Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Övriga örtteer

Nässelchai och fermenterat örtte

2014-11-21 16:10 #0 av: VildaVittra

Thiah var supersnäll och skickade mig ett häfte ifrån Martaförbundet som handlar om vilda grönsaker med en del recept i. Jag tänkte dela med mig av de två terecept som fanns:

Nässelchai

1-2 msk torkade nässelblad/2-3 msk färska
5 dl vatten
1-2 dl mjölk
1 krm kardemumma
1 krm kanel
1 tsk vaniljsocker eller socker

Häll kokande vatten över bladen och kryddorna, låt dra i 10 minuter, sila och tillsätt mjölk samt socker.

Fermenterat örtte

Blad från exempelvis hallon, mjölkört eller rönn

Krossa bladen så de saftar sig i en pastamaskin eller för hand. Lägg dom i en glasburk och ställ de i 50 grader över natten. När de är bruna tar du ut de och torkar de. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2014-11-21 16:13 #1 av: Magi-cat

Mmmm...låter jätteintressant och gott!

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2014-11-21 16:13 #2 av: tlover

Det får jag testa i sommar (fast med en lite mer tlover vänlig mjölk)

Ibland oxiderar faktiskt mina örtteer lite, särskilt nässlor av nån anledning. Men dom blir inte helt bruna utan bara på vissa ställen som tex kanter av ett blad som vissa vita teer blir.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.