Annons:
Etikettövrigt-terelaterat
Läst 2452 ggr
Garm
2014-11-10 18:43

Hur bäst förvara te?

Ja, som rubriken säger, hur ska man bäst förvara sitt Te?

Jag har ett par plåtburkar jag förvarar ett par av mina teer i och ett Te hamnade i en glasburk med tättslutande lock. Andra teer får står i sina papperspåsar. Hur fel gör jag (för det känns definitivt som att jag gör något fel här)?

Beror det på vilken sorts Te det är hur man ska förvara det?

Annons:
tlover
2014-11-10 18:55
#1

Lufttätt och ljustätt, fritt från värme, dofter (tex kryddor el kaffe)  och fukt är det som gäller för Te (om inte du ska lagra Pu-erh då är det lite annars).

Så har du glasburkarna i ett skåp eller att du målat dom (så att ljus inte tar sig in) funkar det. Jag har ofta örtteer så (för dom fina burkarna har jag Te i 😃).

Plåtburkarna borde funka med bäst är det om dom har dubbla lock så att man vet att dom är lufttäta, mina favoritteburkar tex har alla dubbla lock.

Papperspåsarna skulle jag däremot byta ut om jag vore du (även om jag erkänner att det händer ibland här också om jag är lat och inte hinner hälla över det till en teburk), iallafall om det tar mer än nån/några veckor att dricka upp.

Ett annat tips är att inte stoppa ner flera slags Tesorter (i sina påsar) i en och samma teburk, för då kommer dom att ta smak från varandra. Jag gör till och mer så att smaksatta teer och neutrala teer är på olika hyllor så att mitt fina sencha inte ska smaka masala Chai tex (och örtteer på ett helt annat ställe).

Alla teer ska behandlas lika förutom Pu-erh om man ska lagra det, men den enda skillnaden är att Pu-erh inte ska lagras lufttätt men fritt från andra dofter, fukt, värme och ljus gäller fortfarande.

l'm back

Garm
2014-11-10 19:16
#2

Tack för ditt utförliga svar 🙂

Visste väl jag gjorde massor med fel. Förr hade jag flertalet metallburkar, dock ej med dubbla lock, men jag vet ej vart dessa tagit vägen. Har nog försvunnit efter otaliga flyttar. Det blir nog till att raida tebutiker när tillfälle ges.

Om jag ej hittar metallburkar med dubbla lock, går det att hälla tet i en plastpåse först och sedan lägga denna i burken?

tlover
2014-11-10 19:29
#3

#2 Ja det går, eller påsen du får teet i (om det är en såndär i dubbelt papper, papper + aluminiumfolie, aluminiumfolie + plast el liknande). Bara du inte återanvänder plastpåsen (plast tar lätt åt sig smak så har du ett innerlock i plast så är det bäst att dedikera den burken till en viss tesort).

Metallburkar utan innerlock funkar om du dricker upp teet snabbt däremot men måste du välja mellan en burk med innerlock och en utan så välj den med innerlock.

l'm back

Garm
2014-11-11 15:08
#4

Ok. Då har jag bättre koll. Tack 🙂

illernettan
2014-11-11 16:20
#5

När jag arbetstränade på vår Te och kaffehandel, fick jag lära mig att Te och kaffe kan förvaras i frysen. Täta påsar och lägg in det i frysen. För mig har det fungerat super :-)

Annars i skåp, förvarar jag Te i tättslutande plåtburkar :-)

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

tlover
2014-11-11 17:43
#6

#5 Risken med att förvara Te i frysen är att det kan bli kondens.

Det är två "skolor" när det gäller det, vissa säger "absolut inte i frysen" och vissa säger "såklart kan man förvara i frysen".

Men eftersom det är just kondensen som är faran med att förvara Te i frysen (i alla fall den största faran) så beror det väl delvis tex hur bra fryspåsar man har osv.

l'm back

Annons:
illernettan
2014-11-12 12:15
#7

#6 Visst är det så 🙂.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Stiw42
2014-11-12 22:37
#8

En kan också förvara sinna teer i två burkar per sort, en mindre som en plockar från varje gång en ska ha teet, och en större för resten. Detta då teburken utsätts för syre varje gång den öppnas, och genom att förvara det mesta i en större som blir mer orörd ökar hållbarheten. Rekomenderar att kolla till hur täta burkarna är utöver om de har dubbellock (varierar stort). Har hart personligen bra resultat från begagnade fyrkantiga teburkar med mindre runda lock.

Upp till toppen
Annons: