Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 2545 ggr
ks.gerbil
2012-03-21 17:41

darjeeling och andra konstiga namn

har ni alldrig smakat på det? det är faktiskt gott det är Svart te. smakar ugefär som earl grey med lite frukt smak Tungan ute har ni skakat på det? hare ni smakat på teer med konstiga namn? eller ni kanske driker teer med konstiga namn? haha här kan vi prata och diskutera om teer med konstiga namn Flört

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
JanGBG
2012-03-21 19:27
#1

Rynkar på näsanNär jag var ung så läste jag 20 poäng Japansk kultur historia.

Ett av de "praktiska delarna" var en lektion i "the cermonin".

Vad är det för sorts Te? Någon som vet? Det smakade ju förfärligt?

Har drukit Te hemma hos japanska vänner då smakar det ju som vårt Te.

Evahelene
2012-03-21 19:44
#2

Jag tycker Dareeling-te är bland dom godaste. Nu var det längesedan jag köpte det…måste skriva upp det på handlings-listan! Tungan ute

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

PennyIIXC
2012-03-21 20:32
#3

En annan konstig te-sort är som finns på mitt jobb som heter "tjärgårds-te" eller "stjärgårds-te" kan den också heta. Och ja, tjär som i tjära. Och det luktar så starkt med tjära när man öppnar burken att lukta så det nästan blir jobbigt om det händer vid kassan. Det ska ju lukta "skärgård".
Aldrig provat! Känns inte som om det är det nyttigaste att dricka tjära heller?

Någon som provat? Köpts ju slut så en del måste ju gilla det…

tlover
2013-05-15 23:55
#4

#1 var det ett pulver så heter det Matcha (finns en artikel om det) Jag älskar Matcha och min man dricker det varenda dag 😃

Nästan alla Tesorter jag dricker har väl "konstiga namn" enligt andra

Pu-erh tou cha, tie kuan yin, yin ho yasmine, genmaicha, gyokuro, sencha, bancha, hojicha, Matcha, Darjeeling, iron buddah select etc etc

l'm back

Zureel
2013-05-16 07:17
#5

Jag tycker väl egentligen att inga Te namn är konstiga fast det jag har hemma just nu som flest skulle tycka låter lite konstigt är nog genmaicha vilket jag i och för sig tycker ser väldigt kul ut då det ser ut som mini popcorn i teet ( rostat ris som puffat).


tlover
2013-05-16 07:19
#6

#5 vet du historien som berättar hur Gen mai cha kom till?

l'm back

Annons:
Zureel
2013-05-16 07:24
#7

#6 nej jag vet bara att det brukade anses som ett arbetarklass Te eftersom det är utblandat med ris.


tlover
2013-05-16 07:31
#8

En samuraj hade en tjänare som hette Gen mai cha som skulle servera Te till samurajen. Men när han serverade teet så föll några riskorn ut ur tjänarens ärm och föll ned i teet. Samurajen blev arg och högg av huvudet av tjänaren men sen ville han dricka Te så han drack av det misslyckade teet som tjänaren hade gjort. Samurajen tyckte att teet var så gott så han döpte det till Gen mai cha för att hedra tjänaren som hade dött.

Däremot så var det nog inte så det gick till egentligen, det kom antagligen till genom husmödrar som ville dryga ut det dyra teet.

l'm back

Zureel
2013-05-16 07:39
#9

Men en intressant historia även om det troligtvis inte stämmer.


Upp till toppen
Annons: