Annons:
Etikettrooibos-och-honeybush-rött-te
Läst 6379 ggr
Mezzzanina
3/31/12, 1:15 AM

Roibos te

Hej på er!

Jag är en stor tedrickare som dricker Te till nästan alla måltider.Men tyvärr blev inte det så bra.Jag fick njursten.Min dietist säger att Svart te innehåller oxalsyra som tydligen kan bilda njursten.Men däremot så var det helt okej att dricka roibos Te!Och jag tycker mycket om roibos Te.Men nu undrar jag om någon kan tipsa mig om något ställe där man på nätet kan köpa olika roibos Te med lite roliga smaker.Jag har redan köpt från Tebutiken Kränku här på Gotland, men det måste väl finnas fler tebutiker som har roiboste med olika smaker.

Tips uppskattas varmt!

Annons:
ks.gerbil
3/31/12, 8:58 AM
#1

jag skrev buy Rooibos tea online så fick jag massa grejer kika där annars försök leta på svenska så kanske du hittar saker närmare dig Glad

Gerbil-hemsidan hittar du R

Bamse 08
3/31/12, 9:26 AM
#2

Köpa Rooibos Te online kan man också skriva för att få Svenska resultat.

What doesn't kill you makes you stronger.

veran
3/31/12, 11:25 AM
#3

Hur är det med att dricka Te till måltiderna? Med tanke på näringsupptag menar jag.

crikarlshamn
3/31/12, 1:49 PM
#4

Föredrar själv Rooibos nature men titta gärna in pà

http://www.teafrog.com/files/rooibos-tea.html

Blandningar med naturliga örter och kryddor kan främja matsmältningen, pepparmynta, ingefära, kardemumma etc men Rooibos choklad..?

Enjoy,

Mezzzanina
3/31/12, 10:21 PM
#5

Tack alla! Nu skall här tittas efter goda roibos teer!!!Glad

[SallysPigge]
4/2/12, 12:50 AM
#6

I england dricker man Te till middagen …. i alla fall hos svärmor :-D

Annons:
Bamse 08
4/2/12, 4:10 PM
#7

#6 Japp Glad

What doesn't kill you makes you stronger.

tlover
5/14/13, 6:37 AM
#8

då jag köper rooibus på nätet köper jag från house of tea, då grön rooibus (jag tycker den är godast) men dom har andra sorter också men jag kan inte säga om dom är goda eller inte.

Dom har också en massa andra örtteer.

Jag själv dricker väldigt sällan Te till huvudmålen utan dricker Örtte eftersom jag har tidigare haft järnbrist så Te dricker jag mellan måltiderna eller till tex frukost och mellanmål. för säkerhets skull.

vilket Örtte bestämmer jag beroende på tillfälle, efter maten dricker jag ofta tex Kamomill, pepparmynta och anis eftersom det är snällt mot magen. Dricker jag bara för att det är gott blir det ofta rooibus och på kvällen blir det ofta Kamomill eller citronmeliss.

Däremot vill jag verkligen njuta så fular jag mi och dricker riktigt Te istället tex när jag äter sushi dricker jag alltid Te.

l'm back

Mezzzanina
5/14/13, 3:37 PM
#9

Måste fråga, jag får enbart drick roibos Te säger min dietiskt.Detta för att jag har stora problem med njursten. Då skall man inte dricka grönt eller Svart te, men roibos var helt ok. Men  min fråga då är om grönt roibos. Undrar om man kan dricka det när man har njurstensproblem?

tlover
5/14/13, 5:04 PM
#10

grön rooibus är ett Örtte från aspalathus linearis dvs samma växt som röd rooibus.

Allt riktigt Te kommer från samma träd (kallad buske) och har alltså samma innehåll (blad från camellia sinensis) om jag inte missminner mig så innehåller Te (dvs blad från camellia sinensis) inte oxalsyra (samma som finns i rabarber, ängssyra, harsyra m.m.) däremot garvsyra (som finns i typ alla mörkgröna blad i varierande mängd så jag vet inte vilka andra örtteer som går (förutom rooibus som dietisten sa) om jag inte vet vilket ämne som njurarna inte tål.

Men kort svar ja grön rooibus går om röd rooibus går

l'm back

Mezzzanina
5/14/13, 9:22 PM
#11

Tack snälla tlover för svaret!!Jag är så glad att Rooibos finns att dricka för mig.Jag blev lite osäker på vilket ämne det var nu som jag skulle akta mig för.Har för mig att det var Oxalsyra.

tlover
5/14/13, 9:39 PM
#12

Jag är ganska säker på att Te inte innehåller oxalsyra men det betyder ju inte att den inte innehåller saker du ska undvika. Garvsyra tex är ett ganska starkt medicinskt ämne och används till annat också så det är inte helt omöjligt att du ska undvika det också i alla fall som Te (hett vatten + växtdelar har ju använts som medicin hur länge som helst) men rooibus innehåller inte garvsyra alls vad jag vet (garvsyra är det som ger Te en sträv "smak" och rooibus är ju inte sträv alls).

Det jag har förstått av det jag googlat fram så brukar man rekomendera folk med njursten att inte äta saker med oxalsyra (tex rabarber, ängssyra m.m.) och inte heller tex Te. Men med grön rooibus också så finns det ju mer att testa 🙂

l'm back

Mezzzanina
5/14/13, 11:46 PM
#13

Tack tlover!Klart jag måste testa grön Rooibos nu, för nu är jag jätte nyfiken på det! Är det stor skillnad i smak på vanlig Rooibos om man jämför den med den gröna?   Lite nyfiken bara!

Annons:
Tedoft
5/15/13, 12:55 AM
#14

Ett av mina absoluta favoritteer är ett Rooibos som heter Earl Red Mango - Smaksatt med mango och bergamott.
Ett annat heter Cafe Macchiato - Rooibos med chokladbitar och kaffebönor.

Och…  ähum…. det är jag som säljer dem 😇

Fler sorter här: ---klipp---

Saknas bild på några av dem, tyvärr

Mezzzanina
5/15/13, 1:51 AM
#15

Tedoft, det där lät helt underbart!! Måste titta in på länken du skickade och se vad du har där!😃

tlover
5/15/13, 8:09 AM
#16

Grön rooibus smakar liite syrligare och friskare, inte jättesyrligt men en ton av syra som inte finns i den röda "aldeles för söta enligt tlover" rooibusen. Den är fortfarande söt men inte vad enligt mig är för söt.

l'm back

Upp till toppen
Annons: