Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1338 ggr
Caelus
2014-02-17 11:16

Tips på te

Hej! Jag är en komplett nybörjare när det gäller Te, har faktiskt aldrig druckit det innan. Så nu tycker jag att det är dags att prova. Men jag vet inte vad jag ska börja med. Jag är öppen för alla förslag, bara så länge det är gott Glad

edit: gjorde bara en rättstavning på titeln så du kan få mer hjälp/ tlover, värd

Annons:
tlover
2014-02-17 11:18
#1

Vad dricker du och äter annars? (vet man vad du gillar för smaker så är det enklare att veta vad du kanske skulle kunna gilla)

Är det nått speciellt du är intresserad av? (bara gröna, svarta, alla, smaksatta, neutrala osv det hjälper också en att tipsa rätt)

l'm back

Caelus
2014-02-17 11:23
#2

Eh, jag vet inte direkt. Jag är öppen för att testa det mesta.

Jag vet absolut ingenting om Te. Sorry att jag inte ger dig så mycket att gå på. Om det finns något Te som kanske kan dämpa ångest så provar jag gärna ett sånt.

tlover
2014-02-17 11:35
#3

Det som räknas som Te och inte Örtte kommer från tebusken/teträdet och det är Vitt Te, grönt te, gult te, oolong, svart te och pu-erh (både svart och grön pu-erh)

Däribland är nog vitt te mest lugnande då det innehåller thaein, vitt Te finns nuförtiden både som naturellt och smaksatt. Vitt Te är ganska bra för nybörjare då det kan dra ganska länge utan att bli bittert men det har ganska låg bryggtemperatur (ca 70 grader).

Det finns massor av olika vita teer men bland dom låga prisklasserna (jag förstår att man inte vill lägga ut hur mycket som helst i början) så är tex White peony/bai mu tan/pai mu tan (det betyder samma) den vanligaste förutom smaksatta som oftast är lite billigare än osmaksatta förutom White peony.

Örtteer kan jag inte (tex Kamomill osv) då det finns så mycket att kunna om Te så att min hjärna skulle inte minnas nått om jag skulle försöka mig på örtteer också.

Det finns ju massor av artiklar och recentioner som du kan kolla på också så du vet mer vad du vill ha

l'm back

tlover
2014-02-17 11:42
#4

Gillar du kaffe, mörk choklad och torkad frukt däremot så är nog Oolong nått du kan testa, särskilt en mörkare tex iron buddah (osmaksatt) det finns smaksatta Oolong också men jag har inte så stor koll på det.

Du kan också gilla Svart te då antingen ett mörkt indiskt tex Assam eller gillar du också lite mildare smak kan kinesiska svarta vara nått att testa

l'm back

tlover
2014-02-17 12:01
#5

en hel del recentioner finns här

l'm back

Caelus
2014-02-17 12:22
#6

Du har givit mig en del att fundera över, tack så mycket! Glad

Annons:
Te Tack
2014-02-17 13:11
#7

"Däribland är nog vitt te mest lugnande då det innehåller thaein…"

Det lugnande ämnet kallas väl teanin och det stimulerande kallas Tein. Innehåller inte allt Te dessa två ämnen?

tlover
2014-02-17 13:31
#8

#7 båda hade stavfel det heter theanin, Det stimulerande heter inte Tein utan Koffein, det är samma ämne som finns i kaffe därför har det samma namn. Allt Te innehåller dessa ämnen men hur mycket varierar och theanin finns det mest i vitt Te.

edit: man kan läsa lite om båda ämnena i min artikel om koffein i te

l'm back

Stiw42
2014-02-18 10:41
#9

Teer smaksatta mer bergamont (earl grey, earl green och så vidare) Kan nog vara något att testa. Bergamonten tar inte över smaken helt och är lätt att hitta då det är en klassiker.

KickiG
2014-02-20 08:24
#10

Om man vill lägga ner en slant så är Yogi-teer väldigt goda tycker jag. Har för mig att de ska ha någon blandning som skall vara avslappnande. 

Och vill man bara testa på olika smaker, så finns det ju såna där förpackningar i mataffären som har påsar med olika smaker. Det kan kanske hjälpa till att lite öppna ögonen för vad man gillar. 

Personligen så drack jag bara såna påsar när jag började dricka Te. Föräldrarna hade alltid Liptons gula, vilket jag aldrig har gillat. Därför antog jag att jag inte gillar Te. Men sedan när jag inte kunde dricka kaffe längre, var jag tvungen att börja dricka Te eftersom jag ville ha något varmt. Och en helt ny värld öppnade sig. Löst Te smakar bättre än påste tycker jag, så det är bara sådant jag har hemma i dagsläge.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

MeMyself&I
2014-03-09 16:06
#11

Jag tycker faktiskt att de flesta teer jag smakat är goda! Tycker att det är roligt att prova nya sorter så jag brukar oftast köpa nya teer varje gång. Älskar att lukta på olika Tesorter i en teaffär 🙂
Men några av mina favoriter är Chai, citron och granatäpple. I december är rött glöggte det godaste!

Upp till toppen
Annons: