Annons:
Etiketttävlingar-kluringar-sajtlekar
Läst 1246 ggr
tlover
2013-12-15 13:14

Sveriges tehistoria kluring

Sverige är väl inte världens mest tedrickande land men vi har ändå lite historia i ämnet, Carl von Linné var en viktig personlighet i Sveriges tehistoria tex.

Vad kan du?

l'm back

Annons:
Gasoline
2013-12-15 15:58
tlover
2013-12-15 16:14
#2

#1 varsågod 😊

den här är ju inte bara för tenördar utan för historia och till viss del botanik nördar också och när det är så "brett" brukar det bli roligare 🙂

l'm back

JanGBG
2013-12-15 16:29
#3

Jag skäms för hur få rätt jag hade!

Det får bli en hemlis! Tills jag läst på mer

Gasoline
2013-12-15 16:44
#4

#2 absolut, håller med!

Te Tack
2013-12-16 10:18
#5

Jag har läst att Linné tog hit några teplantor från Kina på 1700-talet, men jag visste inte att han också försökte odla Te. Var kan man läsa mer om det?

tlover
2013-12-16 11:19
#6

#5 det står löst om det i div teböcker då han (och andra) ville att vi skulle dricka svenskt Te så att svenska pengar inte hamnar utanför landet.

Här är en artikel som däremot tar upp ämnet lite närmare, där man får veta vilken katastrof det var

l'm back

Annons:
JanGBG
2013-12-16 18:03
#7

Tala nu om för en "Te - okunnig" var för det inte går att odla Te i Sverige?

Det går ju att odla tobak och här i GBG växer en ordentlig druvranka på en södersida av en bekants vila? Den ger frukt varje år som blir vin.

All växtlighet dör under mina fingra, men frodas under min frus.

Är inte anförtrodd ens vattning av krukväxter när hon är bort sedan jag vattnade ett par konstgjord blommor i kruka.

tlover
2013-12-16 18:15
#8

#7 Nuförtiden är det vissa som faktiskt har tebuskar i Sverige (under 1700 talet var det ju betydligt kallare än nu) men det bäst smakande teet är det som inte utsätts för frost (även om teträdet tål frost i alla fall ner till 15 minus).

även andra saker som ger bra smak på teet stämmer inte så mycket på svenskt klimat (hög höjd och många soltimmar tex, däremot vill dom gärna ha det svalt under växtsäsongen).

Sen i alla fall på vissa delar är antagligen växtsäsongen för kort (i Kina skördar man den första skörden i mars/april och i Japan i Maj).

Jag tror det stora problemet är vintern däremot, tobak behöver man ju inte (vad jag vet) övervintra medan ett teträd inte ger skörd förrens det är ganska stort.

Men i södra Sverige kan man säkert få ett teträd att överleva men det blir nog inte det godaste teet (pga minusgraderna), när väl jag får ett tefrö att gro kommer jag nog däremot att övervintra det inomhus (jag bor ju i Lappland så här är det ju lite kallare).

l'm back

Tarotstollan
2013-12-18 03:51
#9

Hade 5 rätt!
Läste vi om detta på Historian i skolan så har jag glömt allt! Mycket bra frågor!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: