Annons:
Etiketttips-råd
Läst 4397 ggr
Saffran0Spice
2014-08-05 21:11

Te mot huvudvärk?

Brukar dricka starkt Svart te mot magont/mensvärk, tyvärr har det inte samma effekt på huvudvärk - någon som har ett gott och bra Te att tipsa om mot huvudvärk och migrän? =)

Annons:
JohannaEkroth
2014-08-05 21:18
#1

Testa Rosmarin. Krydda i tesilen och låt dra 5-10 min. Hjälper mig.

Annars är Älggräs en beprövad växt: http://www.skogsskafferiet.se/alggras/

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Saffran0Spice
2014-08-05 21:19
tlover
2014-08-06 10:48
#3

Örtte på rölleka funkar också mot huvudvärk.

För att motverka migrän använder man mattram varje dag (det används i förebyggande syfte främst).

Tänk på att man ska kontakta läkare när det gäller svårare problem, i alla fall för att få diagnos och att man ska alltid kolla så att man inte är allergisk innan man börjar använda örtteer som medicin.

Ibland kan riktigt Te funka mot huvudvärk också för mig, men bara teer med mindre Koffein tex Grönt te men jag tror det beror på varför man har huvudvärk.

l'm back

Magi-cat
2014-08-07 11:12
#4

Instämmer om rölleka, otroligt bra!

Samt pepparmynta, hjälper mot allt….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Saffran0Spice
2014-08-07 11:15
#5

#4-5 Ok!
Vart kan man hitta dessa teer?
Gissar att de inte finns i ICA direkt hahaha - kan Kahls ha dem? =)

tlover
2014-08-07 11:17
#6

#5 rölleka plockas bäst själv, det är säsong för dom nu. Det kan däremot finnas på ställen där man säljer örtteer för hälsokost/hygien/medicin

l'm back

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-07 11:21
#7

#6 ok, ja vet inte om jag vågar plocka själv, om man råkar plocka fel =P
Så får kolla i hälsokost butikerna =)

tlover
2014-08-07 12:05
#8

#7 Det är en av de enklare växter att känna igen och plocka, I länken jag postade finns det även en länk till den virituella floran där det finns ännu bättre förklaring.

l'm back

Tarotstollan
2014-08-07 21:17
#9

#7. Ica har Friggs teer och det finns både Pepparmyntste och andra bra och nyttigare naturteer.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

VildaVittra
2014-08-08 08:17
#10

Fast rölleka är ju vattendrivande, är det så himla bra att ta vid huvudvärk då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-08-08 08:23
#11

#10 Det beror väl på lite varför man har huvudvärk, jag brukar ta medicin som sista utväg, dvs efter man testat att dricka osv.

Men de flesta örtteer är ju urindrivande i nån mån så det är nästan svårt att hitta nån som inte är det (det finns men de flesta är det)

l'm back

Magi-cat
2014-08-08 08:26
#12

#10 Jepp. Den är inte starkt vattendrivande. Och det där med vätska är komplicerat. Vid huvudvärk/migrän är det som om vätskan stannar upp eller är på fel ställe. 
Främst har röllekan använts vid magbesvär och menssmärtor, vilket i sig ofta är grunden för huvudvärk. Den är inflammationshämmande och kramplösande = bra mot mensvärk och huvudvärk.

Man får pröva sig fram. Jag har fått goda resultat av rölleka, varvat med pepparmynta. 

Man kan ta en kur på rölleka över tre veckor och se om det hjälper, sedan göra uppehåll lika länge.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2014-08-08 08:34
#13

#12 Det kan förklara varför det funkar för mig, jag har alltid haft magproblem (jag visste inte att man kan få huvudvärkav det, det förklarar varför jag har mindre huvudvärk nu när jag äter glutenfritt).

Men med all slags örtmedicin kan ju resultatet variera beroende på hur man själv reagerar.

l'm back

Annons:
tlover
2014-08-08 09:45
#14

Här har jag hittat rölleka att köpa, vi har själv inte köpt rölleka därifrån men andra örter och dom har varit bra (vi köper på 1 kilos förpackningar däremot eftersom vi gör salvor, schampon osv med örtteer i)

l'm back

Upp till toppen
Annons: