Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1165 ggr
Miyako-chan
2013-02-16 23:09

Te mot panik..

Jag greps precis av panik och bad min mamma att göra en kopp med Te åt mej! 

Och jag blev faktiskt lugnare. Är det något speciellt i Te som gör så man blir lugn eller är det bara känslan som man blir lugn av? c:

🌈 // Miyako ~ 🌈

Annons:
Wony
2013-02-16 23:10
#1

Det kanske är att det är varmt? I alla fall jag har svårt att dricka varmt Te fort, så det lugnar mig av att sakta sippa lite i taget. Sedan tycker i alla fall jag att varma drycker lugnar mig.

Men det kanske är på grund av något i teet också, det vet jag faktiskt inte!

Miyako-chan
2013-02-16 23:18
#2

#1 Jo, så kan det ju vara! c: smart, det tänkte jag inte på. Det kanske inte gre samma effekt på alla heller, vissa kanske inte lugnas alls medans vissa lugnas jätte mycket.

Wony
2013-02-17 09:05
#3

#2 Ja precis. Te innehåller ju lite Koffein också, så vissa kanske bara blir piggare. Fast mängderna är ju mycket mindre än i kaffe. Men jag tycker att Te gör mig lugn och avslappnad.

Mimmi
2013-02-18 15:26
#4

Det är nog inte något ämne i teet som gör dig lugnare, utan snarare själva processen i att dricka Te. Ofta ger en kopp Te en lugn stund där man får varva ner lite. Som Wony skriver kan man ju inte hälla i sig en kopp kokhett Te i en klunk, det är något man måste göra långsamt och försiktigt. När man har panik behöver man ofta få fokusera på något annat än panikkänslorna och tankarna, och då kan säkert tedrickande hjälpa vissa! Så blir man ju varm och mysig i kroppen också, vilket ju också kan hjälpa!

Pelle Långlös
2013-02-18 16:23
#5

Kamomill skall vara lugnande. Många dricker det till kvällen inför nattens sömn.

Sedan håller jag med de andra att det är själva processen med tedrickandet som gör att man kanske blir lugn.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Wony
2013-02-18 17:08
#6

Just ja, Kamomill! I det fallet har nog innehållet en viss effekt också. Många örtteer har ju olika användningsområden.

Men i övrigt, med "vanligt" Te tror jag att det mest är processen att dricka Te som lugnar, emn i vissa örtteer är det en kombination.

Annons:
Miyako-chan
2013-02-19 14:11
#7

Okej, tack! Jag var bara nyfiken! 🌈

Te Tack
2013-02-21 21:43
#8

Ämnet man blir lugn av kallas teanin.

Upp till toppen
Annons: