Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 4929 ggr
Tarotstollan
2012-08-12 22:22

Honung som sötningsmedel.

Ni som använder honung som sötningsmedel, använder ni någon särskild honung?
Jag har alltid använt hård honung.
Därför undrar jag om det är skillnad i sötningen mellan rinnande och hård honung? Om den rinnande är sötare?
Jag använder inte honung ofta som sötningsmedel eftersom det dels är  dyrt, och vill jag att teét skall vara lagom sött får jag ta 3-4 msk för att det skall bli bra!
Det gör ju att det blir ett jättedyrt sötningsmedel!

Jag vet att man inte skall lägga i honungen i för varmt vatten, men som sötningsmedel spelar det ju ingen roll.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Aribigga
2012-08-14 10:00
#1

Jag köper alltid den billigaste burken med hård honung jag hittar. Jag vet inte om det är skillnad på smaken på rinnande honung och hård men jag tror att rinnande honung används mer i matlagning.

Jag har i ca en matsked honung i mitt Te varje kopp. Jag dricker hellre med honung än socker eftersom det är nyttigare. Men ja det blir ju dyrare också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lillamor
2012-08-14 11:36
#2

Jag använder hård honung men tycker inte om sött Te så det blir bara på morgonen jag tar en tsk till en stor kopp Te det gör jag för att få igång magen.

Hård honung har olika smaker beroende var bina hämtat det fins många sorter, ljung-honung bl.a. som jag tycker är mycket gott.

ks.gerbil
2012-08-15 17:01
#3

jag använder inte honung men kanske kan prova.. jag får se om vi har någon honung alls hemma…

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2012-08-15 17:03
#4

hittade en tråd om honung i teet länkar ändå om det inte handlar om precis samma sak vi pratar om här Glad http://te.ifokus.se/discussions/4f626137d3b4fd25d100a9ab-honung-i-teet

Gerbil-hemsidan hittar du R

Pelle Långlös
2012-08-15 17:15
#5

Men jösses vad mycket honung ni har i era teer. Förvånad När jag har i honung (hård) så tar jag bara en tesked och det är jättesött.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Varga
2012-08-18 20:08
#6

Håller med Pelle - låter som att ni är riktiga gottegrisar, ni andra! ;) Jag brukar ha ungefär en halv tesked, och då har jag koppar som andra skulle referera till som "stoooora!" ungefär…

Men för att återgå till frågan så är det ju som #2 säger att det finns olika sorters honung. Den blir också olika hård beroende på var man förvarar den (har du den i kylen blir den jättehård, medan den blir lös och rinnig om den får stå framme). Är själv lite av en honungsnörd så jag har både blåbärs- och ljunghonung hemma då och då. Just nu sa ekonomin ifrån så det blev Coops Xtra-honung…

Annons:
ks.gerbil
2012-08-18 20:17
#7

fick precis veta att vi har nån hårt honung hemma så ska testa ikväll om jag gillar det Glad ska börja med en tesked se om jag tycker det är för lite/mycket

kan man ha honung i alla teer tycker ni? eller passar den bäst till vissa teer?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Varga
2012-08-18 21:14
#8

Passar bäst till vissa teer, absolut! Jag har det så himla "inbyggt" så att det kommer naturligt om jag vill ha någon sötning eller inte, samma med mjölk eller citron… Man får testa sig fram, skulle jag säga!

moawi
2012-08-18 21:21
#9

Jag får honung gratis från min morfar, som får det från en annan gammal gubbe som har egen biodling hemma. Så närproducerat och ekologiskt det kan bli alltså :)

Det beror bla. på hur länge man rör honungen hur hård den blir, om jag inte minns fel. Den jag får är ganska hård vilket jag tycker om.

Jag tycker bäst om försommarhonung som är lite ljusare. Det beror på att de blommor som blommar på försommaren ofta ger ljusare honung. Sensommarhonung, typ ljung är mörkare och är min mammas favorit. En del burkar vi har haft har varit lite kornigare, supergott tycker jag! Jag vet att det egentligen inte "ska" vara så men jag gillar det ändå ;)

Och ja JÖSSES vilken skillnad det är på "riktig" honung och sån där lös från Eldorado. Å andra sidan kommer den från Sydamerika om jag inte minns fel. I andra länder innehåller växterna nämligen ofta mer fruktos, vilket gör att honungen har svårt att, eller inte kan kandera, det vill säga stelna.

Och ja jag känner mig träffad av beskrivningen gottegris när det gäller honung Oskyldig… Men honung är faktiskt väldigt nyttigt, och när jag googlade för att undersöka saken lite närmre hittade jag denna rapport: http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/40/Rapport%20honung%20och%20halsa.pdf

Dessutom är jag förkyld så jag kan gott behöva lite honung tycker jag! Tungan ute

ks.gerbil
2012-08-18 21:48
#10

Interessant Moiz :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Aribigga
2012-08-19 09:29
#11

Det låter faktiskt mer än vad det är, jag tar ju en tesked i men det blir ju en klump som jag tror skulle få plats i ett mått matsked och själva måttet tycker inte jag är så stort Flört

Mycket intressant artikel dessutom!

lurvponnyn.vimeddjur.se

ThreeStars
2012-08-19 15:27
#12

Min morfar har egna bin, så när jag och morsan hälsar på så får vi alltid med oss 4-5 burkar hård honung, vare sig vi vill eller inte ;) så det är det jag använder :)

redheadgeorgeous
2012-09-16 12:54
#13

Jag använder alltid hård honung i mitt tea, en sked. Ibland köper jag svensk honung som är lite dyrare för den är mycket godare, men oftast köper jag eldorados som kostar 15:- burken. Smakar inte lika gott om man råkar ha i för mycket, men den duger.

Jag har turen att på våren/sommaren/hösten brukar jag få några burkar av mina morföräldrar som köper av en dom känner som gör egen honung. Den är helt klart bäst och godast.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Annons:
karro1999
2012-09-16 14:36
#14

jag använder den honung vi harhemma det är oftast hård.det är faktist skillnad men jag kan inte förklara ni får smaka själva

ks.gerbil
2012-09-16 15:42
#15

14# neeej men karro va taskigt D: skojar ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

karro1999
2012-09-16 19:39
#16

hahaSkrattande

tlover
2013-04-01 20:29
#17

Jag använder inte honung i Te men jag kan använda det ibland i Örtte och då blir det honung från våra egna bin (om inte den är slut) och den är ju flytande då den är nyslungad och hård efter några månader.

bara så ni vet så är sk "flytande honung" blandad med fruktos för att hålla sig flytande (alltså såna man köper dyrt i flaskor) eller det finns faktiskt "riktig" flytande honung, då bina tagit nektar från blommor som gör att deras honung lir flytande men sån honung är inte vanlig, vanligast är att den är blandad med fruktos.

(jag syftar alltså inte på honung som är mjuk utan flytande rent utav.)

l'm back

LinaLj
2013-04-01 20:38
#18

Till örtter använder jag mig av fast honung. Grannen har bin så jag får en burk lite då och då som tack för att jag hjälper honom med lite smågrejer. Jag tycker man definitivt känner skillnad på flytande och "vanlig" honung. Den vanliga är mycket lenare i smaken (enligt mig).

Grannens syster äter en smörgås varje dag med honung på.  "Det är bra mot det mesta" brukar hon säga. Och visst, hon är 83 år och nästan piggare än mig. Men jag låter nog bli att äta det iaf 🤢

Spruca
2013-04-02 06:05
#19

Använder också hård honung i mitt Te :)

Spruca

 

karro1999
2013-04-02 12:53
#20

#18 honung på macka är jättegott.

Annons:
Spruca
2013-04-03 22:57
#21

Brukar ha honung på macka med mjukost och på gröten. MUMS!

Spruca

 

Upp till toppen
Annons: