Annons:
Etikettte-och-hälsa
Läst 1824 ggr
Low
2014-02-14 10:58

Te i samband med måltid?

Hej!
Det rekommenderas ju inte att dricka kaffe eller Te i samband med måltid, eftersom det hämmar vitaminupptaget.

Men vet någon om det gäller alla sorter? Jag älskar ju att dricka örtte  eller roobios till min frukost! Ibland också Grönt te.

Jag har tidigare haft järnbrist, så jag tänker att det är klokt att ta det här lite på allvar.

Tackar på förhand :)

Annons:
tlover
2014-02-14 11:05
#1

Det är egentligen mineralupptaget (i princip bara järn) som hämmas av Te, det är alltså allt Te och vissa örtteer (de örtteer som innehåller Koffein tex yerba mate)

Med Te menar jag det som kommer från tebusken (det enda som får kallas te) vilka är Svart te, vitt Te, Grönt te, Gult te, Oolong och Pu-erh ( så ex Rooibos är ok).

Det hämmade upptaget gäller ½ timme före och ½ timme efter måltid (på ett ungefär) så smälter du maten en stund efter så kan man dricka Te som vanligt

Själv dricker jag Te till frukost och mellanmålen (och ibland mellan målen) men Örtte till lunch, middag och kvällsmat då jag också har haft järnbrist men det är flera år sen nu.

Det finns ju en artikel om koffein i te om du vill läsa lite mer

l'm back

Sjöstjärna
2014-02-14 11:08
#2

Mineraler bör tas på kvällen för bästa upptag och järn helst tillsammans med C-vitamin för ännu bättre upptag, så frukostteet klarar sig. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

tlover
2014-02-14 11:09
#3

#2 så det finns positiva effekter av att inte tåla Koffein på kvällen, bra att veta

l'm back

Upp till toppen
Annons: