Annons:
Etikettövriga-örtteer
Läst 1234 ggr
[JeanetteK]
2015-01-09 10:54

Hemodlat te

Jag är en kaffedrickare men tycker att det är gott med Te ibland. Maken dricker mycket Te och dricker helst Grönt te. Jag gillar svartvinbärste och liknande om jag dricker köpe-te. På somrarna brukar jag dricka mynta-te eller citronmeliss-te och då tar jag från trädgården. Nu undrar jag vad mer jag kan göra Te på från trädgården - och hur gör jag. När jag gör på mynta och citronmeliss så lägger jag bara i lite blad i kokande vatten. Om jag tex torkar örter lägger jag det sen i en sån tekula som vanligt löste?

Annons:
tlover
2015-01-09 11:07
#1

De flesta växte kan man göra Örtte på däremot så kan det vara så starkt medicinskt el till och med giftigt att man inte bör använda det till vardags.

Men växter från myntesläktet är ok till vardags (även basilika, riktigt god tillsammans med honung). Även andra kryddor tex timjan, salvia eller liknande.

Blad av vinbär, jordgubb och hallon är också bra vardagsteer.

Sen finns det en hel del vilda växter som funkar som Örtte tex björkblad och nässlor.

Jag har två artiklar som kanske skulle vara intressanta. En om örtteer i trädgården och en om vilda växter som örtte.

(Jag bytte kategori på tråden då den passade bättre bland övriga örtteer)

l'm back

[JeanetteK]
2015-01-09 11:09
#2

#1 Tack vad bra! Dom ska jag läsa. Precis vad jag letade efter, fast jag inte letade på rätt ställe! 👍🙂

Upp till toppen
Annons: