Annons:
Etikettövriga-örtteer
Läst 1221 ggr
Zureel
5/16/13, 5:06 PM

Örtte - maskros

Hej är det någon här som provat maskroste förut? 

Har satt in en plåt i ugnen på tork, om ni provat det får ni gärna säga vad ni tyckte om smaken.

Hade tänkt lägge upp en bild men tre hyllplan rasade ner på mig och 2 skålar gick sönder precis när jag satte mig vid datorn för att skriva det här inlägget så nu måste jag fixa det istället känner mig alldeles skakis och kommer nog få blåmärken 😕


Annons:
tlover
5/16/13, 6:06 PM
#1

Jag har inte testat det men jag hade tänkt testa det (som medicinalt örtte) jag har bara inte hunnit dit än.

är det rot eller blad du torkar?

l'm back

Zureel
5/16/13, 6:10 PM
#2

Det är de gula bladen jag har på tork i ugnen just nu men jag är osäker på om jag gjort rätt instruktionen jag hittade sa ta bara de gula bladen och allt som låg på plåten när jag stoppade in det var gult men nu verkar ju majoriteten av massan som är kvar för tillfället vara vit då de tillhör den delen som normalt blir de flygande fröna.

Hittar ingen bild på torkat maskroste så jag vet inte om det blev rätt eller fel får testa i morgon när det torkat färdigt och se om det går att dricka helt enkelt.


tlover
5/16/13, 7:29 PM
#3

okej du kör själva blommorna, ja då kan man nog dricka "bara för att" (maskrosor är ju en stark medicinalväxt) men dom blommar ju inte än, inte ens i södra Sverige vad jag vet eller?

l'm back

Zureel
5/16/13, 7:31 PM
#4

Har gott om blommande maskrosor här bor på Gotland.


tlover
5/16/13, 7:36 PM
#5

ok jag trodde ett tag att det var tusselago, härikring blommar maskrosen i juli ungefär

l'm back

tlover
5/17/13, 10:28 AM
#6

Hej

Hittade en annan tråd där folk faktiskt har testat och inte bara tänker testa

Maskrostråd

l'm back

Annons:
Zureel
5/17/13, 10:34 AM
#7

Tack jag provade maskrosteet i morse de torkade blommorna luktade som mörkt socker sen tyckte jag att brygden smakade lite sött och blommigt med gräs eftersmak men jag är inte så bra på att beskriva smaker och lukter så ta det med en nypa salt.


Upp till toppen
Annons: