Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Tips och råd

Te som sänker järnvärdet?

2012-10-31 10:24 #0 av: [luneri]

Svart te sänker järnvärdet om man dricker för stora mängder av det, men hur ligger det till med de andra tesorterna som grönt och rött te?

Jag brukar ha för låga järnvärden, och dricker därför inte svart te för ofta. Men jag hade gärna velat dricka grönt te istället för bara örtteer.

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2012-10-31 11:40 #1 av: ks.gerbil

bra fråga dock har jag ingen aning, har du sökt på google? du kankse hittar något bra information?

Anmäl
2012-11-03 15:00 #2 av: [luneri]

Nej det har jag inte gjort, det ska jag göra, vanligtvis brukar jag söka det mesta på google, men det hade jag inte en tanke på angående järnvärdet.

Anmäl
2012-11-03 15:10 #3 av: ks.gerbil

gör det se om du hittar något :)

Anmäl
2012-11-03 19:19 #4 av: [luneri]

Jag upplever dock inte att jag får sämre järnvärde av grönt te. jag brukar dricka mest grönt te och örtte, så jag vet inte om grönt te har samma inverkan som svart te.

Anmäl
2012-11-04 14:26 #5 av: plutopellis

Svart te minskar upptaget av järn i kombination med måltid och ska inte drickas inom den närmsta timmen efter mat men har inte hört att det sänker järnvärdet. Jag dricker mängder varje dag och har över 140 i hb jämt...?

Anmäl
2012-11-04 14:35 #6 av: [luneri]

Oj, nej då verkar inte det svarta teet påverka dig. Jag har också hört att man inte ska dricka svart te i samband med måltider.

Mitt blodvärde ligger alltid under 120, jag vet dock för det mesta hur den ligger till när jag har lågt blodtryck eftersom det är då jag brukar bli medveten att kolla upp det. Då brukar det ligga runt 90 och jag mår inte bra av det. Nu var det ett tag sedan det var såpass lågt.

Anmäl
2012-11-04 14:38 #7 av: plutopellis

Oj, det låter jobbigt Rynkar på näsan har de undersökt varför det ligger så lågt? Kan ju bero på flera olika saker ju. Äter du järntabletter regelbundet? Ursäkta, arbetsskada SkämsOskyldig

Anmäl
2012-11-04 14:42 #8 av: [luneri]

Ja, det är riktigt jobbigt. Jag vet inte varför det är så, men det kommer för det mesta i perioder i samband med mens. Men när jag börjar märka av lågt järnvärde tar jag järntabletter. Nu har jag järntabletter som heter hemoplett och de fungerar bra. Jag har också köpt nässelpulver som det tydligen ska vara rik på järn.

Men nu har jag inte besvärats av det särskilt mycket på flera månader. När det var som värst så tränade jag rätt mycket och kanske är det så att jag förlorade mycket järn pga träning och att jag åt kost med lite järn i. Och så måste jag ju säga att jag dricker mycket te, men jag har dragit ner på svart-te konsumtionen.

Anmäl
2012-11-04 14:45 #9 av: plutopellis

Ok, ja jag hade när jag var yngre järntabletter som jag skulle äta vid varje mens det behöver jag inte längre för nu ligger jag nästan för högt naturligt men det skadar ju aldrig som kvinna att ta vid just mens. Och äta lite extra broccoli, spenat och torkade aprikoser Flört

Anmäl
2012-11-04 19:43 #10 av: Geru

Jag vet ju att Järnvärdet är någonting som kan gå upp och ner på tjejer, men brukar det verkligen röra på sig ens för killar?

Anmäl
2012-11-06 10:02 #11 av: [luneri]

Just det, jag äter broccoli några ggr i veckan nu också:P Det är gott och nyttigt och järnrikt, så kanske det hjälper till en hel del.

Anmäl
2012-11-06 13:59 #12 av: ks.gerbil

interessant läsning hahaha ;D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.