Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 3172 ggr
[typellisch]
2013-03-30 11:06

Morgon-te?

Jag älskar verkligen Te. Och jag får sug efter Te, inte efter kaffe.

Så imorse tänkte jag se om jag kan dricka en kopp Te istället för en kopp kaffe (där har jag fått in ett s.k beroende, morgonkaffe är viktigt för mig men resten av dagen enbart te).

Jag vart inte lika pigg på Te som jag brukar bli på kaffe.. inte samma njutning direkt. Men jag ska fortsätta med Te på morgonen, vill så gärna ersätta kaffet med Te.

Vad dricker ni för Te på morgonen? Är det olika eller har ni en viss sort ni bara måste dricka?

Annons:
tlover
2013-03-30 16:18
#1

jag dricker alltid svart Pu-erh på morgonen (3 koppar). smaken får en att piggna till.

min man dricker Matcha på morgonen/förmiddagen (där vid 9) för att piggna till.

både är inget nybörjarte däremot.

l'm back

[typellisch]
2013-03-30 16:19
#2

#1 Aldrig hört talas om dom teerna :).

tlover
2013-03-30 16:25
#3

orkar inte själv skriva om dom det blir lätt en föreläsning då

om Pu-erh

http://www.houseoftea.se/puerh.php

Matcha är pulveriserat Grönt te som används i den japanska teceremonin. Det vispas ner i varmt (ej för hett) vatten så man får alltså i sig hela tebladen, därför innehåller Matcha mer Koffein än kaffe.

l'm back

[typellisch]
2013-03-30 16:34
#4

#3 Ok.

Pelle Långlös
2013-03-30 16:58
#5

Jag dricker Te på morgonen för att jag alltid har gjort det och för att det smakar gott. Det är ett måste. Sen kan jag dricka kaffe under dagen. 😛

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

saraBvB
2013-03-30 19:25
#6

jag dricker Te till frukost Earl Grey eller Breakfast alltid där är jag konservativ. På kvällarna dricker jag Te i perioder men då alltid sorter som innehåller lite Koffein favorit är Oolonge teer och på andra plats Rött te.

Annons:
[typellisch]
2013-03-30 20:20
#7

#5 Då är vi helt motsatsen typ :)

#6 Earl Grey och Breakfast är ju himla goda!

tlover
2013-03-30 20:21
#8

åh skulle jag, mot förmodan inte ha Pu-erh hemma så blir det en mörk Oolong istället (exakt sort beror på vad jag har hemma)

l'm back

[typellisch]
2013-03-30 20:22
#9

#8 Åh, än en gång teer jag inte hört talas om :D

tlover
2013-03-30 20:27
#10

När man gör Grönt te hettar teet upp efter plockning (antingen wokas det, ångas ellet doppas i kokande vatten) när man gör Svart te krossar man tebladen och låter dom jäsa/fermatera. Oolongte har man börjat jäsa/fermatera men man avbryter det innan det jäst/fermaterat klart.

Man kan avbryta det i olika skeden så att det antingen blir mer likt Grönt te (min favvo oftast) eller mer likt Svart te (min favvo på morgonen)

Det är ganska vanligt också att man tar äldre blad till Oolong jämfört med grönt och svart

Oolong passar ofta till torkad frukt och används ofta i den kinesiska teceremonin. Det är också Taiwans nationaldryck

l'm back

[typellisch]
2013-03-30 20:30
#11

#10 Tack tack :)

Upp till toppen
Annons: