Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 1342 ggr
fridelfina
2013-07-27 13:53

Darjeeling teets fördelar?

Hej på er te-experter!

Undrar vad Darjeeling teet är för sorts teblad (svart förstår jag) och om det anses ha några hälsosamma fördelar/nackdelar? Har fått ett från en vän och jag har inte kommit på om det är gott eller inte ännu, men det är inte lika beskt som jag trodde det skulle vara. Utan det hade en rätt rund smak (hur nu det smakar…🤔)

 
 

Annons:
tlover
2013-07-27 20:31
#1

Rent hälsomässigt så finns det inte forskning just så för just Darjeeling men det är ju ett (oftast svart) Te så det har ju teets fördelar och nackdelar jämfört med örtteer.

Darjeeling heter just Darjeeling eftersom det (oftast) är ett Svart te från området Darjeeling i Indien, det är altså inte från nån annan växt än riktigt Te. Det är heller inte ett speciellt tillvägagångsätt på samma sätt som att Svart te skiljer sig från Grönt te.

Darjeeling är däremot lite mildare än många andra svarta teer eftersom det inte alltid är lika oxiderat som andra svarta teer men odlingsplatsen ger också en egen smak (på samma sätt som att viner får smak av olika platser dom växer på) ett Svart te som odlas exakt på samma sätt som Darjeeling tex men är odlat på lägre höjd skulle altså ha en annan (antagligen starkare) smak.

Här kan du läsa lite om just tebusken

Här om svart te

Darjeeling finns även som grönt te

Darjeeling är ett fint Te på samma sätt som att viner från vissa distrikt är finare än andra om man ska försöka förenkla det helt enkelt.

Förstår du vad jag menar eller babblar jag för mycket (det är lätt hänt för mig)

l'm back

fridelfina
2013-07-28 00:06
#2

Nä, jag tror att jag förstår vad du "babblar"om! 👍 Det var väl det fina som smakade "runt" i min mun 😃

Jag blev bara så förvånad då jag tänkt mig att teet var ett beskt och kraftigt Te utifrån namnet… hur jag nu kunde bedömma det så? 🤔

Jag har fått det av en vän som köpt det i Indien av vad jag förstår. Det är ett "first flush" så det är visst finfint, ska dricka det med andakt och inte bara hälla det i mig då! Tack för informationen!

 
 

tlover
2013-07-28 08:08
#3

Kan det vara för att de flesta indiska teer är ganska stark i smaken kanske?

Darjeeling är mitt favvosvart Te då jag inte gillar Svart te utan föredrar grönt och det är mer likt grönt i smaken än många andra svarta teer

l'm back

fridelfina
2013-07-28 08:25
#4

samma här, dricker inte svarta teer om jag inte måste och då får tepåsen bara doppa sig lite i vattnet! Och ja, jag hade nog förutfattade meningar utifrån tidigare erfarenheter av indiska teer!

 
 

Upp till toppen
Annons: