Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 959 ggr
aggeelin
11/6/14, 8:18 PM

Hur länge förvara?

Olika tankar finns.

Jag har en favoritaffär där jag handlar Te. I den säger de att Te tappar smaken och att jag inte bör köpa mer än  att jag dricker upp det på ca tre till fyra månader. Jag tror att det ligger en hel del i det. Har någon gång glömt bort en förpackning Te (ej i burk) och hittat den i någon låda och då har det verkar avslaget. Jag har också handlat i en annan tebutik med mycket större "affärsburkar"  och jag gissar att en del av sorterna inte går åt så fort (och då fylls det inte heller på med nytt så fort - där har teet smakat lite avslaget, fick jag för mig.

Jag har en del tedrickarvänner och de har inte hört något om hållbarhetstid för Te - det är väl ok att  spara i flera år. Igår var jag borta och fick Grönt te som jag gissar sparats i fem år i en påse. Inte mycket smak kvar, tyckte jag.

Vad har du upplevt angående Hållbarhet för Te?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Tarotstollan
11/6/14, 8:28 PM
#1

Jag tömmer ju alltid över mitt Te i plastpåsar innan jag stoppar ner det igen i sin ytterpåse, så då håller det ju längre. Visst har jag haft gamla teer stående i plastpåsar också men kan tyvärr inte säga hur länge det stått, vet bara att det var flera år. Efter jag städade ut sist så låter jag inga gamla teer bli stående.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
11/6/14, 8:30 PM
#2

Jag fyller numera Te i täta burkar så  jag tycker att det står sig bra. Men upplever att Te som är "bortåt ett år" har tappat i smak.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

tlover
11/6/14, 8:34 PM
#3

Jag brukar försöka dricka upp det inom en viss tid.

Vitt, gult te: helst max 1 månad hemma.

Grönt te: helst max 6 mån.

Svart te, oolong: helst max 1 år.

Pu-erh: kan lagras hur länge som helst.

edit: vissa gröna teer ska drickas upp inom 1-3 månader och vissa (få, lite finare) gröna, svarta el Oolong teer kan lagras.

l'm back

illernettan
11/13/14, 8:40 AM
#4

Här köper jag på lösvikt och väljer då att köpa ett halvt hekto av olika sorter. Då får jag olika smak beroende på vad jag är sugen plus att allt Te verkligen går åt. Brukar köpa en fem-sex sorter åt gången.

Nördig som jag är, har jag också skrivit upp på smaklistan vilka jag har testat och listan tas med när jag ska handla Te. Då vet jag vilka jag tycker om 🙂.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: