Annons:
Etikettövriga-örtteer
Läst 3307 ggr
tlover
11/6/13, 10:09 AM

Tips på goda "icke medicinska" örtteer?

Hej

Jag har kommit på en hemsk sak,

om jag blir gravid (jag och min man försöker så därför är det i tankarna)

Så kommer jag inte kunna dricka lika mycket Te 😭(koffein ska man ju vara försiktig med, jag kommer ju fortfarande kunna dricka lite men inte samma mängd som nu)

Så jag behöver tips på goda icke medicinska örtteer (i alla fall örtteer som inte påverkar bebisen), jag kan faktiskt inte komma på ett enda ickemedicinskt Örtte och bara få som är milda (medicinskt sett)

idéer?

(nu varvar jag mellan Kamomill, anis, pepparmynta, kattmynta, rooibus, fänkål och basilika och jag vet att tex pepparmynta ska man vara försiktig med då man är gravid)

l'm back

Annons:
CelsiusT
11/6/13, 10:16 AM
#1

Men Kamomill är väl inte så farligt va?

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
11/6/13, 10:38 AM
#2

Hallon är sammandragande på livmodern, så den ska du inte dricka. Rölleka är heller inte lämpligt.

Nyponte går däremot bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
11/6/13, 11:24 AM
#3

#1 det finns ju inget man ska äta/dricka för mkt. För stor konsumtion av Kamomill tex kan ge allergi så jag vill ha nått att varva mellan.

#2 komiskt, i en bok jag läst ska visst vissa läkare rekommendera gravida kvinnor att dricka Örtte på hallonblad under hela graviditeten.

Rölleka har jag "kännt" är för starkt därför dricker jag bara det som medicin men nypon är gott (och bra för mig att dricka pga mina reumatiska besvär)

l'm back

Te Tack
11/6/13, 12:56 PM
#4

Finns det något lakritste som är gott? Det skulle jag vilja testa.

tlover
12/31/13, 4:45 PM
#5

putt nu blev det helt plötsligt aktuellt, jag funderar på att skicka min man på en affär som har rooibus imorgon för att ha nått iallafall

l'm back

VildaVittra
12/31/13, 4:52 PM
#6

Granskott borde väl funka? Och brygga på torkade frukter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
12/31/13, 5:02 PM
#7

#6 hmm gran innehåller ju mangan (tror jag det var) som ger ökat antal ägg om lossnar men gör dom svaga. Det är ju inte nått som förhoppningsvis ska ske på ett bra tag nu men eftersom det är i det "området" tror jag jag tar det lugnt med gran, men tall borde vara ok (c-vitaminrikt som tusan också och det är ju bra när man behöver ta upp mer järn)

jag har inte "roliga frukter" för det hemma just nu men jag kan ju be min man köpa nyponte imorgon 🙂

l'm back

VildaVittra
12/31/13, 5:31 PM
#8

Friggs har blåbärste också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1/1/14, 2:59 PM
#9

hans ka komma hem med nån rooibus med blåbärssmak i alla fall, resten får jag leta efter då jag far till stan nästa gång.

l'm back

tlover
1/2/14, 6:00 PM
#10

nu har jag också nyponörtte och en till rooibus så nu kanske man kan klara sig.

Min man är så rädd för att vi ska få missfall så jag kommer inte dricka Te fram tills jag kommer i vecka tolv (och risken för missfall minskar) och även då kommer jag inte dricka mycket Te.

l'm back

Wony
1/4/14, 1:50 PM
#11

Jag vet inte om det räknas som "icke-medicinskt", någon annan kanske kan ingredienserna bättre, men när jag har svårt att sova dricker jag Sleepytime

All Natural:
This product contains all-natural herbs and flavors, and no artificial colors or preservatives.
Ingredients:
Chamomile, spearmint, lemongrass, tilia flowers, blackberry leaves, orange blossoms, hawthorn and rosebuds.
Caffeine Status:
Naturally Caffeine Free
Gluten Status:
Gluten Free

Samma företag har ett Te som ska vara kryddigt och gott, men upptäckte att det innehöll johannesört, som i varje fall är riktigt dåligt att ta om man tar andra mediciner (som jag gör), så det teet fick min sambo som sitt eget Te att dricka.

Wony
1/4/14, 1:52 PM
#12

Just ja! Kan även rekommendera Tecentralen om du gillar Rooibos. 🙂

http://www.tecentralen.se/rooibos.html

Jag är helt kär i Creme Caramel och Vild Körsbär!

tlover
1/4/14, 1:53 PM
#13

#11 är spearmint samma som pepparmynta? för det vet jag man ska vara försiktig med om man är gravid

l'm back

Annons:
Wony
1/4/14, 1:55 PM
#14

#13 Spearmint är ett annat namn på grönmynta. Står lite mer på engelska wiki, antar att försiktighet kan vara bra, i vilket fall. Vet dock inte hur stor mängd det är i heller.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grönmynta

Wony
1/4/14, 2:20 PM
#15

De som tillverkar Sleepytime (Celestial Seasonings) har en hel drös teer av olika slag, det borde ju finnas någon som kan passa. Brukar kunna finnas på stora matbutiker (Coop, ICA Maxi), men även vissa onlinebutiker, som t ex Apotea, eller hälsokostbutiker.

Finns även mycket Te på andra sajter, t ex http://www.lindemannhas.se/sv/ortte/

Upp till toppen
Annons: