Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1338 ggr
Caelus
2014-02-17 11:16

Tips på te

Hej! Jag är en komplett nybörjare när det gäller Te, har faktiskt aldrig druckit det innan. Så nu tycker jag att det är dags att prova. Men jag vet inte vad jag ska börja med. Jag är öppen för alla förslag, bara så länge det är gott Glad

edit: gjorde bara en rättstavning på titeln så du kan få mer hjälp/ tlover, värd

Annons:
tlover
2014-02-17 11:18
#1

Vad dricker du och äter annars? (vet man vad du gillar för smaker så är det enklare att veta vad du kanske skulle kunna gilla)

Är det nått speciellt du är intresserad av? (bara gröna, svarta, alla, smaksatta, neutrala osv det hjälper också en att tipsa rätt)

l'm back

Caelus
2014-02-17 11:23
#2

Eh, jag vet inte direkt. Jag är öppen för att testa det mesta.

Jag vet absolut ingenting om Te. Sorry att jag inte ger dig så mycket att gå på. Om det finns något Te som kanske kan dämpa ångest så provar jag gärna ett sånt.

tlover
2014-02-17 11:35
#3

Det som räknas som Te och inte Örtte kommer från tebusken/teträdet och det är Vitt Te, grönt te, gult te, oolong, svart te och pu-erh (både svart och grön pu-erh)

Däribland är nog vitt te mest lugnande då det innehåller thaein, vitt Te finns nuförtiden både som naturellt och smaksatt. Vitt Te är ganska bra för nybörjare då det kan dra ganska länge utan att bli bittert men det har ganska låg bryggtemperatur (ca 70 grader).

Det finns massor av olika vita teer men bland dom låga prisklasserna (jag förstår att man inte vill lägga ut hur mycket som helst i början) så är tex White peony/bai mu tan/pai mu tan (det betyder samma) den vanligaste förutom smaksatta som oftast är lite billigare än osmaksatta förutom White peony.

Örtteer kan jag inte (tex Kamomill osv) då det finns så mycket att kunna om Te så att min hjärna skulle inte minnas nått om jag skulle försöka mig på örtteer också.

Det finns ju massor av artiklar och recentioner som du kan kolla på också så du vet mer vad du vill ha

l'm back