Annons:
Etiketttips-råd
Läst 879 ggr
Tarotstollan
2014-02-17 02:14

Citrusskal.

Nu under vintern blir det ofta att jag köper apelsiner och clementiner, vilket jag annars aldrig gör. Då passar jag på att spara skalen efter frukterna, naturligtvis rejält tvättade för att få bort så mycket av kemikalierna som möjligt.
Hacka dem i mindre bitar och använd dem direkt i muggen, de räcker oftast till flera muggar beroende på hur stark citrussmak man vill ha. Jag brukar hacka i dem med skeden när jag vill ha mera smak, de är ju mjuka när de ligger i teet.

Någon mer som brukar göra så med citrusskal?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
AkaiTsuki
2014-02-17 02:26
#1

Typ att man äter en apelsin och sparar skalet, torkar det? Eller tar man det nästan direkt?

Vill gärna pröva 👍

//Joanna

Tarotstollan
2014-02-17 02:30
#2

Jag brukar oftast ta det direkt. Glöm inte att tvätta skalet innan du skalar apelsinen (lättast så).

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2014-02-17 08:43
#3

jag äte nästan aldrig citrusfruker men ibland händer det att jag köper hem citrusfrukter, skivar det och lägger i Te. Mandarin tex är gott så.

Däremot skulle jag göra det nuförtiden skulle jag nog köpa ekologiska (men även om man använder ekologiska citrusfrukter kan man tvätta dom innan)

l'm back

kena10
2014-02-17 15:38
#4

Blir inte smaken besk när man gör Te på skalet?

tlover
2014-02-17 15:39
#5

#4 jag har aldrig bara kört skalet (bara skivor) men vill man helt undvika att det blir beskt kan man ju bara spara zesten

l'm back

Tarotstollan
2014-02-17 19:08
#6

#4. Jag lägger skalen i mitt Te för att få lite citrussmak på det. Passar kanske inte ihop med alla teer.

Bara skal, blir ju varmt vatten med citrussmak, med lite honung blir det nog gott om man är förkyld och har ont i halsen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: