Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 1982 ggr
tlover
2013-05-29 09:48

Vilken slags tekanna föredrar du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det nån slags Tekanna som du föredrar, liten eller stor?, material? form? annat?

Själv föredrar jag små Tekannor (max 4 dl) gärna i glas (teet blir så vacker i dom) och gärna ganska låga. Men viktigast av allt förutom att dom ska vara små är att man kan hälla ur dom utan att det droppar.

den till vänster är min absoluta favvo här hemma, 4 dl rymmer den

l'm back

Annons:
tlover
2013-05-29 09:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En annan favoritstil på Tekannor är yokode Kyusu, en Tekanna med handtag på sidan, jag vet inte varför men jag dras till dom. den jag har är också jättebra att hälla ur.

l'm back

Stiw42
2014-01-19 22:22
#2

Minna favoriter som brukas dagligen är gaiwans av lera som i länken (favoriten är den i brun för den svarta, lite behagligare att hälla ur enligtmlig) http://www.houseoftea.se/tekopp-gaiwan/gaiwan-yixing/product_info.php/cPath/32/products_id/693 Materialet känns praktisk, vacker och naturlig vilket helt klart förhöjer teupplevelsen. Sedan att den bara rymmer lite över 1 dl passar min snåla inställning, då en verkligen kan maximera antalet bryggningar utan att behöva drick flera liter 😊. Dock har jag funderat på att kanske skaffa en kanna som rymmer lite mindre, men sen kommer frågan om hur liten en kanna kan bli innan bladen inte längre får plats att veckla ut sig helt.

tlover
2014-01-20 08:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mitt rekord på minsta Tekanna är ½ dl, men den hann jag inte använda innan den gick sönder 😕

Du verkar ha samma Gaiwan som jag (eller jag har dom mörkbruna) men jag föredrar att dricka ur dom direkt istället för att använda dom som Tekanna (ibland brygger jag till och med Te i Tekanna och häller över i en gaiwan). Men då är vi ju oftast två om drickandet.

edit: har du sett gaiwan med pip, det lät som om det skulle vara nått för dig?

här är tekannan på ½ dl

l'm back

Stiw42
2014-01-20 14:48
#4

3# Jag har sett dem och visst, jag kan inget annat än att charmas av gaiwans med pip och kyoto Kyusu. Men det är synd att de inte skriver hur mycket den rymmer, en vill ju inte ha "för mycket kanna" för pengarna, men det kanske en kan mejla och fråga dem om. Synd att du inte han använda din lilla kanna, är den från houseoftea? Har kollat på en sådan därifrån, men priset är något bortom min plånbok för att impulsköpas. http://www.houseoftea.se/tekanna/kyoto-kyusu/product_info.php/cPath/31/products_id/378 Att använda gaiwans som koppar gör jag med, jag brygger från min bruna och använder den svarta som både kopp och vatten avkylare. Det enda minna gaiwans inte kan är att koka vattnet😊

tlover
2014-01-20 14:51
#5

#4 men det står ju visst vad den rymmer, altså Kyoto kyusun på house of tea. Ja det är där jag köpt min men jag tror den gått ner i pris sen jag köpte men det är så länge sen så jag kan inte vara säker

l'm back

Stiw42
2014-01-20 18:00
#6

5# Kedsen var otydlig, tänkte på att gaiwanen med pip från tecentralen saknade angivet mått på dess volym.

Annons:
Tarotstollan
2014-01-21 00:41
#7

Har bara testat de där vanliga bruna lerkannorna som finns att köpa som har ett stort plastfilter i. Den jag har rymmer 1,1 L men jag har funderat på att köpa en större, kanske använder den mera när jag då får i mera Te åt gången!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

VildaVittra
2014-01-21 01:37
#8

Jag skulle behöva en i gjutjärn, Tetjuven har precis haft sönder min favoritkanna som var i stengods. 😭

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-01-21 07:58
#9

#6 jag skulle gissa att det är samma som en vanlig Gaiwan men mejla och fråga, hon som har tecentralen är snäll.

#7 du har inte testat mindre Tekannor som du brygger flera gånger i så att du slipper slänga fullt användbart Te?

#8 se upp om du köper dom begagnat bara, min man köpte en i gjutjärn till mig i present en gång från tradera och den kan vi inte använda. Den har en beläggning som lossnar då man använder den så teet blir grå/svart (altså även grönt te) jag tror inte det kan vara så hälsosamt

l'm back

VildaVittra
2014-01-21 08:19
#10

#9 Jag kikade runt lite igår och de var inte ens i närheten av min prisklass, tänkte då att jag skulle ta en rostfri istället, bara för att upptäcka att de var dyrare om de saknade plastdelar. 😡 Undrar om jag ska sälja hundskrället på blocket för att finansiera en kanna? Jag får byta ut den traditionella  texten "helst till en barnfri familj på landet" till "till en kaffedrickande familj som avskyr Te, var ni bor spelar ingen roll".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-01-21 08:21
#11

#10 bara så du vet så kan man inte använda gjutjärnstekannor på spis om dom är glaserad inuti (vilket dom flesta i sverige är eftersom man är rädd för lite rost)

så ska du använda den på spisen måste det vara en utan glasering

l'm back

Upp till toppen
Annons: