Annons:
Etikettövriga-örtteer
Läst 1852 ggr
VildaVittra
12/10/13, 1:02 AM

Odla örtte

Då snön precis lagt sig över Uppsalaslätten så börjar det självklart klia i odlarnerven och jag hamnade på Impecta (tycker de skulle stänga butiken vintertid, för det är faktiskt då jag gör av med mest pengar där) och började fundera i örtteodlarbanorna.

Vilka är växter är smartast att satsa på här i zon 4? Styv lerjord, har egentligen ingenstans där det inte är skugga en stund under dagen.

Någon med tips på något kul, gott och ovanligt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Achatina
12/10/13, 1:19 AM
#1

Kanske nån mynta kan passa? Finns ju massor olika, vet inte hur de klarar sig i zon 4 men … Tex jordgubbsmynta, bananmynta, äppelmynta… De luktar verkligen vad namnet antyder men vet inte om de smakar så också… 

Har provat att göra en varm äppelmynts dryck med äppelmynta och grannysmith äpple i bitar. Det blev kanske inte så bra som jag hade tänkt mig, men smakerna gjorde sitt i alla fall.

tlover
12/10/13, 8:41 AM
#2

pepparmynta växer ju som ogräs även här (zon 7 med fläckar som är lägre zoner) Så det är ju ett tips om du vill förvilda. Det finns en supergod mynta som överlevde vändning av potatislandet så jag har ingen aning om vad den heter men den smakar som after eight.

Enligt Jack Spirico så kan man nästan odla timjan på månen och om man inte kan odla timjan så ska man inte odla (backtimjan då då kan ju förvilda den så du slipper ogräs, solig backe tror jag det är).

Många andra kryddörter är ganska goda (och har medicinska egenskaper)  jag har testat rosmarin, basilika och salvia och dom är ganska goda (jättegoda med honung i).

Citronmeliss, lavendel och Kamomill är ju också goda att dricka på kvällen, vi har bara lyckats stort med citronmeliss (det är ju en mynta så den växer som ogräs).

Humle är ju bra att ha växandes för sömnlösa nätter. (blanda med andra örter för humle är beskt Kamomill och lavendel kan man blanda det med)

l'm back

Achatina
12/10/13, 8:45 AM
#3

Citronverbena är underskattad, men den växer inte i zon 4 och är allmänt svår. Men ett kyligt fönster skulle den kanske uppskatta.

Upp till toppen
Annons: