Annons:
Etikettrecensioner-rekommendationer
Läst 1456 ggr
Mimmi
2012-08-08 10:25

Recension: Golden Oolong

Jag har länge varit nyfiken på Oolong-te och bestämde mig därför för att lägga in en beställning på det när jag köpte en ny Tesil. Oolong är ett Te vars oxidation avbryts i ett mellanläge mellan svart och Grönt te.

Te: Ett KRAV-märkt Golden Oolong som kommer från Tecentralen.

Utseende: Fina stora blad. Ett mörkare Oolong, som inte har jättemycket gröna toner.

Doft: Doften är en ganska mild klassisk "tedoft". Ganska sträv doft.

Bryggning: Ca en matsked Te till en kopp på ca 2-2,5 dl. 90°C vatten, bryggning i lite mer än 2 minuter.

Smak: Teet har en god, mild smak. Första bryggningen smakar främst av Svart te. Påminner smakmässigt en del om de klassiska indiska teerna, men med en mildare, lite mer komplex smak. Lång eftersmak. Man kan ändå känna de gröna tonerna i bakgrunden. Den andra bryggningen tar fram det gröna i teet lite mer, men jag tycker att det smakar lite för lite och lär hålla mig till en bryggning i framtiden.

Sammanfattning: Detta Te passar väldigt bra när man känner att man vill ha något mittemellan. Jag dricker oftast de klassiska svarta indiska teerna (Assam, Darjeeling osv.), och de kan ibland kännas lite för starka och intensiva. De gångerna passar detta Ooolong utmärkt. Kan tänka mig att det passar bra att dricka till mat. Är nog även ett Te som man kan dricka dagligen utan att tröttna. Känns som ett bra Te för de som vill testa på Oolong för första gången. Dock tycker jag att teet hade kunnat vara en smula kraftigare, och därför blir det inte fullt betyg.

Betyg: 4 av 5

Annons:
Lillamor
2012-08-09 08:17
#1

Jag älskar Oolong-te, och det kan man använda tre gånger till och med lägga på smörgås som pålägg när man har använt dem tre gånger, så gör de i Kina.

Jag tror att det är det nytigaste teet om det har förberetts ordentligt, jag menar när bladen har plockats och skall torkas.

Tarotstollan
2012-08-09 18:51
#2

Tack, jag har alltid undrat hur Oolong Te smakat. Tror nog inte det verkar vara något för mig,men jag säger inte aldrig, vem vet!?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lillamor
2012-08-09 21:13
#3

Det är nog ett Te som man måste lära sej att tycka om.

ks.gerbil
2012-08-10 21:59
#4

Vad är oloong Te? :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Mimmi
2012-08-10 22:30
#5

#4 Oolong Te är en slags blandning mellan grönt och Svart te. Oxidationen avbryts i ett mellanläge mellan svart och Grönt te.

ks.gerbil
2012-08-11 09:16
#6

då kan man göra sin egen Oolong Te :D skojar :P Men undrar om det går.. Förlåt för OT

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Lillamor
2012-08-12 15:15
#7

Här kan man lära sej hur man gör Oolong te http://www.tekultur.se/oolong_te.html

ks.gerbil
2012-08-12 17:37
#8

nyttig och kul läsnning tack!

Gerbil-hemsidan hittar du R

tlover
2013-05-20 09:24
#9

Jag tror faktiskt jag har testat golden Oolong, nån gång då jag köpte Te till en av mina teföreläsningar. det är oftast då mörk Oolong kommer hem till mig för jag föredrar ljus Oolong. Men mörk Oolong är också god, särskilt till torkad frukt tex torkade aprikoser.

l'm back

Upp till toppen
Annons: