Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 781 ggr
tlover
2014-08-16 10:34

Brukar du brygga samma te flera gånger?

Många tesorter/smaker kan man ju brygga flera gånger på samma omgång blad. Många anser till och med att andra bryggningsomgången är godast, inte första.

Brukar du brygga samma omgång teblad eller inte?

Varför gör du det om du gör det och om du inte gör det varför inte?

l'm back

Annons:
tlover
2014-08-16 10:36
#1

Jag brukar göra det men bara ibland, det är inte alltid man vill, kan eller har tid att dricka mer Te och då gör jag ju inte det.

Man kan ju spara tebladen men jag har inte gjort det i sommar eftersom det varit så varmt så det blir dåligt så snabbt.

Sen händer det ju nån enstaka gång att man gör nått Te som man bara kan brygga en gång också men det är inte ofta.

När jag brygger flera gånger på samma omgång teblad så är det delvis för att det är gott och delvis för att köper man vardagste för 100:-/hg så blir man lätt lite snål.

l'm back

Praefatio
2014-08-16 10:51
#2

Ja, det händer att jag brygger på samma blad två gånger. Jag skulle aldrig spara bladen i det syftet, utan det är när jag dricker två eller fler koppar på raken. Då är det ju onödigt att ta nytt Te varje gång :)

Sehvrin
2014-08-16 10:57
#3

Ja, jag brukar brygga om teblad om jag vill ha mer Te vid ett och samma tillfälle och det inte är ett Te som tappar sin smak efter första bryggningen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Inkanyezi
2014-08-16 11:02
#4

Jag gör det aldrig, men har provat och inte blivit nöjd med resultatet.

Den tesort som jag brukar dricka är sanslöst billig. Jag köper Kurda Te från Munir Livs i Skärholmen, och det kostar mindre än en tia per hekto. Det är ett Ceylon-te av mycket hög kvalité, och jag tycker att det är väldigt onödigt att snåla. En påse med ett pund Te, 454 g, kostar ungefär 38 kronor.

jossa5
2014-08-16 13:34
#5

Ja, ibland händer det. Om jag ska dricka flera koppar i rad, så är det lättast att ta samma Te en gång till. Iaf, en gång. Men givetvis ska det ju smaka bra den andra gången med.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tarotstollan
2014-08-16 20:06
#6

Eftersom jag bryggar i kaffebryggaren blir det 3½ mugg i varje bryggning. Har testat att hälla på nytt vatten och brygga igen men det blir bara blaskigt med ingen smak.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Perly
2014-08-18 11:44
#7

Beror på hur mycket blad jag hade i första omgången samt hur länge dessa stod o drog, om det finns tillräckligt mycket smak kvar helt enkelt. :)

Alltid Oavsett

fridelfina
2014-08-19 22:28
#8

Med Yogiteerna märks knappt nån skillnad på andra gången, nån gån har jag även bryggt 3 ggr, men då blir det lite svagt. Men jag sparar inte speciallt länge, bara nån/några timmar.

 
 

Upp till toppen
Annons: