Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 726 ggr
Skogshumblan
5/2/14, 2:57 PM

indiskas chai-te.

Hej, har sedan många år köpt ett Te på "Indiska" som säljs under namnet Chai. Är det någon som vet om man kan köpa det någon annan stans, har långt till närmaste Indiskabutik. OBS, det är just bara den smak som Indiska har jag är intresserad av, övriga chaiteer har jag provat men inte gillat. Tack på förhand! Ps vet inte var det skulle ligga, ursäkta om det hamnar fel.Ds.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
VildaVittra
5/2/14, 3:08 PM
#1

Gör Masala Chai själv.

6 dl vatten
2,5 cm kanelstång
8 kardemummakapslar
8 kryddnejlikor
2 dl mjölk
6 tsk socker (eller efter behag)
3 tsk oparfymerat svart te

Koka vattnet och i med kryddorna, på med lock och låt koka i 10 minuter. I med mjölk och socker och låt sjuda något, Lägg i tebladen och stäng av plattan. Låt dra i två minuter och sila sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skogshumblan
5/2/14, 3:11 PM
#2

Aha spännande! Tack för tipset. Svart oparfymerat får jag köpa hem först, sen ska jag prova!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

VildaVittra
5/2/14, 3:18 PM
#3

Man kan ha i några svartpepparkorn också om man vill ha lite mer drag om man t.ex fryser eller är förkyld.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Skogshumblan
5/2/14, 4:53 PM
#4

Ok tack!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

tlover
5/2/14, 5:37 PM
#5

Eftersom man inte kan veta exakt vilket recept indiska följer så kan du ju behöva testa att ändra mängden på några kryddor också.

Vem vet kanske hittar du nått godare än indska 🙂

Imorgon kan jag nog skriva ut några fler recept du kan testa för att se vad du gillar (jag är inte hemma nu så jag har inte recepten här)

l'm back

Skogshumblan
5/2/14, 7:34 PM
#6

Ja tack det vore kul att prova!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
tlover
5/3/14, 2:23 PM
#7

Chai Masala (det är mer korrekt namn för Chai betyder "te" på hindi, så Chai Te blir "te" Te, Masala betyder kryddblandning/kryddor) 4 glas från boken "te från sencha till lapsang"

8 dl vatten, 1 kanelstång, 1 cm skivad ingefära, 2 ½ msk hela gröna kardemummakärnor, ½ msk hela svartpepparkorn, ½ msk hela kryddnejlikor, 1 msk hela korianderfrön, 4 tsk Svart te (gärna från assamregionen och/eller ctc behandlat), 2 dl mjölk, sötning (tex honung, råsocker etc)

koka upp vattnet och kryddorna och låt sjuda under lock i 15-20 min.

tillsätt teet och låt dra i ca 5 min (ta av från plattan medan)

tillsätt mjölken och sötningen och om du vill ha varmare värm på till bra Temperatur.

Det finns också ett recept med saffran om du är intresserad av det.

l'm back

Skogshumblan
5/3/14, 4:36 PM
#8

Oj så gott det lät! Tar gärna med saffran också, är saffranstokig!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

tlover
5/3/14, 4:44 PM
#9

#8 ok från samma bok Chai Masala med saffran 4 glas

4 dl vatten, ½ msk hela kryddnejlikor, 1 kanelstång, ½ msk hela kardemummafrön, 1 liten nypa saffran, råsocker, 4 tsk Svart te gärna från Assam och/eller gjort efter ctc metoden, 4 dl mjölk.

gör samma som i #7 men men låt det puttra i 5-10 min istället.

Det kan hända att jag har nått till recept nån stans, men det kan ta ett tag att kolla upp.

l'm back

Skogshumblan
5/3/14, 4:59 PM
#10

Oj vad mycket goda recept jag fick. Tack!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: