Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Tävlingar, kluringar och sajtlekar

kända tesmaksättningar kluring

2013-07-15 08:16 #0 av: tlover

Det finns ju endel kända teer som dom flesta även om dom inte testat dom själv, vet på ett ungefär hur dom smakar.

Nu har ju själva tebladen undertoner i allt möjligt men om dom inte är smaksatta med nått extra kallas dom här för "neutrala" för att man ska kunna skilja ett te med tillsatta blommor som är blommigt och ett osmaksatt te som går i blommig ton.

Jag menar också grundformen så när jag skriver earl grey menar jag inte earl grey vanilj.

Lycka till

Anmäl
Fråga 1/7

Earl grey är smaksatt med?

2013-07-15 08:23 #1 av: Zureel

4 rätt attan jag borde egentligen kunnat några till men tänkte fel, kul var det i alla fall Glad

Anmäl
2013-07-15 12:38 #2 av: mallabralla

5 rätt Skrattar

Sajtvärd på Perser iFokus

Anmäl
2013-07-15 19:38 #3 av: Tarotstollan

5 rätt, missade på Gunpowder och Karavanen.

Anmäl
2013-07-20 22:17 #4 av: fridelfina

4 rätt, men jasminte (jaminte?) är väl ett neutralt te? Inget tillsatt väl? Eller var det inte jasminte? Jag har haft ett äkta jasminte hemma och det är bara gröna torkade blad

Anmäl
2013-07-21 09:43 #5 av: tlover

#4 äkta jasminte är smaksatt med jasmin genom att teet får "sova med blommor" då den torkar. det är alltså en naturlig arom tillsatt, vissa jasminteer av lägre kvalité har däremot jasminblommor i också (altså har du antagligen ett jasminte av bra kvalité)

Anmäl
2013-07-21 19:06 #6 av: fridelfina

Ah, var det så! Trodde det var själva bladen...

Anmäl
2013-07-21 20:31 #7 av: tlover

#6 Nej det är ett äkta te inte ett örtte,

jasminte kan göras på de flesta teer jag har sett det på tex pu-erh te

Anmäl
2013-07-21 20:37 #8 av: Keen

6 av 7 rätt och besviken. I´m a true nerd. Nörd

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.