Annons:
Etiketttetillbehör
Läst 854 ggr
tlover
2014-08-04 08:16

Har du houng i te?

Nu är det ju skattningstider (här i alla fall) dvs att man skördar honungen från bina. Vi fick väldigt lite honung i år (ca 6 kilo så vi har kvar allt själv) men just nu blir det ju ändå ovanligt mycket honung som äts.

Har ni honung i Te i vanliga fall eller inte? Vilken slags honung isåfall?

l'm back

Annons:
tlover
2014-08-04 08:19
#1

Jag har honung i Örtte för även om vår egen honung är supergod så gömmer honungen de finare smakerna i teet.

Eller ibland har jag honung i smaksatt Te men det är bara nån/några gånger per år jag räknade inte det.

Så länge vi har egen honung har vi det (rå och orörd så det är flytande) men annars köper vi bara vanlig svensk honung, men alltid svensk honung.

Vi testar också andra biodlares honung om vi hittar.

l'm back

VildaVittra
2014-08-04 08:23
#2

Jag svarade annat, då jag bara har honung i Te om jag är sjuk, för jag tycker teet döljer honungens smak (givetvis tvärtemot dig 😛). 

Honung avnjuter jag hellre på en rostad macka med smör.

Fick ni något bivax då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-08-04 08:27
#3

#2 Jag tycker honung är goast på hårdbröd (men då har vi ingen brödrost så jag har inte rostat bröd på flera år.)

Ja vi fick massor, eftersom vi bara fick 6 kilo (3 ramar) så tog vi inte fram slungan utan vi skar ut honungskakorna och mosade dom och silade istället för att slunga. Så nu går jag omkring och tuggar på vaxet som fortfarande har honung i sig 😊man renar det ju ändå sen så det gör inget 😃

l'm back

VildaVittra
2014-08-04 08:32
#4

Lyx! Blir det en massa salva och tvålar sedan?

Hur kommer det sig att det var så dåligt i år med honung?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-08-04 08:37
#5

#4 Japp och vi ska testa att göra ljus nån gång också 🙂

Vi delade alla samhällen förutom ett i år (så dom delade kan vi inte ta av tex) sen så blev det larver både ovanför och under drottninggallret på den vi skulle ta honung från. Varför vet vi inte antingen är det ett stilla drottningbyte el så har vi lyckats få fram en mindre biras här.

l'm back

Tarotstollan
2014-08-04 22:45
#6

Ytterst sällan eftersom jag glömmer att köpa hem honung. Dessutom får jag ta så mycket honung för att det skall bli lagom sött så det lönar sig inte att köpa honung till Te.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Perly
2014-08-06 19:52
#7

Tycker honung tar över smakerna så det har jag endast i när jag är sjuk, dock har jag inte märkt av honungsbristen då min fasters gubbe fått över 50l hittills från två "hus"/samhällen, de vet knappt var de ska göra av allt istället 🤔 Föredrar dock att ha den i äppelpaj eller melonsallad framför teet. 🙂

Alltid Oavsett

[MARWAKE]
2014-08-07 09:06
#8

Honung i Grönt te är ju fantastiskt gott!

Magi-cat
2014-08-07 10:33
#9

Tar alltid honung i Svart te, aldrig i grönt eller Örtte!

Kan det vara gott i Grönt te? Hmmm…måste prova….:-9


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2014-08-07 11:10
#10

#9 Det beror nog på vilket Grönt te det gäller

ett fint sencha tror jag inte det passar till (eller allmänt japanska teer, jag tror inte det passar smakmässigt) eller ett riktigt fint lung ching el liknande men kinesiska gröna teer i lite "sämre kvalite" (kanske därikring 50:-/hg)kanske skulle funka.

l'm back

Magi-cat
2014-08-07 11:11
#11

Nej, så har jag tänkt också, att det inte passar smakmässigt..Men har lite sämre teer också att prova med…:-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

jossa5
2014-08-09 12:03
#12

Ja, jag har honung i Te. Dricker oftast svart, så det är där i det blir. Köper relativt lokalt. Har en biodlare/honungstillverkare? som bor ca 8 mil bort, så köper från henne.
Försöker dock dra ner på hur mycket honung jag har i.

Men lät ju intressant med honung på rostat bröd och hårdbröd. Får prova det nån gång. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

panini
2014-08-12 21:59
#13

Jag dricker oftast bara smaksatt Te, så då brukar jag ta i honung. Jag tycker att honungen framhäver teets smaker då :) Vad för honung? Vanligt Ica basic honung ;)

Annons:
[MARWAKE]
2014-08-14 09:56
#14

Jag brukar ha honung i de flesta teer (inte i Rooibos, det är inte gott) tycker annars honung passar till det mesta ;) Vi brukar köpa ekologisk honung från en biodlare ca 4km bort! Den honungen är jättegod! #9 Jag tycker det är jättegott. Jag köper Liptons Green Tea (ej smaksatt) då.

Upp till toppen
Annons: