Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 989 ggr
tlover
2014-07-21 07:38

Tvättar du ditt te?

Tvättar du ditt Te?

För er som inte vet vad det innebär att tvätta Te (eller har nått annat uttryck) så innebär att tvätta teet att man brygger först en snabb bryggning av teet (oftast kortare än den vanliga) så man får bort ev damm på teet. Det blir störst effekt om man tvättar Pu-erh (det blir mycket godare) men man kan tvätta andra teer också.

så tvättar du ditt Te?

l'm back

Annons:
tlover
2014-07-21 07:40
#1

Vissa teer tvättar jag alltid, alla Pu-erh tex .

Jag skulle nog också tvätta tex ett lagrat Oolong också (Jag har aldrig haft turen att testa ett lagrat oolong) men annars brukar jag vara lat för jag märker inte så stor skillnad.

l'm back

Magi-cat
2014-07-21 07:41
#2

Hade inte en aning om det! 🙂

Bör man alltid göra det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2014-07-21 07:44
#3

#2 enligt vissa böcker ska man alltid göra det men jag själv tycker att man ska nöja sig med att tvätta Pu-erh för Pu-erh blir mycket godare tvättat.

Jag skulle kunna gissa att vissa smaksatta teer inte skulle smaka så mycket om man tvättar det (vissa smaksatta teer är ju så att dom smakar inget alls andra bryggningen) så jag tror man får testa sig fram med såna i alla fall.

Men du kan ju testa för att se vad du tycker. du kanske tycker att tvättat Grönt te smakar mycket bättre än otvättat (tex)..

l'm back

Magi-cat
2014-07-21 08:48
#4

#3 Tack! Ska pröva att tvätta det gröna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-08-04 07:32
#5

Har börjat tvätta det gröna teet och även Pau d'arco-teet. Måste säga att det var ett bra tips för jag tycker att smaken blir mycket rikare! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

jossa5
2014-08-09 12:07
#6

Spännande! Hade ingen aning om att man kan göra så. Har inget Te så behöver tvättas nu, bara svarta smaksatta, men får nog köpa ett grönt och prova. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
satsuke
2014-08-15 10:16
#7

Spännande! Visste inte alls att man kunde göra det ens.

Det är väl det folk menar när de säger att de använder teet flera gånger och att det blir godare efter första gången! Fast de dricker även upp tvättvattnet då 😃

Tänk jag har alltid tyckt att de verkar snåla…

tlover
2014-08-15 10:30
#8

#7 Enligt vissa så ska man tvätta teet innan man dricker det, själv tycker jag däremot inte det är ett måste för alla teer bara vissa.

(sen så använder jag görna teet flera gånger då jag vanligtvis betalar 100:-/hg för mina vardagsteer, jag kanske är snål men om jag inte skulle göra det skulle jag nog inte ha råd med de teer jag vill dricka)

l'm back

satsuke
2014-08-18 14:04
#9

#8 haha ja de som jag vet brygger flera gånger köper inte så dyra téer 🤐

Måste testa detta! Spännande.

Upp till toppen
Annons: