Annons:
Etikettövriga-tesorter
Läst 3723 ggr
Saffran0Spice
5/12/14, 6:19 PM

Tibetanskt smör-te?

Finns det någon som druckit detta söta Te?

Eller finns det någon som vet hur man tillagar det?
Kan ju vara svårt att få tag i jak-mjölk, men kanske går med vanlig Arla? XD

Annons:
tlover
5/12/14, 6:34 PM
#1

Det enda jag vet är att man har pu-erh som "tedelen"

l'm back

VildaVittra
5/12/14, 6:36 PM
#2

Det finns ingen asiatisk livsmedelsbutik (eventuellt restaurang) där du bor där du kan fråga efter jaksmör?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
5/12/14, 6:38 PM
#3

#1 Tack, ska kolla detta!

#2 finns ingen asiatisk butik där jag bor, men man kan ju alltid kolla när man åker till någon storstad ^^

VildaVittra
5/12/14, 6:41 PM
#4

#3 Ring i förväg då, kan ju ta ett tag att ta in det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
5/12/14, 6:45 PM
#5

#4 yes, skall kika på det! =)

Tarotstollan
5/12/14, 6:45 PM
#6

Skulle inte ens i min vildaste fantasi komma på att ens lukta ännu mindre smaka på det! Jag mår illa bara jag ser det på tv!🤮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Saffran0Spice
5/12/14, 6:48 PM
#7

#6 Det ser ju ut som vanligt Te med mjölk i - det är väl inget att må illa över? =)

Tarotstollan
5/12/14, 6:52 PM
#8

#7. Det skall väl vara en stor smör bit i också om det skall vara riktigt smör-te?
Dricker varken mjölk i någon form eller äter smör. Därför blir jag illamående!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Saffran0Spice
5/12/14, 6:55 PM
#9

#7 Ja, man smälter ner Jak-smör i teet för att det ska få sin unika smak. Men man lägger inte i stora klumpar av det i varje kopp. Om jag fattat rätt ska man ta ca 50g till 5 liter Te - inte så mycket.

Men äter man inga mejeriprodukter alls så kan man ju klart känna att det är lite obehagligt.

Tarotstollan
5/12/14, 7:00 PM
#10

#9. När jag sett på tv så har de alltid haft en stor klick smör i men det kanske kan bero på att den ännu inte smällt.

Jo, jag använder mejeriprodukter i matlagning men äter det inte utan att det är i maten, förundantag hårdvispad grädde och ost.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Saffran0Spice
5/12/14, 7:03 PM
#11

#10 Ok, ja då har de nog inte smält än, för man ska inte dricka smörklumpar - det skulle jag också ha svårt för XD

Ok, men om man tänker efter så är ju även smör-te ''i maten'' eller i detta fall ''i drycken'' ^^
Men vi är ju alla olika, jag är mest nyfiken och vill testa detta Te för jag har hört att det ska vara väldigt gott och ha en speciell smak =)

tlover
5/13/14, 8:20 AM
#12

Jag hittade i en av teböckerna jag har hur man gör (frän "te, från sencha till lapsang")

"Koka brickte i vatten enligt utsatt tid. Tillsätt smör helst jaksmör och salt. Kärna el vispa teet i ett par minuter till simmig konsistens. Servera direkt,"

Tibetanskt smörte ska gärna drickas i en träskål, blir man bjuden ska man dricka långsamt, ge komplimanger och lämna kvar lite Te i skålen då man är klar.

edit: teet är salt inte sött i Tibet och andra områden i centralasien

l'm back

Saffran0Spice
5/13/14, 9:33 AM
#13

#12 Salt?

Haha ja då har man lärt sig nått nytt - har alltid fått höra att det är sött!
Men ska bli spännande att testa iallafall 😃

Annons:
tlover
5/13/14, 9:37 AM
#14

#13 hela det stycket heter "Salta teer"

Men rätten Tsampa kommer också från Tibet och den har brynt kornmjöl i sig och brynt mjöl av de flesta sorterna smakar ju lite "söt-ish"

Men man saltade ju kaffe förr också

l'm back

tlover
5/13/14, 9:50 AM
#15

Tibetanskt smörte är kanske nått för LCHF:are

#13 Jag kom på att Tibet gränsar ju till Indien, kanske finns det områden där i gränslandet där det är nån slags korsning mellan det tibetanska smörteet och Masala Chai.

l'm back

Saffran0Spice
5/13/14, 9:54 AM
#16

#15 Mycket möjligt!
Finns säkert olika sorts smör-teer i olika regioner av landet =)

Upp till toppen
Annons: