Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 693 ggr
aggeelin
2014-11-06 20:21

Och vattnet?

I helgen hade jag besök av min kusin. Hon kokar tevattnet så det stormkokar och sen värmer hon på det så det kokar rejält igen. Jag har lärt mig att passa vattnet till Grönt te så att det endast är bubblor i vattnet (tycker inte heller om hett Te - att dricka).

Så var jag borta igår. Och där kokades vattnet i en minut innan det hälldes ner över det gröna teet. Har jag helt missat hur Te ska behandlas?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
tlover
2014-11-06 20:43
#1

Grönt te ska oftast bryggas i mellan 70 och 80 grader, vissa teer lägre (40 grader till och med) och vissa högre (upp mot 90 grader).

Jag skulle aldrig ha kokhett vatten på Grönt te det smakar peck 😮

Många säger också att man inte ska koka bort syret ur vattnet (syret leder smak) men det ska visst vara en skröna efter blindtester som gjorts.

Men jag skulle inte ens koka tevattnet till Pu-erh eller Svart te så länge om inte det fanns föroreningar i vattnet.

l'm back

tlover
2014-11-06 21:24
#2

Jag skrev faktiskt ett blogginlägg nyss då jag tar upp de olika temperaturerna för olika teer blandannat. Kanske kan det hjälpa.

l'm back

fridelfina
2014-11-18 09:58
#3

En kines har lärt mig att "tevatten ska bara fnittra inte skratta" dvs inte stormkök = skratta, utan knappt sjuda =fnittra!

 
 

fridelfina
2014-11-18 09:59
#4

Eller så var nog ordet le, inte fnittra

 
 

Upp till toppen
Annons: