Annons:
Etikettrooibos-och-honeybush-rött-te
Läst 3967 ggr
Exoticas
2012-04-19 17:45

Te med bara Rött te!

Hej, har ni några tips på teer med bara Rött te i? alltså inget svert Te alls utan rent Rött te! (Det är till råttan)

Vill ha namn och märke, gärna ett som finns på ica, börjar bli dyrt att gå till Te handeln för att köpa Te till djuren xP

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
Aribigga
2012-04-19 17:50
#1

Ger du Te till dina råttor? Vad fräckt! Varför gör man det? Bara för att de tycker om det?

(Sorry jag vet inget Rött te men blev så nyfiken att jag var tvungen att fråga ändå.)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Chieko
2012-04-19 18:05
#2

Rooibos är Rött te, men det kanske du visste. Något särskilt märke vet jag inte…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Lina Strindlund
2013-10-23 12:38
#3

Det finns ju sorter som heter Rött te eller red tea men som är en blandning av rött + annat. 

Hm… Tror ICA har äkta Rött te

Jag brukar dricka ett som heter "karibisk", på förpackningen står det att det är mer naturligt an Rött te. Det är "grön rooibos" Vet inte om det funkar för råttor men jag gillar det iaf skarpt! namnam!

Även det där Rooibos med ett lejon på är nog äkta…?

Och så har ICA ibland lösteer… ofta med vanlijsmak dock, om det duger?

Varför ger du råttorna Te? 🙂 vad engagerad du är!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
2013-10-23 12:54
#4

Jag skulle helt enkelt kolla innehållförteckningen på alla jag misstänker står det att det är från tebusken (camellia sinensis) så är det inte rooibus men står det endast rooibus (dvs det korrekta namnet på "rött te") och vilket smakämne som nu går att ge till råttor eller Rött te (i Sverige, i tex Kina är det vi kallar Svart te rött te) så borde det gå.

l'm back

Te Tack
2013-10-23 17:38
#5

Här är det Rooibos jag brukar köpa och som kostar 39 kronor för 100 g.

http://www.tecentralen.se/rooibos/naturooi.html

Sjöstjärna
2013-10-24 16:02
#6

#0 Du vet väl att du kan återanvände de röda "tebladen" och brygga Te på samma "teblad" flera gånger? Det bildas ingen oxalsyra i Rooibos så det gör inget om teet står uppblött i ett dygn eller mer. Så länge det ger färg och smak kan du använda det igen. Ja sedan också förstås men då tappar man lite vitsen med teet. 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
tlover
2013-10-24 16:03
#7

#6 de flesta Tesorter (förutom svart) kan man använda flera gånger

l'm back

Sjöstjärna
2013-10-24 16:09
#8

#7 Ja, precis.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Exoticas
2013-10-25 20:35
#9

Oj vilken gammal tråd ni återupplivat! jag gick till min lokala Te butik och bad om Rött te till råttor. Hon hade fått frågan många gånger och hade ett rent Rött te som fungerade toppen!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

tlover
2013-10-25 21:36
#10

#9 jag är dålig på att kolla datum på trådar men vad bra att du hittade ett bra rooibus till råttorna. Men kanske någon annan kan få hjälp av den här tråden (jag kan ju tex inte sova om jag dricker Te för sent då passar rooibus tex väldigt bra)

l'm back

Aribigga
2013-10-26 07:47
#11

Jag är fortfarande nyfiken på varför man ger Rött te till råttor? 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lina Strindlund
2013-10-28 12:17
#12

#6 oxalsyra, det är väl farligt? bildas det av Te? vilka sorter? jag brukar snåla genom att använda samma Tepåse på morgonen och kvällen. :P


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
2013-10-28 13:29
#13

#12 jag är inte hundra på om Te innehåller oxalsyra, dom innehåller "organiska syror" men jag hittar det inte mer specefierat däremot är det bara ca 0,5% av torrvikten.

Däremot innehåller Te garvsyra, nått som folk kanske blandar ihop med oxalsyra.

(de få gånger jag hittar om Te och garvsyra är det privatpersoner och dyl som skriver det på internet om svart te)

l'm back

Annons:
Lina Strindlund
2013-11-04 21:39
#14

oj garvsyra? det där som finns i kaffe och fräter på magen? :P Men Te ska ju vara nyttigt…?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

tlover
2013-11-05 06:39
#15

#14 allt innehåller onyttiga saker även nyttiga saker, däremot räknas garvsyra också som en antioxidant (eller så var det påväg att räknas som en antioxidant).

Däremot har jag inte hört att det skulle fräta på magen (syran vi har i magen är en av dom starkaste som finns), däremot kanske man skulle vara försiktig med garvsyra om man hade nått problem med magen (jag minns inte vad det var kanske var det sura uppstötningar)

men vill du slippa så mycket garvsyra som möjligt så tillaga teet rätt, det är nämligen det som känns strävt och torrt på tungan som är garvsyra så att inte brygga teet för hett och för länge hjälper. I Kina och Japan häller man ju i princip alltid bort första serveringen också vilket ska innehålla mest medicinska ämnen (tex garvsyra).

l'm back

Te Tack
2013-11-05 17:16
#16

Te innehåller inte någon garvsyra. Men förr i tiden trodde man att de bittersmakande antioxidanterna var garvsyra eftersom de hade liknande egenskaper. Nu vet man däremot att det handlar om polyfenoler, som också brukar kallas antioxidanter, tanniner, flavonoider, katechiner och allt vad de nu heter. Så Te fräter inte på lilla maggen.

tlover
2013-11-05 17:31
#17

#16 ah då var det det jag sett om att det skulle vara nyttigt, fast i den artikeln blandade man gammal och ny kunskap för dom sa att det var garvsyran som var en antioxidant.

(tyvärr är det ju väldigt olika åsikter inom vissa områden om Te vilket kan ge felaktigheter i artiklar m.m., därför gillar jag främst tehistorian för den kan inte ändras på samma sätt 🙂)

l'm back

lekandur
2013-11-10 23:47
#18

Ibland när råttor blir förkylda(rosslar) så ska man ge dem Rooibos Te, ibland med en vitlöksklyfta om jag inte mins fel :)

Where you invest your love
you invest your life 

Praefatio
2013-11-15 11:23
#19

#11 Rooibos är väldigt rikt på antioxidanter, vilka är bra till mycket. Ett vanligt problem hos råttor är sjukdomar i luftvägar/lungor, och mot detta är antioxidanter väldigt bra. Man kan ge det både till sjuka råttor, och i förebyggande syfte. Man ger det avsvalnat och kan ha lite honung i, som ju har läkande effekter. En trevlig biverkning är att en sjuk råtta såklart blir lite piggare efter en slurk Rooibos med honung.

Man har utfört tester på råttor (säkert i människohälsosyfte) där man givit dem Rooibos att dricka hela livet, och sett enorm skillnad på hur hjärnan utvecklas. Man har, när djuret är gammalt, kunnat fastslå att hjärnan rent fysiskt är mycket "yngre och fräschare" än på råttor av samma ålder som bara druckit vatten.

Upp till toppen
Annons: