Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1865 ggr
Odd
2014-08-10 20:30

Skulle behöva hjälp och råd

Varje gång jag försöker mig på att dricka Te smakar det bara varmt beskt vatten hur jag än gör, både med löste och påse, så det slutar alltid upp med att jag måste ha både mjölk och honung i för att det ska bli gott. Men jag tänkte att nu skulle jag försöka igen, så jag köpte lite Grönt te av två olika sorter baserat på att de luktade gott (proffset kommer fram redan här) och satte mig här på hemsidan och googlade för att försöka lista ut hur man ska koka det. Fattade inte mycket och försent insåg jag att jag inte ens har en Tekanna. Men jag testade i alla fall och värmde upp vattnet (ca 2,5dl) i en kastull tills bubblorna i bottnen var lika stora som en bild här på hemsidan visade (guldfiskögon), sen hade jag två teskedar av teet i en liten karaff av keramik och hällde över vattnet, lät det stå i en och en halv minut innan jag hällde det genom en sil ner i koppen. Smakade beskt varmt vatten \o/ Gör jag allting fel, eller smakar Te bara så här? Det luktar ju så jäkla gott, hade hoppats att lite av lukten skulle sitta i smaken också =\

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
2014-08-10 20:31
#1

Vill tillägga att jag blandade inte tesorterna, testade en av dem ikväll och tänkte jag skulle försöka igen med den andra imorgon

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tlover
2014-08-10 21:59
#2

Olika Tesorter ska ha olika grader, kan det vara det som är fel?

Svart te och Pu-erh ca 95-100 grader

Oolong ca 85 grader

Grönt, gult och vitt Te 70-80 grader

de flesta örtteer ca 100 grader

Sen så ska olika teer bryggas i olika tid det är olika mellan tex olika gröna teer också och det ska vara olika mycket Te beroende på sort också.

Sen så kan du testa att kasta bort första bryggningen, det kan ge mindre beskhet också (obs Svart te förlorar oftast smaken efter en bryggning).

Sen så har ju Te begränsad Hållbarhet, kanske teet är för gammalt (men då brukar det oftast smaka mer åt höhållet).

Sen så betyder inte löste automatiskt att det är bättre Te, det finns löste som smakar skit och det finns påste som smakar någorlunda bra.

Kanske nått ovan kan hjälpa dig på vägen annars kanske jag kan komma på nått sen.

l'm back

jossa5
2014-08-11 10:28
#3

Jag vet hur det är TS. Så var det för mig i början med, i med massor av socker och mjölk. Och så drack jag. Sedan började jag att minska ner sockret (hade nog 5-6 bitar i som mest), så jag kom ner till 2 bitar. Har sedan tagit bort mjölken, samt bytt ut sockret mot honung.

Kan dock fortfarande känna ibland att det är lite beskt om jag har för lite honung i. Nu har jag inte fasligt mycket.

Men jag körde på svarta pås-teer (olika fruktsorter) för min invänjning. 
Och givetvis, inget Te smakar exakt som det luktar, och nästan alla luktar ju gott. 

Så det är mitt förslag, vänj in dig vid mindre socker och mjölk så kanske du en dag tycker det är gott. Eller så är Te inte din grej helt enkelt. Lycka till!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Odd
2014-08-11 12:22
#4

#2 Ja jag såg till så att vattnet bara var runt 70-80 grader igår, bryggde Grönt te.

Vad menar du med att jag ska kasta bort första bryggningen? Koka teet och sen bara slänga det och koka nytt? 🤔 

Men gjorde jag rätt när jag bara la bladen i en karaff och hällde på vatten? Eller borde jag använda mig av en sån här grej istället eftersom jag inte har någon Tekanna?

#3 Ja jag börjar tro att Te helt enkelt inte är för mig, lite synd för det ska ju tydligen vara väldigt nyttigt och det hade varit roligt att kunna variera mitt vätskeintag lite, dricker bara vatten eller mjölk om dagarna eftersom jag är allergisk mot de flesta juicer.

Jag har testat en del svarta teer i påsar men tyvärr så tål min mage dem inte av någon anledning 😕

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tlover
2014-08-11 12:33
#5

#4 Vissa vill ha ännu lägre Temperatur på vattnet då man brygger också, det är en smaksak, min man tex vill ha max 70 grader inte mer.

De flesta teer kan man brygga flera gånger på samma omgång teblad, och teet blir oftast mildare i smaker ju fler gånger man bryggt på det (tillslut blir det ju då också smaklöst) och det jag menar är att du brygger teet, häller bort det färdiga teet och brygger en ny omgång på samma teblad, förklarade jag bättre nu?

Man kan brygga i en karaff, en tekanna eller nått helt annat (jag brygger tex ibland i ett enlitersmått i rostfritt stål ibland.) En Teklämma är däremot sällan bra för Grönt te eftersom dom oftast är för små, man ska ju ofta ha 2 tsk te/tekopp, ibland mer och det sväller mycket. Har man det i en klämma som är för liten så kan det inte svälla så mycket så man får inte ut allt Te ur teet.

Anledningen du inte tål Svart te kan vara att du inte tål Koffein så bra och Grönt te innehåller ju mindre Koffein. Jag är själv lite känslig mot Koffein, jag kan dricka Svart te men inte flera koppar.

Kanske skulle det vara nått att testa Oolong, Gult te eller vitt Te dom innehåller inte heller så jättemycket Koffein och särskilt vitt Te blir inte lika beskt som Grönt te kan bli. Sen är det ju olika hur beska olika gröna teer blir.

Annars kanske örtteer är nått för dig om du inte hittar nått Te som passar, tex Rooibos (det som ibland kallas för "rött te") blir inte alls beskt, även om det får dra länge i hett vatten.

l'm back

Odd
2014-08-11 12:37
#6

#5 Jasså, nu fattar jag! 😃 Ska testa det 👍

Blir det mindre beskt om man har en lägre Temperatur?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
tlover
2014-08-11 12:43
#7

#6 Okej vad bra, jag är inte alltid så bra att förklara.

Ja det blir det, de bittra ämnena kommer ut ur bladen bättre ju varmare det är och ju längre man låter det dra.

Så du kan testa att låta det dra kortare stund, vissa fina gröna teer låter man bara dra i ca 20 sekunder el så. Det är ju också en smaksak, jag låter ibland Te dra kortare än rekommenderat för att jag tycker det är godare så.

Det är ju också nått att påpeka, det man rekommenderar är bara på ett ungefär, sen får man själv testa vad man själv tycker om, tex att min man oftast har 5-10 grader svalare än rekommenderat eftersom han föredrar det så.

l'm back

tlover
2014-08-11 12:48
#8

Vad heter förresten teerna du testar?

Vissa finare gröna teer speciellt ska som sagt dra kortare tid och det finns också vissa som ska dra svalare, jag vet ett Te tex som ska dra i 40 grader första bryggningen (Just det heter Gyokuro).

l'm back

Odd
2014-08-11 13:06
#9

Testade igen, blev helt smaklöst den här gången haha 😂

Tror att jag lät vattnet svalna för mycket, men men, tredje gången gilt då? 😃 Det smakar åtminstonde inte beskt!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tlover
2014-08-11 13:24
#10

#9 Det kan ju ta ett tag att hitta hur varmt/svalt man vill ha det eller hur länge man vill det ska dra. 🙂

l'm back

Odd
2014-08-11 13:36
#11

#8 Missade ditt meddelande där! Jag vet faktiskt inte, det stod på en skylt inne i affären, men minnet är bra men kort 🤐 Kommer bara ihåg att det är Grönt te med citrus och någon blomma, den ena hade lite saffran i tror jag.

#9 Ja någon gång ska jag nog lista ut det, det började smaka lite mer mot slutet av koppen, så ska testa att ha samma Temperatur men låta det dra lite längre nästa gång 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tlover
2014-08-11 14:55
#12

#11 okej, men om det är smaksatt så är det nog i alla fall inte ett sånt där Te som är "specialfall" (dvs tex 40 grader varmt el att det ska dra i bara 18 sekunder el så).

Du hittar nog nått, det tog ett tag för min man att räkna ut att han oftast ville ha vattnet svalare än rekommenderat tex.

l'm back

Odd
2014-08-11 18:38
#13

Tror att jag börjar få häng på det nu! Gjorde en kopp till och den hade nog varit perfekt om hjärnan inte hade tagit en överraskningssemester mitt i processen, såg att jag hade lite vätska kvar i botten när jag hällt färdigt men glömde sätta tillbaka silen och råkade hälla alla teblad i koppen 😂

Skam den som ger sig, imorgon blir det nog bra 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
tlover
2014-08-11 18:46
#14

#13 Själv brukar jag ibland lägga tebladen direkt i koppen och dricka, men det kan lätt bli beskt (för att det drar för länge), själv gillar jag beska smaker ibland så mig gör det inget men det är nog inget för dig.

l'm back

Odd
2014-08-11 18:51
#15

#14 Haha, ja det blev lite för beskt för mig, men jag kom på att man kan ju ha en citronskiva i teet, så det blev drickbart i alla fall.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

jossa5
2014-08-11 20:23
#16

#13 Härligt att du börjar få kläm på det! Hoppas det går bättre imorrn då. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Odd
2014-08-19 22:49
#17

Lite goda nyheter, har äntligen fått häng på hela det här te-bryggandet och tycker att det är riktigt gott! Var inne på Bönor och Blad nu idag och köpte några små smakprover och tycker att de jag har hunnit testa var riktigt njutbara 😃

Sen lite dåliga nyheter (vad vore livet utan dem?) är antagligen allergisk mot grönt te 👍 Har märk nu några dagar att jag har blivit täppt i bihålorna och svullen i halsen/gommen efter att jag har druckit teet, men tänkte inte så mycket på det eftersom jag är uppe hos morfar och tar hand om hans katter, vilka jag också är allergisk mot. Men igår så lade jag extra märke till att symptomen kom fram efter koppen och idag hände samma sak. Ska låta bli att dricka några dagar nu och se om det fortsätter, hoppas att det beror på något annat för jag började verkligen gilla att dricka te 😕

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tlover
2014-08-20 08:06
#18

#17 yay till det positiva men till det negativa

Vad? tål du inte svarta teer heller? Svart te och Grönt te är nämligen blad från samma buske (och vitt Te, Gult te, Oolong och pu-erh) så tål du Svart te så är det inte själva teet du inte tål.

Dricker du smaksatta teer kanske? Jag har hört talas om folk som inte tål vissa smaksättningar men aldrig att nån inte tål Te (däremot vissa som inte tål blandannat Te eftersom dom inte tål Koffein men dom reagerar på annat sätt).

Vad jag förstår så är det främst konstgjorda aromer och liknande (billigare smaksatta teer) som folk kan vara känsliga mot så kanske Masala Chai, ett rökt Te eller ett bra Jasminte skulle vara nått att testa för att se om det är aromerna du inte tål.

l'm back

Odd
2014-08-20 08:35
#19

#18 Jag har alltid varit överkänslig mot svarta teer också, den enda som jag verkligen har kunnat dricka är Earl Grey (är inte det ett Gult te föresten?) och där har jag alltid spätt ut det med mjölk och honung.

Jag har testat både smaksatta och naturella teer de här senaste dagarna, igår drack jag Jasminte innan symptomen började. Jag är ganska säker på att det är bra kvalite på teerna, köpte dem i en tebutik här i Uppsala som heter Bönor och Blad, men som sagt är jag ju helt ny på det här med teer så jag kanske har köpt lingonris 😃

Men jag är både frukt och växallergiker och har alltid varit överkänslig mot olika sorters mat och drycker, men jag ska ta med mig teerna hem och dricka dem där istället för att se om det är katterna som triggar reaktionerna. Ibland förstärks mina allergisymptom efter det att jag dricker något varmt eller bara tar en varmdusch.

Tycker att det är lite tråkigt att det alltid är saker som jag tycker om som jag blir allergisk mot, skulle inte förvåna mig om jag blir allergisk mot tårta snart 😭 Fast för att avsluta på något positivt har jag börjat tåla äpplen igen efter 10 år 👍 Inte äpplejuice dock.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tlover
2014-08-20 08:41
#20

Earl grey är ett Svart te (förpackningen har inget med sorten att göra, Gult te är ett ovanligt dyrt Te som ser ut som ett Grönt te ungefär).

Bara för att det är köpt i en fysisk tebutik betyder det inte (tyvärr) att det behöver vara kvalité. Det kan vara aromer som det är smaksatt med också.

Men earl grey är ju också smaksatt, däremot är det många som smaksätterd en "på riktigt" med bergamottolja vad jag förstår.

Men en allergisk reaktion (katter) kan ju trigga reaktioner på saker man inte riktigt är allergisk mot vad jag förstår. Jag är själv allergisk mot massor av matvaror pga korsallergi men skulle jag inte tåla Te tror jag att livet skulle gå under 😭

Har du testat "rött te" (rooibos) det är ju inte ett Te och inte från samma växt så tål du ett smaksatt "rött te" men inte ett smaksatt svart el Grönt te så kan det vara själva teet du inte tål.

l'm back

Annons:
Odd
2014-08-20 08:52
#21

Ja vi får se hur det går när jag kommer hem, men tål jag inte det där heller bryr jag mig nog inte om att testa Rooibos, då håller jag mig till mitt vatten och mjölk istället

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: