Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1556 ggr
[Vargöga]
2012-04-28 20:14

Odla te?

Ja rubriken kanske låter fel men hittar inte någon bättre just nu.

Kan jag som vanlig människa odla egna ingredienser till teer? Hur jag jag sen för att få ett temed de olika bladen? Låter man det torka eller hur gör man?

Annons:
Isa56
2012-04-28 22:41
#1

Det finns olika sätt att göra Örtte. Jag odlade pepparmynta och citronmeliss. Hade även svartvinbärsbuskar.

Plockade bladen tidigt på eftermiddagen. Sen kan man hänga stjälkarna upp och ner på ett torrt och luftigt ställe, eller som jag. Jag repade av bladen la dom på brickor och rörde om då och då. När de var helt torra blandade lika mycket pepparmynta som citronmelis och svart vinbärsblad. Förvarade i en glasburk i svalt mörkt utrymme.

Man kan även torka bladen i låg ugnsvärme, men det har jag aldrig provat.

På sommaren använder jag färska blad. Går ut och plockar och ner i koppen eller tesilen.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[Vargöga]
2012-04-29 07:33
#2

Låter ju bra. Skall se om jag kan testa detta.

NaDa...
2012-04-29 19:09
#3

Odlade citronmellis och lagade Te av färska blad för något år sedan. Det blev riktigt gott Te, att rekomendera!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Vargöga]
2012-04-29 19:13
#4

Skrattande

Zondell
2012-12-19 08:06
#5

Spännande. Jag har torkat äpplebitar i ungnen nu.

Citronmeliss och pepparmynta är ju smart. Nässlor funderade jag på också.

Kommer blogga här om Te bl a

http://zondell.bloggspace.se/r34445/Te/

[EmiliaLJ]
2012-12-19 08:34
#6

Jag plockar färska mintblad från trädgården, på våren/sommaren/hösten, och sedan lägger jag dom i en kopp häller på vatten, låter det dra någon minut, sen så blanda jag socker och mjölk i, och till sist, så går jag till min mamma (på morgonen förstås) och överaskar henne med en stor kopp färkt mintte på sängen :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: