Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 29309 ggr
[Vargöga]
2012-03-23 17:13

Bäst före?

Finns det någon "bäst före" på lösviktste? Jag har en burk med löste men jag vet inte vad det är för någon sort och hur länge den funnits i denna alumminumburk.

Törs jag testa den?

Annons:
hus-musen
2012-03-23 17:14
#1

Gammalt Te smakar torrt och damm, så det har ett utgångsdatum innan aromen börjar försvinna. Men det är ju bara att prova :)
Har ett hemmablandat Te som är jättegammalt men underbart gott fortfarande även om de börjat tappa mycket smak nu.

Qui dormit, non peccat

 


[Vargöga]
2012-03-23 17:19
#2

Så det är bara att testa och skulle det smaka blä så slänger jag bara den. Flört

abbis
2012-03-24 19:36
#3

Te håller 3 månader i vadderad påse och 1 år i tät burk . Det förutsätter dock att téet inte är gammalt när du köper  det..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Vargöga]
2012-03-24 19:42
#4

Tack abbis

Luju
2012-03-24 21:03
#5

Vad kan hända när ett Te blir för gammalt? Jag har haft några av mina teer ett bra tag, och har aldrig funderat på att de kan bli dåliga..

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

hus-musen
2012-03-24 21:09
#6

Inget alls, mer än att smaken försvinner.
Beror lite på vad de är för sorts Te, finns ju pulverte som härsknar, men vanlligt bladte tappar bara smaken.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Lodis
2012-03-24 23:03
#7

På teet jag köper från house of tea finns utgångsdatum på påsen.

De jag fick hem nu i veckan har utgångsdatum någon gång 2013, så det är ju ett tag som de håller sig. Det är smaksatta röda och gröna teer.

Luju
2012-03-26 01:00
#8

Jag har läst någonstans att alla matprodukter måste ha ett utgångsdatum. Dock tror jag, och detta är bara min egna åsikter, att när det kommer till just Te är det som hus-musen skrev, mest smaken som försvinner och att pulverte kan härskna. Jag tror inte att det förekommer mögel i vanliga svarta teer, isåfall skulle det vara om teet ligger fuktigt till, och det kommer mögel på grund av de. Annars kan jag inte se hur det skulle kunna mögla då åtminståne Svart te har genomgått fyra stadier av torkning för att bli Svart te. Däremot kan jag tro att tillsatserna i ett Svart te till exempel kan bli dåligt. Fast kanske inte ändå, det är ju oftast torkat det med, åtminståne det man köper i butik.

Det är defitnivt en bra fråga! Ska kolla närmare in i det där

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Lodis
2012-03-26 01:41
#9

Men jag kan tänka mig ändå att näringsvärdet minskar med tiden…

abbis
2012-03-26 08:48
#10

Alla dåliga téer som är syntetiska slutar dessutom smaka ganska snabbt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

andreas0
2012-03-26 23:14
#11

#0, Förvarar du det rätt så håller Te på lösvikt i ca 2 år. Rätt Förvaring innebär i en mörk och lufttät burk.

Man bör också fundera på hur affären man köper teet förvarar det. Många livsmedelsaffärer säljer Te på lösvikt som dom har i genomskinliga plastlådor som inte är lufttäta, med andra ord helt fel. Te-affärer brukar förvara dom rätt.

Man bör även fundera på hur stor omsättning av Te stället man köper av har, så det inte har legat på hyllan ett år innan man köper det.

Det är knappast något farligt med att dricka gammalt Te (om det inte är mögligt eller liknande, men det ser man direkt), bara att smaken blir lidande.

[Vargöga]
2012-03-27 07:39
#12

Tack #11.

JanGBG
2012-03-27 21:40
#13

ObestämdNu blir jag fundersam?

Har vid ett tillfälle fåt smaka på Te som man har tagit upp från den sjunkna Ostindiefararen, det smakade utmärkt och den sjönk ju på 1700-talet??????

Tror att man förpackade tet absolut luft/fukt tät. Hur vet jag inte????

Men jag vet att Engelska flottan hade sitt Te i blekplåt som var hopp lödd. det blir ju fullständigt Fukt/luft tät.

Annons:
JanGBG
2012-03-27 21:55
#14

Obestämd

Måste fortsätta på det här inlägget.

Smak lukt är ju aromatiska föreningar, dessa är ju mycket lätt nerbrytbara!

Te BORDE var förstört med tiden av kontakt med luft.

Någon som är bättre kemist än mig, hur bevara en aromatisk förening i ett biologist ämne som Te? Är det oxidationen med luft som förstör den?

hus-musen
2012-03-27 22:23
#15

Japp, det är syret som förstör Te. förvaras den lufttätt och mörkt så klarar det sig mycket bra.

Qui dormit, non peccat

 


fridelfina
2012-03-27 22:33
#16

Oj, har haft lösviktsteer som varit typ 8 år gamla (om inte äldre) som gått att dricka, eventuellt lite mindre smak bara. Haft dem i plåtburk i skafferiet.

 
 

ks.gerbil
2012-03-28 10:42
#17

själv har jag faktiskt alldrig tänkt på det Tungan ute men teet försvinner ur skafferiet ganska fort så det är ingen direkt besvär för våran familj Tungan ute

Gerbil-hemsidan hittar du R

tlover
2013-05-15 10:16
#18

Jag tycker det blir större skillnad på neutrala Tesorter än smaksatta.

Dom neutrala tesorterna smakar "hö" snabbt jämfört med smaksatta men jag tycker ju inte smaksatta smakar så jättemkt Te utan som smaksatt vatten i brist på bättre förklaring. aromerna som dom smaksätter med håller kanske längre än teet (dvs aromerna kanske döljer "hösmaken" i teet även när det är gammalt).

Däremot ska jag testa ett Pu-erh Te från 2005 snart (ett svart Pu-erh som jag lagrat i några år) och så ska jag testa att köpa ett grönt Pu-erh för att lagra också men Pu-erh ska ju lagras och vissa oolongteer och ränkta teer lagras ju också men det är ju före försäljning (dom ska lagras på ett visst sätt) men såna teer (förutom möjligen pu-erh) är det nog inte så många svenskar som dricker

l'm back

Upp till toppen
Annons: