Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 1603 ggr
tlover
2013-11-16 12:44

Julteer

Nu är det (snart) jul igen

Vad dricker du för julteer? några tips på bra julteer?

Dricker du teer vid jul som kanske inte är ett "julte" men som ändå passar.

Själv är det enda speciella tesorten jag dricker vid jul Masala Chai, det är inte ett "julte" i den bemärkelsen som amn tänker när det gäller julteer men den har en julig smak i alla fall.

(ett tips är att skriva ut var man köpt teet då ett "lussete" tex kan säkert ha olika smak beroende på affär/leverantör.)

l'm back

Annons:
Afturelding
2013-11-16 15:02
#1

Jag dricker också mycket Masala Chai, men även Kahls julte (den röda förpackningen, minns dock inte vad den heter). Det senare dricks inte innan första advent.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Zureel
2013-11-16 16:42
#2

Köpte glöggte på Kränku förra året kommer nog att köpa det i år igen, borde gå att hitta den på flera butiker den är inte en av deras egna blandningar.


fridelfina
2013-11-16 23:05
#3

Yogi Classic är en julklassiker hos Fridelfina!

 
 

grottLisa
2013-11-16 23:21
#4

Dricker ett som kallas Julknäck, som är ett Rött te, samt ett Lusse Te (svart), båda är från T-Boden i Karlskrona :) Sen blir det även Masala Chai, blir en hel del Te varje dag nu :)

Rasken90
2013-11-21 22:29
#5

Lussete från Tefrossa är väldigt gott :-)

Det är det enda julteet jag provat.

tove.mcgrath
2013-12-03 22:33
#6

Jag dricker alltid Twings äpple, kanel och russin Te som julte tycker det är så himla gott och passar så här års :)

Annons:
Tarotstollan
2013-12-03 23:25
#7

Hoppas att jag skall hinna köpa lite glöggte och ev. något annat innan jul. Kan ju köpa efter också naturligtvis men det är ju roligare att ha det innan.

Jag har inte sett att Ica har fått in något särskilt julte, inte än i alla fall!

Jag gillar också "Russin, Kanel och Äpple te", helt underbart!
Enda felet är att 20 påsar räcker inte många dagar hos mig, kanske 2-3 dagar bara!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rasken90
2013-12-04 00:02
#8

Fick köpt ett glöggte i lördags :-)
Luktade verkligen glögg och smakade som glögg, förutom den där sötsliskiga smaken.

tlover
2013-12-04 08:01
#9

Köpte masala Chai igår, mitt tidigare var slut och vanligtvis brukar jag inte bry mig men vid jul vill jag ha det.

l'm back

Tarotstollan
2013-12-11 21:10
#10

Har varit och köpt 2 smaker av julte idag. Det ena är Glöggte och det andra heter Julglädje.

Skall börja med att smaka på Glöggte. Antar att det är det samma som jag köpt förr om året och druckit i sådana mängder att jag förra året inte köpte något!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Stiw42
2013-12-14 22:48
#11

Vad för teer som skulle passa för ett julbord? Går Chai Te där eller är den mer för lussekatter och pepparkakor?

Tarotstollan
2013-12-14 22:57
#12

Svårt att säga, med alla smaker som är borde väl ett naturligt och ej smaksatt Te passa bäst.

Fast det beror ju på vad som serveras, är det till kakor eller mat?

Jag för min del skulle ju aldrig dricka Te till maten, däremot till alla kakor! Tyvärr dit jag skall på julafton är det kaffe, julmust eller svagdricka som gäller!
Brukar alltid dricka Te när jag kommer hem efteråt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2013-12-15 08:21
#13

#11 jag serverar i princip alltid Masala Chai på julbordet. (man har att välja mellan det, alkoholfri hemmagjord glögg och julmust)

l'm back

Annons:
Stiw42
2013-12-15 09:24
#14

#12 jag tänkte till maten då Te både är nyttigare och billigare än öl och must :)

tlover
2013-12-15 09:49
#15

#14 Te hämmar ju upptaget av järn så har man järnbrist så ska man inte dricka Te till maten regelbundet men nån gång då och då kan nog även folk med sämre järnupptag dricka det till maten då är det sällan man dricker Te till maten så är det nog inte "boven i dramat"

(jag dricker tex vanligtvis inte Te till/efter maten däremot Örtte, men till tex sushi, jul, födelsedagar osv så gör jag det och jag har inte haft järnbrist på ett tag.)

l'm back

Upp till toppen
Annons: