Annons:
Etiketttävlingar-kluringar-sajtlekar
Läst 2341 ggr
Bamse 08
2012-07-29 13:10

Röstning: Skogsväsen

Hej!

Vi gör röstningen anonym istället så hoppas vi på att flera röstar.

Då var det äntligen dags att visa upp
alla våra fina bidrag  som vi fått in till vår tävling Skogsväsen

Varje person får en röst på ett bidrag, och för att det ska vara så rättvis som möjligt kommer jag inte att skriva ut vem som skrivit bidragen. Det är nio bidrag allt som allt, och jag råder er till att läsa igenom alla då alla är fantastiska! Orkar du inte läsa alla på en gång, gå ifrån ett tag och läs resten sen.

**Röstningen pågår tills dess att vi har 20 röster på bidragen.

**

Bidrag 1.

Det skogsväsen jag valt är älva

Teets namn: "Daggdroppar"

Ingredienser: vallmo, förgätmigej, ros, fjällbjörk.

Tillagning: klart vatten från en porlande bäck spetsad med lugnande daggdroppar.  Värmt på öppen eld.

Tillsatser: Den oåtkomliga sköna blomman fjällbruden skulle ge mitt Te oanade krafter.

Motivering till varför jag valt dessa ingredienser:

Vallmo-älvan dansar som vallmo på ängarna, Förgätmigej- älvan behöver egen tid ibland,  Rosen- älvan är ståtlig och färgad av regnbågen ibland,Fjällbjörk- älvan är ett väsen som kan vara som en dimma men som liksom fjällbjörken är seg och alltid kommer tillbaka.

Bidrag 2.

Trollmors Bästa

Ingredienser: Blåbär, Tanbär. Hjortron, Hallon och Rönnbär.

Tillagning: Allt blandas ned i det kokande vattnet i järnkitteln som hänger över öppen eld. Omröres med en rönnbärsgren för mera smak.

Tillsatser: Vildhonung som spunnits till socker. Trollbarnen älskar det.

Motivering: Det blir ett stark och robust Te som ger trollen dess styrka och lite vitaminer och sådant som de inte känner till.

Bidrag 3.

Tomtarnas Hembrygda Special

Ingredienser: Vinbärsblad, Hallon, Blåbär, Citrongräs,Kanel och Vildhonung.

Tillagning: I Tomtemors vackra te-kanna hon fick i bröllopsgåva av Tomtefar. Han har själv snidat den i enbärsbuske träd, så det blir lite smak av enbär också.

Tillsatser: Mjölk av Hind eller Älg. Tomtefamiljen får så mycket mjölk de vill av de djur som de hjälper ute i skogen.

Motivation: Tomtarna dricker ett uppiggande och värmande Te då de jobbar hårt och har lång väg att färdas för att kunna hjälpa alla djur i de stora skogarna. Tomtarna är ju små och skogen stor.

Bidrag 4.

Namn på teet: Fe teet

Ingredienser: i teet skulle finnas: smultron, blåbär, röda och svarta vinbär, små blommor, citron och "fairy-dust"

Tillagning: vattnet borde vara från en älv eller fontän, det måste absolut vara klar vatten (och kall). Du tar sedan lite vänskap och magi och häller i vattnet. sätt på en kastrull och  koka upp den tills det ångar (du ska ha lock på), du fångar ångan i locket och låter den svalna  du tar alla dina ingredienser och häller allt i vattnet du väntar några minuter och häller allt i en sil så att bara teet rinner ut. teet borde vara rött i färgen

Tillsatser? nej allt som behövs finns redan i teet skulle man tillsätta något skulle den förstöra det magiska i teet.

Motivatio: Vad jag själv tänker om jag säger fe det är något litet därför kommer smultron, blåbären, blommorna och vinbären in, men dock behöver inte alltid feer vara goda de kan vara "hårdkokta" och envisa därför kommer de beska i citronen och vinbären in i blandningen. Lite magi och bevis på att det är en fe-te är då "fairy-dusten". Feer är speciella små varelser och därför måste teet ha en speciell Tillagning, och om man inte tillagar teet på rätt sätt (eller behandlar feen på rätt sätt) kan det helt och hållet förstöras.

Övrigt: Det kan finnas sidoeffekter om man dricker teet de kan vara både goa och onda beror på vem du är som person.

Bidrag 5.

Troll-te

Ingredienser: En näve bark, lite mossa och sedan krydda med svampar

Tillagnig: Man kokar upp vattnet med barken och häll upp det varma vattnet i en stor mugg sen doppar man mossan så länge som man vill. Tag bort mossan och ös ner svampar. Drick och njut som ett troll.

Bidrag 6.

Magiska Minnen

Ingredienser: Fläderblom, Körsbär med kärnor, Hibiscusblommor, och lite riven Ingefära

Tillagning: Lägg alla ingredienser i en Tekanna och häll över hett vatten, låt dra ca 10 min för att få ut alla smaker. Låt ingredienserna ligga kvar i tekannan och sila drycken ner i koppen!

Tillsatser: Ska vara så lite tillsatser som möjligt!

Motivering: Allt utom Ingefäran har koppling till Träd, så Trädnymfer blir mitt väsen för teet.

Bidrag 7.

Häxbrygd

Motivering: Det här teet/brygden brukar jag göra då jag är förkyld och har ont i halsen. Mina förkylningar har en tendens att gå neråt i luftrören och jag hostar säkert en månad efteråt. Brygden ska vara så pass stark att den knappt går att dricka, då ”bränns” bakterierna ihjäl. 
Brygden blir ännu godare om du lägger i två hönsbuljongtärningar och utesluter de färska kryddorna, men då blir drycken en buljong istället för ett Te. Du kan även byta ut de starka kryddorna mot andra starka saker som du har hemma (stinkpadda, fladdermusguano mm) , det viktigaste är att det blir en rejäl häxbrygd som har ihjäl oknyttet i halsen.

Ingradienser
1 liter vatten, 10 vitlöksklyftor, 1 msk cayennepeppar, 10 droppar tabasco
Färska kryddor från trädgårdslandet; Temynta, pepparmynta,
citronmeliss

Tillagning:
Koka 20 minuter, sila och drick. Förvaras i kylskåp och
värms upp efter behov

Bidrag 8.

Penning-te

Motivering: Pengar är ju en ständig bristvara och troll brukar ju vara rika. Det här receptet har jag fått av min god vän Baron af Trolle som äger en och annan krona på banken. Förtrollande gott dessutom.

Ingredienser:
**
50 Penningbladsfrön** – Ju fler du häller i, destu mer pengar kan du vänta dig.
20 prickar från Ormbunke – Enligt kinesisk tro så främjar den rikedom. Prickarna hittar du på bladens undersida.
1 knippe Klöver – Säger väl sig självt**
1 kruka Basilika**- För framgång, pengar, välstånd.
*1 st Järnört*- För bra ekonomi
*1 knippe Lin*- För välgång.
*1 krm Spikklubba* – Hjälper önskningar att infalla (obs. rejält giftig)
8 st Rönnblad - Ger lycka och tur samt skyddar mot stöld
3 st Häggblad- Skyddar mot stöld.
Några hinkar vatten

Tillagning:
Kokas länge, länge i stor gryta över öppen eld. Smaka av
med honung och lägg gärna i en spik för metallsmakens skull. Trolle rekommenderar dig att inte dricka teet på fastande mage då det
kan ge viss magknip.

Bidrag 9.

Näckens visa

Ingredienser: Bladvass, Näckrosblad, Granskott, Harsyra, Lingon, Grankåda

Tillagning: Teet blir allra bäst om man kokar upp sötvatten över heta stenar. Det ska dra ungefär 7 minuter, det blir bäst resultat om man brygger en hel kanna.

Tillsatser: Om man vill kan man låta valfri barkbit dra tillsammans med teet, det ger en mustig smak.

Motivering: Mitt Te handlar om Näcken, jag valde honom därför att han spelar fiol precis som jag…

Ingredienserna är inspirerade av vad som finns runt en skogsjö där jag föreställer mig att Näcken sitter. Han sitter på en sten och drar sorgsna tråk för att locka någon till sig. Hans visa är vemodig men har sina syrliga inslag och spännande överraskningar, precis som teet.

Näckrosor simmar runt hans ben och sjön kantas av bladvass. I skogen, där sjön är hjärtat, finns det många granar. Från dem kommer nya, goda skott och kåda klibbar på sina ställen.

De små detaljerna i teet hittar vi överallt i terrängen runt Näckens skogssjö. Skogens sura guld lyser röda när sommaren är som bäst, och harsyran får plockas på våren när den blommar.

Teet tillagas förstås bäst då man sitter vid sjökanten och lyssnar till Näckens musicerande – bara man inte blir så tagen att man går ner sig i sjön och inte hinner dricka upp…

What doesn't kill you makes you stronger.

Annons:
ks.gerbil
2012-07-29 14:25
#1

Det behövdes inte göra en ny tråd ;) Men aja, kan inte rösta från mobilen men det blir ändå samma ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Farwuq
2012-07-30 12:40
#2

№1 lät så bra att jag valde detta Te.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Luju
2012-07-31 11:39
#3

Bara tio röster till :)

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Pelle Långlös
2012-07-31 13:55
#4

Varför bara 20 röster? Varför inte en sluttid? Vad gör det om det blir några när tiden går ut?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

ks.gerbil
2012-07-31 17:13
#5

4# vi har redan provat med att ha en sluttid och då va det bara några stycken bidrag som fick röster och då gick det inte dela ut pris så med 20 röster får nog alla bidrag i alla fall en röst. så vi bestämnde oss för att ha det såhär

Gerbil-hemsidan hittar du R

Pelle Långlös
2012-07-31 17:17
#6

Men måste alla bidrag få en röst?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
ks.gerbil
2012-07-31 17:18
#7

nej men minst 8 hehe

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2012-07-31 17:19
#8

eller det beror lite på vi i admin kommer säga till om det blir att vi avslutar före 20 röster :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Terra Australis
2012-07-31 18:32
#9

Ettan lät så fint.

Glad

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Tzatze
2012-08-17 21:19
#10

Kanske dags att knyta ihop påsen…..Glad

Farwuq
2012-08-18 08:58
#11

Jag är också nyfiken.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ks.gerbil
2012-08-18 09:00
#12

Ja! Snart snart nu ska vi vänta på Luju för det är hon som vet hihi :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Luju
2012-08-20 12:32
#13

Vinnaren, med bara en röst över tvåan, blev Julina med hennes bidrag Daggdroppar. Stort grattis!

Glad

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: