Annons:
Etikettot-utanför-ämnet
Läst 838 ggr
Perly
2013-12-17 11:08

OT Spelar kvalité roll?

Hej, håller på med mitt gymnasiearbete där jag gör en tidning och bland annat ska ha en sida om kvalité. Därför måste jag göra en egen undersökning varav den vidare delen av den är en enkel Ja-Nej fråga.

Spelar kvalité roll för dig när du handlar?

Alltid Oavsett

Annons:
tlover
2013-12-17 11:13
#1

Ja

Jag köper tex sällan te under 100:-/hg även när det gäller vardagsteerna.

Även när det gäller annat spelar kvalité roll, därför försöker vi odla så mkt av vår egen mat som möjligt.

Jag har helldre en sak av kvalité än 10 av dålig kvalité

l'm back

Wony
2013-12-17 11:24
#2

För det mesta, ja. Men ibland måste jag även låta ekonomin styra. Behöver jag något NU och inte har råd med det bästa, då tar jag hellre något billigare som kanske inte håller lika länge eller är lika bra.

Cireea
2013-12-17 11:26
#3

Jag håller med #2


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

tlover
2013-12-17 12:00
#4

#2 jag struntar helldre att köpa Te än att köpa dålig kvalité men annat kan man tumma på kvalitén ibland för ekonomin (men det finns vissa teer av bra kvalite som bara kostar ca 50:-/hg så jag kan köpa det om jag är fattig), men vi handlar inte så ofta så det är inte så ofta det händer

l'm back

Wony
2013-12-17 12:17
#5

#4 Jag svarade mer generellt, inte just exakt Te. Te dricker jag vad jag gillar, sedan om det är dyrt eller billigt bryr jag mig mindre om. Gott är gott. Jag dricker Lipton och tycker vissa av deras teer är jättegoda, så på tefronten spelar det mindre roll faktiskt. De flesta goda teer på lösvikt kostar 35kr/hg, och i just det fallet är kvalitet att det är gott.

Men som sagt, mitt svar utgick från ALLT. T ex kläder, mat osv. Jag växte upp med mig och mina sex syskon på en enda lön. Då får man perspektiv på tillvaron, att ibland måste man prioritera att ens ha mat på bordet framför god mat. Samma med Te, kläder osv. Har det ekonomiska tänket djupt i blodet.

tlover
2013-12-17 12:22
#6

#5 vi var ju "bara" 3 syskon på en lön men jag tänker fortfarande ekonomiskt.

Jag köper tex extremt sällan kläder, så sällan att folk inte tror mig men när det gäller tex arbetskläder köper jag militärt överskott för det är kvalité, snyggt är det kanske inte men det håller.

Vi odlar egen mat och det är kvalité även om det är billigt osv.

Men när det gäller Te så köper jag helldre inte alls än att köpa dålig kvalité (Det gör jag med mycket annat också för ofta blir det ju "bye nice or bye twice" så man tjänar ofta i längden på att skaffa kvalité än att köpa billigt, det är sällan man behöver nått just den månaden.)

l'm back

Annons:
Wony
2013-12-17 12:26
#7

#6 Med Te köper jag det som jag gillar, priset kvittar nu när jag har lön. Men oftast är det "vanliga" teer jag gillar. Så ser ingen anledning att köpa något som jag själv tycker är äckligt bara för att det anses vara ett bra Te. Det avgör ju smaklökarna! 😉

Har smakat en del Te (och för den delen kaffe!) som ska vara fint och gott och bra kvalite, men jag har hällt ut dem omgående för att jag inte tyckt om. Så för mig är kvalite = gott. Ganska enkelt! 🙂

Men som sagt, vissa saker får man prioritera framför andra. Och så beror det ju på vilka saker man själv anser som mindre viktiga att ha toppkvalite på. Men just med Te behöver jag inte göra avkall på det jag tycker är bra kvalite för att spara på pengarna. Utan då är det på andra områden!

tlover
2013-12-17 12:50
#8

#7 men då dricker du ju kvalité

för vissa dyra teer har inte alls samma kvalité som vissa billigare (särskilt om man jämför "nätet köpt" och "butiksköpt" i fysiska tebutiker är oftast de dyrare teerna av samma kvalité som dom billiga på nätbutiker)

l'm back

Tarotstollan
2013-12-18 04:20
#9

Oftast är ju bättre kvalité dyrare och det har jag sällan råd med, med tanke på de mängder Te jag dricker.

Köpte 2 olika julteer i förra veckan, de kostade 45:- hg. Det tycker jag är dyrt.
Skulle jag endast dricka ett och samma Te varje dag, så skulle 1 hg räcka kanske en vecka. Det skulle bli mellan 180 - 225 kr i månaden bara för 1 Te.
Så det mesta av mitt Te köper jag i lösvikt i vanliga Ica affärer, sen om det är bra kvalité på det eller ej det får nog var och en avgöra själva.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2013-12-18 07:33
#10

#9 då ska jag avslöja en "hemlighet", de flesta teer av bättre kvalité kan man brygga flera gången.

Av egen erfatenhet kan man spara redan bryggt Te i ca 1 dygn (beroende på hur varmt det är, under rötmånaden så sparar jag inte det länge utan brygger nytt Te direkt.)

Däremot så har viss ställen bra kvalité till ett mellanpris snarare än dom fysiska butikernas höga priser (jag höll på att skriva ockerpriser men dom har ju antagligen mer att betala än e-butikerna) därför köper jag aldrig Te av bra kvalité hos fysiska butiker.

l'm back

Stiw42
2013-12-18 12:11
#11

Ett billigt och lätt sätt att brygga Te är direkt i mug; ex. http://gingkobay.blogspot.se/2010/03/gongfu-vs-mug-brewing-1-mt-wu-dong-zhi.html?m=1 på grund av de långa brygg tiderna behövs bara lite Te och då de går att brygga flera gånger ( i exemplet 10+ ggr) blir det ett billigt sätt att konsumera dyrare teer. Ett plus är om en då också har en bärbar mugg som denna: http://www.tecentralen.se/tillbehor/kinesiskt-teglas.html

tlover
2013-12-18 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 jag brukar ofta brygga i mugg eller gaiwan

jag brukar kalla det "snabbte"

men även om man brygger i en Tekanna (eller tesil) kan man brygga flera gånger, fast då är nog små Tekannor att föredra om man inte vill springa på toa hela tiden

l'm back

Tarotstollan
2013-12-18 18:37
#13

Jag brukar brygga en kaffekanna full åt gången och det är väl ca 1½ L i den, det brukar jag dricka upp på max 2 timmar sen börjar teet smaka konstigt tycker jag. Sparar aldrig Te länge utan brygger hellre nytt eftersom smaken blir så besk efter längre tid.

Jag har försökt att brygga en gång på "sumpen" men det var blekt och smakade i stort ingenting. Passade inte mig alls!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Perly
2014-01-07 12:43
#14

Tack för alla svar! Sak sätta mig och skriva igenom och sammanställa till kvällen och hoppas ha tidningen klar till den första februari. Kan givetvis posta en länk här sedan om någon är intresserad. :)

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: