Annons:
Etiketttips-råd
Läst 4505 ggr
Grace2009
2014-02-17 12:07

Tips på iste/kallt te

Hej! Jag är väldigt dålig på att dricka tillräckligt mycket. Kalla slinker ner lättare än varma drycker och dricka och juice är mitt blodsocker inte glad över i längden. På min gamla arbetsplats hade vi jättegott kranvatten så jag drack mycket då men på min nya arbetsplats smakar vattnet fyj*vligt. Mycket bättre är inte kranvattnet hemma.

Så till min tanke, det kanske går att rädda upp vattnet med Te? Tror ni det skulle vara bra om jag drack 1-2 liter kallt Te varje dag? Jag behöver tips på sorter som kan vara värda att prova! Jag körde med pepparmyntste ett tag med det blir väldigt starkt kallt, lite tandkräms-feeling. Finns det några sorter som är naturligt lite sötare?

Tacksam för råd!

Annons:
tlover
2014-02-17 12:21
#1

För höga doser av Te har man bara märkt av om man äter ett tillskott av koncentrerat Te så det enda jag kan komma på som skulle vara negativt är om du försöker bli gravid, är gravid eller har järnbrist (te hämmar upptaget av järn)

Själv tycker jag att Iste som gjorts kallt är godast, då funkar det mesta, vill du att det ska vara sött också utan att söta så skulle jag ta teer eller örtteer som smakar sött som det är tex Jasminte el Rooibos, eller så skulle jag söta med stevia (plantan) men det har jag aldrig testat.

ett annat tips är att låta nått annat dra med teet tex lite anis, en pepparmynta kvist eller liknande.

När det gäller örtteer så funkar chokladpepparmynta både varm och kall och är som att drikca godis.

l'm back

Grace2009
2014-02-17 12:41
#2

#1 Rooibos har jag hemma tror jag, så det kan jag nog prova rätt så snart. Chokladpepparmynta låter som godis :D och godis är gott! ska leta upp sådant.

tlover
2014-02-17 13:24
#3

#2 chokladpepparmynta är en speciell mynta som man kan odla, vi köpte en planta på granngården. Jag tänker så att du inte letar förgäves i tex tebutiker (eller vad vet jag det kan kanske finnas där också men jag vet att det är en speciell mynta)

l'm back

Grace2009
2014-02-17 14:27
#4

#3 bra att du säger, för jag har försökt att hitta det som färdigt Te online men finner inte åt det xD Blir till att kolla in blomsteraffärer istället då. Torkar man löven innan man gör Te eller slänger du i dem färska i vattnet? och hur doserar man dem?

tlover
2014-02-17 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 man behöver inte torka det utan man kan brygga på färsk.

På en kopp (med varmt örtte) tar jag oftast en kvist på ca 3 bladpar och knövlar den och stoppar i koppen, ska man göra Iste som drar kallt skulle jag ta 2-3 ggr så mycket.

får du över så torkar du dom mörkt och luftigt (annars smakar dom hö snabbt) och förpackar dom så snabbt det är torrt (tex i en glasburk som får stå mörkt).

Vill du göra det ännu mer godisigt så tillsätter du honung men kanske inte för ofta om du har känsligt blodsocker.

Man kan ju också tillsätta bara lite i tex ett Grönt te då känns det inte lika mycket tandkräm och det mildrar vissa smaker i det gröna teet

vitt Iste med lite pepparmynta tillsatt för smak

l'm back

Grace2009
2014-02-17 14:45
#6

#5 Kanske inte så smart, men vad tror du om att frysa kvistar? Med örter till matlagning tycker jag det funkar väldigt bra och är som färskt, men hur ter det sig som Te

Kan man göra Te på vilka blad som helst egentligen? Tänkte på att vi har vinbär i trädgården om det kan vara nåt att använda till sommaren? Det kanske inte får kallas för Te egentligen då, men principen kanske fungerar?

Annons:
tlover
2014-02-17 14:53
#7

#6 jag har aldrig testat att frysa kvistar så jag vet inte, jag tycker det är så enkelt att torka dom så det känns onödigt för mig

Man kan göra Örtte på vilka växter som helst men inte Te 😉(då kommer det från en speciell buske). Däremot så ska man ju se till så att det inte är giftigt och att man tål det.

Jag brukar gå ut och plocka div olika örter och andra växter till Örtte på sommaren och endel torkas till vintern.

Något som skulle funka som Iste är nog citronmeliss (det är milt lugnande också så det är nått du kan dricka på kvällen) och div andra myntor (förutom vanlig pepparmynta och chokladpepparmynta finns det ju tex äppelpepparmynta och ananas pepparmynta) däremot tex nässlor (som jag tycker om) funkar nog bäst varmt.

l'm back

Grace2009
2014-02-17 14:58
#8

#6 Ja, örter är ju lite starkare, tar jag vinbär eller äppelblad kanske det behövs mycket mer för att utvinna nån smak, men det skadar inte att prova så det kommer bli en spännande sommar angående drycker! 

Jag ska satsa på en sådandär chokladpepparmyntaplanta, det låter riktigt fint tycker jag.

tlover
2014-02-17 15:07
#9

#8 alla örter är inte starka till smaken det är bara det att vissa passar kanske inte som Iste (pu-erh passar inte som Iste heller så det finns teer som inte passar som iste). Däremot finns det en hel del örtteer som man inte ska dricka för ofta, för länge eller tex om man är gravid för i princip alla örter har nån medicinsk verkan de är bara olika starka så vissa passar inte att dricka bara för "gotta"

l'm back

Grace2009
2014-02-17 17:38
#10

#9 Aha. Vad gör så att Pu-erh inte passar som Iste? (vet inte ens vad för Te det är så svaret är kanske ganska självklart).

Kanske bra att variera hela tiden så man inte dricker samma Örtte i sådana fall.

Hade earl grey hemma som jag har ställt i ett glas i kylen nu, så hoppas det blir bra.

tlover
2014-02-17 17:50
#11

#10 jag vet inte hur mans ka förklara det men det är inte gott (jag har däremot inte testat kall grön pu-erh), här är en artikel om Pu-erh så du vet vad det är.

Jag brukar då variera vilka örtteer jag dricker, däremot är Rooibos inte så starkt medicinskt så det brukar jag dricka varje dag (om jag har nått hemma i alla fall). Det ska finnas andra örtteer som man kan dricka så men vilka vet jag inte.

l'm back

Grace2009
2014-02-17 18:33
#12

#11 okej, får googla lite och se om jag finner information om vilka örtteer som är mindre medicinska. 

känns som om jag har fått mycket hjälp idag :D

Stiw42
2014-02-18 10:18
#13

Om du tycker om Rooibos kan jag rekomendera honeybush som också kommer från sydafrika och har liknande karaktär. (länk med info) http://www.food-info.net/se/qa/qa-fp120.htm Själv tycker jag också om Iste av vitt och Grönt te smaksatt med bergamont. 😊

Annons:
tlover
2014-02-18 10:40
#14

när det gäller honybush tror jag det är lite olika om man gillar det. Jag tex gillar det inte alls (det smakar bara bark 🤪) men alla uppfattar ju smak olika.

l'm back

Grace2009
2014-02-18 10:54
#15

#13 Ah, som variationerna av earl grey? När jag gjorde på vanlig earl grey nu blev det ganska bra, men jag hade i lite socker för jag ville ha lite sött. Den gröna och vita kanske passar bättre då? Det är nog mycket vanesak dock, eftersom jag är van vid söta drycker.

Rooibos går bara ner med mjölk och socker, så jag har svårt att tro att jag kommer gilla den kall. Men jag ska nog ge den en chans ändå.

Stiw42
2014-02-18 20:42
#16

15#Precis, Grönt te med bergamont kallas till exempel earl green. Jag tycker nog mer om lätt eller ooxiderade teer som Iste, men jag tycker mer om dem som varma också, så det kanske inte säger så mycket😉 14# men det är ju delvis barksmaken som gör den intressant 😝

Upp till toppen
Annons: