Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1502 ggr
tlover
2015-02-13 15:34

Förvaring

Det bästa sättet att förvara Te är att förvara det fritt från syre, ljus, värme, fukt och doft. Så man ska tex inte förvara det i en genomskinlig glasburk på bänken eller bredvid spisen.

Det bästa är att använda en burk i metall (plast kan tex ta åt sig smak och glas är ju ofta… genomskinligt) med dubbla lock.

Man kan ju såklart ha en burk med bara ett lock men med två lock blir det mer lufttätt.

Själva burkarna bör man också förvara på ett ställe där det inte finns så starka dofter, så tex inte bredvid kaffet eller i kryddhyllan. Jag själv har till och med smaksatta och icket smaksatta teer på olika hyllor för att minimera att de osmaksatta ska ta åt sig smak.

Det hjälper också teet att hålla sig fräscht om man förvarar mycket åt gången så är man en stordrickare av tex earl grey kan det vara värt att köpa i större förpackningar än 1 hg.

Det finns ju också teer man ska lagra (pu-erh) dom förvaras på samma sätt men inte helt lufttätt. Jag förvarar mitt Pu-erh som jag håller på att lagra i en papplåda uppe i en garderob.

Olika Tesorter har olika lång hållbarhetstid, den varierar lite (tex beroende på hur bra förvaringen är och hur teet är format) men generellt kan man säga att Svart te och oolong håller längst (ca 1 år) förutom det som lagras (pu-erh), Grönt te och Gult te nått mitt emellan (ca ½ år) och vitt Te kortast (ca 1 månad).

Detta är då efter man köpt teet jag menar.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: