=mCM6l1r1SqQ&NR=1

en till Japansk tecermoni (youtube): http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=7tt7NBIVeMY&NR=1

En tecermoni i japansk krigarstil (text): http://www.epochtimes.se/articles/2011/08/31/21959.html

Kinesisk tecermoni (text): http://se.radio86.com/liv-leverne/kinesisk-teceremoni-pa-grace-tea-househttp://se.radio86.com/liv-leverne/kinesisk-teceremoni-pa-grace-tea-house

(knappen för att infoga länk är utgråad, så jag vet inte om länkarna öppnar i nytt fönster)

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

Annons:
ks.gerbil
2012-04-02 07:00
#14

Jätte duktig symfoni! Det ska jag kika på :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2012-04-02 07:02
#15

11# haha du kan ta det lugt vill du inte hjälpa till så behöver du inte :) men om nån annan tror att han/hon vet tillräckligt är det bara att skriva/PMa

Gerbil-hemsidan hittar du R

JanGBG
2012-04-02 08:15
#16

#15, jag är inte ovillig eller avig, kände bara att jag inte ville skriva mer artiklar just nu, helst inte i ämnen som jag inte behärskar, är ju bara här på denna sajt som vanlig besökare, tycker att vissa saker har varit trevliga.

Vill absolut inte stöta eller vara ogin/dum mot er.

Luju
2012-04-02 08:46
#17

Att skriva en artikel om olika teceremonier finns i min tanke redan. Om någon vill skriva någon artikel, gör det absolut! Tycker det är ett väldigt intressant ämne.

JanGBG, vi respekterar självklart din åsikt och jag tycker det är jätte trevligt att du har kommit hit och jag har lärt mig mycket av det du skrivit här och ser fram emot att ta del av din kunskap igen!

Känner du att du vill tillägga något i en artikel, men inte ha fullt ansvar är det mer än okej, och känner du någon annan dag att du vill skriva en artikel (om antika Tekannor till exempel) är du mer än välkommen att göra det.

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

tlover
2013-05-16 09:24
#18

Jag har gått en kort kurs (4h) i japansk Teceremoni (Cha no yu) i höstas och då blev man ju bjuden också (dom visade först) däremot tänker jag fara på nån Teceremoni då jag bara är gäst nån gång också och fortsätta öva på Cha no yu (men även om jag har en hel del saker tex Chawan, Chasen, chashaku m.m. så behöver jag mer tex en chakin)

Jag har saker för Gong fu cha (kinesisk teceremoni) men jag har inte testat dom ens och inte heller varit på nån Gong fu cha.

l'm back

Upp till toppen
Annons: