Annons:
Etikettgrönt-te
Läst 1735 ggr
batski
12/4/12, 3:16 PM

Sencha?

Vad är skillnaden mellan sencha och vanligt Grönt te?

Annons:
Mimmi
12/4/12, 3:38 PM
#1

Beror helt på vad du anser vara vanligt Grönt te. Jag skulle vilja påstå att Sencha är just det!

batski
12/4/12, 3:53 PM
#2

Tack! Såg precis att du även nämnde gunpowder i en annan tråd. Är det starkare smak (med tanke på namnet) än sencha?

Jag brukar inte gilla vanligt Grönt te så mycket, så jag håller på och letar efter olika blandningar som förhoppningsvis ska vara mer min kopp, dock inte frukt, eller bär. Har hittat en chai- och en jasminblandning som jag tycker funkar bra.

Mimmi
12/4/12, 4:07 PM
#3

De har väldigt olika smak. Sencha har en mer gräsig smak, medan Gunpowder har en lite sötare smak. Jag gillar själv inte den typiska gräsiga smaken hos de flesta gröna teer, men Gunpowder har inte alls en sådan smak. De är ungefär lika starka, bara på olika sätt. Gunpowder borde du absolut testa!

batski
12/4/12, 4:14 PM
#4

Tack för tipset! Nu blir jag nyfiken Glad

Hur kommer det sig att det är sötare? Olika odlingsförhållanden, eller är det nåt mer än bara teblad i det?

Mimmi
12/4/12, 4:17 PM
#5

Det beror på hur teet odlats och hur det behandlats efter skörd. Gunpowder kommer ju från Kina medan Sencha kommer från Japan, så både klimat och metoder för skörd skiljer sig åt. Glad

T.ex. så rostas tebladen i pannor i Kina medan de i Japan hålls under vattenånga. Detta är två olika metoder för att stoppa tebladen från att oxidera, alltså mörkna.

batski
12/4/12, 4:26 PM
#6

Tack för info! Glad

Annons:
ks.gerbil
12/5/12, 12:49 PM
#7

Secha? Alldrig hörtalas om xD

Gerbil-hemsidan hittar du R

Mimmi
12/5/12, 3:30 PM
#8

#7 Det är ett klassiskt, icke-smaksatt Grönt te från JapanGlad

ks.gerbil
12/5/12, 5:59 PM
#9

8# jaha ok vad smakar den? Tungan ute

Gerbil-hemsidan hittar du R

tlover
3/29/13, 3:10 PM
#10

som japanskt Grönt te, lite gräsigt, lite algigt, vissa har nästan lite fisksmak fast det passar är inte så äckligt som det låter, havsaccosiationer är en bra förklaring. men just hur speciell smak den har beror på vilken sort sencha det är.

Sencha är ju det mest populära teet i Japan så det finns ganska många tegårdar som odlar det.

för nybörjare i senchavärlden har jag hittat en sencha som inte smakar så algigt (min man tycker inte om japanska teet förutom genmaicha och hojicha men han tycker om den senchan)

det är ett ekologiskt sencha från grönateimporten (dom har bara en ekologisk sencha)

l'm back

Tedoft
3/29/13, 7:48 PM
#11

Det finns kinesiskt sencha-te också. Kommer från distriktet Fujjian i Kina.

http://tefakta.se/2011/11/19/vad-ar-gront-sencha-te/

Många använder sencha som "grundte" i sina smaksatta gröna teer. Så även om det är t.ex ett "lime/citrus-te" så är ofta grunden ett sencha, smaksatt med frukter/bär och oljor. I bästa fall.
I värsta fall är det fullt med syntetiska smakämnen och E-nummer

tlover
3/29/13, 9:01 PM
#12

även om det odlas i Kina är sencha ett japanskt Te, det bara odlas i Kina för att det är billigare än i Japan och dom har inte så mkt odlingsmark kvar där heller.

men sencha är japanskt

l'm back

Upp till toppen
Annons: