Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1483 ggr
Crucio
1/4/15, 2:31 AM

Tipsa mig om té

jag är en kaffedrickare at heart vars mage nu bara pallar en kopp per dag, har därför tvingats gå över till té resten av tiden. (stackars mig. :p) men nu vill jag i alla fall ha lite tips på té.

bara lösté av sorten man köper i tébutiker, så inga påsar och inget sådant mer "avancerat" té (om ni förstår vad jag menar).

mina favoriter nu är ett fruktigt svart som jag tyvärr inte vet namnet på, minns inte vart det kommer ifrån, och ett naturellt vitt té. testade ett vitt té med mullbär som jag hatade, hade liksom en rund tjock smak som var riktigt hemsk. så har jag hittills inte gillat något rött té (och ja jag vet att det egentligen inte är té). har ett nu som jag har för mig heter Serengeti och som är okej, ganska neutralt, men dricker det mest för att det var en present. gillar det inte som jag gillar mitt svarta och vita. andra röda jag testat har jag direkt ogillat. har också ett grönt med bergamott som heter Earl Green som är helt okej.

utifrån detta, vad skulle ni tipsa om? något rött som någon annan röd té-ogillare gillat och som jag kan tänkas gilla? tänkte ge något bärigt rött en chans, om jag inte gillar det ger jag helt upp på rött. men vill gärna ha tips i alla fall, speciellt på gröna téer kanske då det jag har nu är det enda jag testat.


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
tlover
1/4/15, 9:00 AM
#1

Kanske kan de vara värt att testa grön Rooibos (grönt "rött te") om du hittar det i vanliga tebutiker (ibland kan man hitta det i vanliga tebutiker så man får hålla ögonen öppna, ibland påstår de som säljer Te att det inte finns grön Rooibos men det är bullshit, jag har det hemma.)

Grön Rooibos är lite mer frisk och lite mindre söt i smaken jämfört med vanlig röd Rooibos (fast den blir fortfarande aldrig besk).

Själv skiljer jag på fruktiga teer och teer med citrussmak. Kan det vara de med citrus som du gillar  (av de Tesorter som du nämt verkar det vara så), isåfall är det ju enklare att kunna fråga efter ett Te som kanske skulle passa.

Själv dricker jag sällan smaksatta teer så vad nån specifik sort skulle heta vet jag inte om jag skulle kunna hjälpa med. Brunkullans teer var goda om jag minns rätt däremot och så bra det går för dom så skulle jag gissa att många tycker det med.

l'm back

Crucio
1/5/15, 9:02 AM
#2

vet inte om det med citrus stämmer, det är ju ändå bara ett av de tre jag gillar som har citrus-aktig smak. det svarta är ju fruktigt och det vita neutralt. men kanske frågar om grön Rooibos då och hoppas att inte bli helt idiotförklarad. x)

kanske helt enkelt testar ett neutralt grönt och svart och ser vad jag tycker om dem, gillar ju som sagt det icke smaksatta vita. har kollat din blogg lite, men dricker du vanliga löstéer? du verkar dricka sådana mer klassiska téer, som det på din bild som ser ut som sådant de dricker på japanska téceremonier.


Sajtvärd på Skrivlust

tlover
1/5/15, 9:32 AM
#3

#2 Hmm jag hade för mig att Serengeti hade kryddigt + citrus, men då är jag dålig på smaksatta teer (och så var det ju bara ett okej te).

Jag själv dricker extremt sällan smaksatta teer (om jag dricker smaksatta teer så är det rökta teer, Masala Chai, jasminteer el liknande) så jag vet inte om man kan kalla det "vanliga lösteer" (jag kan sällan hitta något jag gillar i vanliga tebutiker tex utan hittar oftast teer jag gillar på lite finare nätbutiker).

Ja det är Matcha på bilden (teet i den japanska teceremonin).

Goda neutrala teer som är bra för nybörjare som jag känner till är

Svarta teer: Yi mei ren (ett Svart te från Kina, det smakar lite likt ett mycket godare yellow label), Alishan mi xian (ett jättegott Svart te, passar både svalt och varmt men det är lite dyrare)… Sen hade jag inget mer på svarta som jag riktigt kan tipsa då jag hellre dricker Grönt te eller andra sorter.

Gröna teer: Gen mai cha (ett japanskt Grönt te med rostat ris i, det brukar vara poppis bland nybörjare) och hojicha (ett japanskt rostat Grönt te som brukar vara poppis bland nybörjare. Det smakar inte "grönt" eftersom det är rostat), Bai sha lu (ett ångat Kinesiskt Te som finns i olika kvaliteer och priser).

Det är teer jag kan namnen på som jag (eller andra som testat) tyckt skulle passa nybörjare men som är riktigt gott.

l'm back

Crucio
1/7/15, 6:48 AM
#4

jag har googlat och det enda jag hittar på Serengeti är att det är ett märke på té. jag gissar därför att det finns många olika teer som råkat få det namnet, att det mer är ett namn tillverkare ger på olika smaksatta téer än ett enda sorts té, som i fallet med t.ex. Earl Grey.

okej, tack för tipsen. for now ska jag inte köpa fler téer, men kanske testar någon av dem när några av mina nuvarande är slut.

det blev i alla fall att köpa Brunkullans originalté, alltså grönt smaksatt med massa olika saker. det tycker jag är ganska gott. så ett vitt té smaksatt med hallon och physalis som jag också gillar.

såg förresten ditt inlägg om att tvätta téer. det var intressant. synd att jag inte såg det innan jag hällde bort ett Pu-erh igår, ett smaksatt med lakrits, som jag verkligen inte gillade. det kanske hade fått en mildare, bättre smak med metoden du skriver om. ska i alla fall testa det med det röda som jag har kvar och som jag tycker är ganska okej men ändå det jag gillar minst av de téer som jag har just nu.


Sajtvärd på Skrivlust

tlover
1/7/15, 8:40 AM
#5

#4 Eftersom Rooibos kommer från Afrika så brukar dom gilla att döpa de olika smaksättningarna med Afrikaklingande namn så jag tror nog du har rätt (även om dom är i lite fel del av Afrika men men).

Dom teer jag tipsat om är alltså om du vill ha osmaksatta, jag hoppas det framgår. Det är ju det jag dricker så det är det jag kan tipsa om.

Jag har aldrig testat att tvätt Rooibos så jag vet inte hur stor effekt det får men du kan ju testa, berätta gärna hur det var sen när du testat 🙂

l'm back

Crucio
1/8/15, 2:06 PM
#6

idag lärde jag mig någonting, när jag tog fram min stora tébok för första gången på flera år. rätta mig om jag missuppfattat detta.

jag trodde att Pu-erh och Rooibos bara var olika namn för rött té, dvs. det téet som egentligen inte är té. men efter att ha skummat igenom lite om olika tésorter i boken förstår jag det som att Pu-erh ÄR té, ett svart té som pga. tillverkningsmetoden/färgen när det är färdigt kallas rött. medan Rooibos är det som egentligen inte är té, och som bara odlas/tillverkas i Afrika. här har jag kallat Rooibos för Pu-erh all this time. det röda som jag har är alltså Rooibos.


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
tlover
1/8/15, 4:37 PM
#7

Ja (i alla fall till största del är det rätt)

Det som kallas Svart te här i väst kallas för Rött te i Kina (dom tänker på den färdiga drycken).

Det som kallas Pu-erh här i väst kallas ibland för svart/mörkt Te i kina

och det som kallas Rött te här i väst är som du säger inte ett Te utan ett Örtte som heter Rooibos som kommer från Afrika.

För att krångla till det extra mycket så finns det både svart och grön Pu-erh och röd och grön rooibos 😉

Om jag förstått dig rätt så är det röda "te" som du har Rooibos ja.

Vi har ju olika artiklar om de olika tesorter som det finns om du vill läsa tex om pu-erh, rooibos och svart te

l'm back

Upp till toppen
Annons: