Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 19497 ggr
tlover
1/20/14, 12:28 PM

Skillnad på mugg och kopp?

Vad är skillnaden mellan mugg och kopp för er? (alltså när det gäller temugg och tekopp)

Det finns säkert nån korrekt skillnad men för mig är det iallafall

Mugg= större, över 2 dl, har öra, ofta tjockare porslin.

Kopp= ofta mindre el lägre, kan ha tunt porslin (men behöver inte ha det), behöver inte ha öra.

edit: mugg kan man dricka Te el tex varm choklad ur, kopp är snarare Te el kaffe.

Vad tycker du är skillnaden?

l'm back

Annons:
Farwuq
1/20/14, 12:35 PM
#1

Muggen är högre än diametern.

Koppen är vidare än höjden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Afturelding
1/20/14, 12:39 PM
#2

Jag tycker skillnaden är samma som du! För att specificera storleksskillnaden så tycker jag att en kopp ska rymma ungefär 2-2.5 dl, alltså vara jämförbart med måttet kopp (c.a 2.3 dl). En mugg kan i princip rymma vilken volym som helst.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Stiw42
1/20/14, 6:41 PM
#3

Wikipedia deffinerar skillnaden i tjockleken, där muggen är tjockare för att ha en bättre värmeisolerande egenskap. Sen har inte alltid wikipedia rätt men jag har kommit på mig själv med att tänka på en av minna tjocka muggar, som är lite mindre än en dl, som just en mugg fast sin storlek.

Keraleij
3/29/14, 9:20 AM
#4

Jag som arbetar med keramik håller mest med #1, att det är formen som definerar begreppen. Gör stora rundade, vida 4,5 dl koppar, kan liksom inte gärna kalla dem mugg trots att de är så stora. Men gränserna är nog ganska flytande; när jag ska definera sökord för dessa på nätet så skriver jag för säkerhets skull både mugg och kopp oavsett form och storlek.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

JanGBG
3/30/14, 6:33 PM
#5

Håller klart med #1 och #6, det är den "Tekniska" identifikationen.

Se  keramik fabrikernas Kataloger!

Upp till toppen
Annons: