Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 9857 ggr
Jofiel
4/16/12, 6:32 PM

Te i micron

Brukar ni värma tevatten i micron?

Jag har gjort det någon enstaka gång men tycker inte det smakar lika gott och så flyter tepåsen på ytan det går knappt att få den att sjunka.

Har någon provat?

Annons:
[Vargöga]
4/16/12, 6:40 PM
#1

Jo det har jag gjort och jag håller med dig.

PandanNilsson
4/16/12, 6:49 PM
#2

Jag har aldrig testat, och kommer nog med säkerhet att inte testa de heller. Men rolig tanke! Flört

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Tarotstollan
4/16/12, 7:18 PM
#3

Nej. jag har heller inte testat. Med tanke på vad ni skriver kommer jag inte heller att att göra det ,  så tack för informationenGlad!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ks.gerbil
4/16/12, 7:20 PM
#4

hmm.. inte gjort teet i micron men ibland om det hade blivit kall så la jag dit den för att värma upp den Tungan ute

Gerbil-hemsidan hittar du R

Aribigga
4/16/12, 9:28 PM
#5

Använder jag påsar kör jag i micron, det är ju sådär men ska man bara ha en kopp lite snabbt är det fullt drickbart. Jag kan även micra kallt bryggt Te, så slipper jag sätta på en helt ny kanna, är väl inte det optimala men till bara en kopp så fungerar det Glad

lurvponnyn.vimeddjur.se

hus-musen
4/17/12, 12:37 PM
#6

Har ingen micro!

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
plutopellis
4/17/12, 2:12 PM
#7

Jo, när man är hos folk som enbart dricker kaffe brukar tekoppen hamna i micron men tycker det svalnar fortare än "vanligt" samt blir det något konstigt skum på ytan när man lägger i påse och mjölk Rynkar på näsan så går men föredrar det inte.

[Vargöga]
4/17/12, 3:49 PM
#8

#7 Jag håller med. Det svalnar fortare än den kokta.

Jofiel
4/17/12, 7:11 PM
#9

Ibland undrar man hur nyttigt det är att värma i micron egentligen.

Är nog ett bra val du gjort #6

Luju
4/18/12, 10:49 AM
#10

Jag har bara testat att värma upp Te som jag glömt bort i micron. Har inte märkt av att smaken blivit så väldigt så mycket annorlunda, däremot håller jag med om att vattnet svalnar fortare

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Bamse 08
4/18/12, 4:34 PM
#11

Jar har bara värmt upp teet efter det har svalnat.

Men ska genast prova, kommer tillbaka med hur jag tycker att det var  Glad

What doesn't kill you makes you stronger.

Bamse 08
4/18/12, 6:03 PM
#12

Jag drack upp teet direkt efter så för mig var det precis lagom varmt för att dricka på direkten.

En sak som jag tyckte var jobbigt var att påsen flöt bara omkring alltså sjönk den inte självmant utan jag fick putta ner den i vattnet.

Annars så var det helt okej.

What doesn't kill you makes you stronger.

tlover
5/21/13, 9:46 AM
#13

Jag gjorde det ibland förut men jag tycker inte det var lika gott, sen kom jag ur det helt de åren vi inte hade Micro som tur är. Tycker vattenkokare med termometer är enklare och mindre läskigt (gillar inte att vara för nära micron)

l'm back

Annons:
TatsuOni
5/21/13, 10:21 AM
#14

När jag jobbade så gjorde jag det. Det fanns ingen vattenkokare och jag kunde inte vara utan mitt frukostte, så då fick micron duga:)

Det händer att jag får micrat Te ibland när jag blir bortbjuden också. Smaken tycker jag inte att det är någon större skillnad på, men som vissa har nämnt så svalnar det fortare.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zureel
5/21/13, 1:42 PM
#15

Det smakar inte lika gott så gör det bara ibland när man är borta hos någon som inte har vattenkokare.


Lurvas11
5/21/13, 8:38 PM
#16

Jag värmer alltid i micron 😇

Hälsningar Lurvas11Glad

[typellisch]
5/23/13, 7:49 PM
#17

Jag värmer i micron hos andra.. hemma är det tekokare och hos min bror kokar jag vatten på spisen.

Det blir sunkigt med micro-te! Hua vad äckligt det är.

Spruca
5/24/13, 11:09 PM
#18

Gör alltid det och tycker att det är gott :)

Spruca

 

karro1999
5/26/13, 11:25 AM
#19

min kompis mamma gör alltid det har testat men det är inte lika gott

Inkanyezi
6/1/13, 7:27 PM
#20

Eftersom jag har en vattenkokare brukar jag inte göra det i mikron, men när min förra kokare gick sönder använde jag mikron ett par gånger, och det funkar bra. Det är mest en fråga om tekniken. Jag värmer alltså vattnet först, tills det precis börjar koka upp, så lägger jag i teet. Det funkar lika bra som att värma vattnet på annat sätt.

Mina glastekannor kan jag sätta direkt i mikron, så det är egentligen ganska enkelt. Jag fyller helt enkelt lagom med vatten i kannan, kör den någon minut i mikron och håller ögonen på det när det ska börja koka. Sedan stoppar jag i insatsen med teet i och låter det dra på vanligt sätt.

Inte blev det någon skillnad på smaken.

Annons:
tlover
6/1/13, 8:01 PM
#21

#20 jag tror den största anledningen till att microte kan smaka illa är att man kan nog koka vattnet för länge, att låta vattnet koka länge för vilket Te som helst att smaka sämre men man har sämre koll i micron

l'm back

Pelle Långlös
6/6/13, 7:07 AM
#22

Ni tidigare i tråden: brukar ni stoppa i tepåsen i vattnet och mikra det samtidigt som vattnet.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zureel
6/6/13, 7:20 AM
#23

Jag micrar Te väldigt sällan men skulle inte göra det med påsen i eftersom det är en liten metalklammer på de flesta tepåsar och det vill jag inte ha i micron.


Inkanyezi
6/6/13, 9:39 AM
#24

Jag använder ju i stort sett aldrig påsar, och när jag har mikrat har det ju bara varit vattnet.

Men, man behöver inte vara särskilt rädd för metall i mikron. Hela mikron är ju faktiskt gjord av metall. Det som gör metalldekor olämpligt är att det bildas strömkretsar, som ger elektriska urladdningar och förstör dekoren. Det beror på att strömmen går runt i metalldekor som bildar slutna kretsar, exempelvis en bård runt kanten.

Metallkärl ska man så klart inte heller ha, eftersom mikrovågorna inte når in till det som är inuti, och det inte blir varmt.

Men en sked i koppen är inte något problem i mikron och den hindrar inte heller att det blir varmt. Min fru brukar ibland ställa in tekannan i mikron för att värma, och den har ju en stav av metall inuti, som man trycker ner locket över tebladen med. Den lilla häftklammern har knappast någon betydelse om man skulle värma med tepåsen i.

Men som nämt, om man har samma rutin som vid vanlig bryggning, att värma vattnet tills det precis är på väg att koka upp, och lägger i teet i det varma vattnet, så blir det precis vanligt Te.

Zureel
6/6/13, 9:46 AM
#25

#24 Tack för informationen jag har sedan jag varit liten hört att man inte ska ha metall i micro och inte tänkt närmare på varför eller om det skulle finnas undantag.


Pelle Långlös
6/6/13, 3:19 PM
#26

#24 Vilken bra info du kom med. :-) Det tackar och bockar vi för.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Upp till toppen
Annons: