Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Sajtinfo, önskemål och synpunkter Svart te Grönt te Övriga tesorter Rooibos och honeybush (rött te) Övriga örtteer Övrigt terelaterat Tips och råd Tetillbehör Recensioner och rekommendationer Te och hälsa Historik och traditioner Tenyheter Tävlingar, kluringar och sajtlekar Tilltugg, mat och bak OT - Utanför ämnet Andra iFokus-sajter
Tävlingar, kluringar och sajtlekar

Lektråd "x eller y"

2015-04-06 14:47 #0 av: tlover

Jag tänkte att vi kunde börja en ny sajtlek här inne på te ifokus

En "x eller y" lek dvs man ger två alternativ (terelaterade såklart) som nästa ska välja mellan, ge en liten förklaring om man vill och sen ge två nya alternativ att välja mellan.

Exempel

"Person a: Brygga i tekanna eller kopp

Person b: Tekanna, då kan jag dricka mer.

Svart eller grönt te?"

Så jag börjar

Rökigt te eller blommigt?

Anmäl
2015-04-06 14:53 #1 av: Starman

Falsk dikotomi, det kan finnas blommiga téer med rökiga undertoner och vice versa. :)

Som det är eller med honung/socker/vitt?

Anmäl
2015-04-06 14:57 #2 av: tlover

(så det är ingen du föredrar av dom som är främst/endast rökiga eller blommiga?)

Som det är (såklart Skämtar)

Grönt te eller svart te?

Anmäl
2015-04-06 15:08 #3 av: Starman

(Jo! Jag gillar fruktiga/sötare téer med syrliga undertoner bäst, som mango/persiko-blandning, keemun, Söderte, Grädd/Rabarber osv, men dricker gärna en rökig ibland, exempelvis Assam, med lite vitt i för att mildra om det blivit lite för starkt bryggt, dessa mest under höst/vinter :))

Helst av allt dricker jag vitt te, och detta för att det innehåller färre cancerogena ämnen! Vissa studier har pekat på att vitt te kan ge ett skydd mot tarmcancer. Men just nu har jag tyvärr inget vitt te i mitt skafferi. Men bland alternativen väljer jag nog svart te då dessa oftare kommer i fler smakvariationer. :)

Helst till vilket; frukost eller fika?

Anmäl
2015-04-06 15:14 #4 av: tlover

Båda, men måste jag välja en tar jag fika (eftersom man fikar mer än äter frukost Skrattar)

Dricker du helst smaksatta eller osmaksatta teer?

Anmäl
2015-04-06 15:17 #5 av: Starman

Det beror lite på vilken årstid jag är i. Över vår/sommar dricker jag gärna te med smaker, men mot hösten kommer gärna dovare téer in i min kost och då dricker jag exempelvis gärna assam och liknande.

Samma fråga i tillbakakaka. :)

Anmäl
2015-04-06 15:21 #6 av: tlover

Osmaksatta även om det finns vissa smaksatta som jag gillar så är majoriteten osmaksatta.

Föredrar du att brygga i tekanna eller kopp?

Anmäl
2015-04-06 15:24 #7 av: Starman

Coolt :)

Jag brygger helst direkt i en kopp, då det är mindre krångel (micro + kopp + tepåse/stöp) men det händer ibland att jag kokar upp en kastrull och brygger i en stor kanna, oftast då jag har gäster på besök. :)

Tepåsar eller lösvikt? :)

Anmäl
2015-04-06 15:29 #8 av: tlover

Lösvikt, helt klart (så mycket att min svärmor knappt vågar bjuda mig på påste)

Värmer du helst vatten i vattenkokare eller på spisen? (om du bara kan välja mellan dom)

Anmäl
2015-04-06 21:43 #9 av: VildaVittra

Vattenkokare, drar för mycket ström att göra det på spisen och vedspisen tar för lång tid på sig att bli varm nog.

Tekopp eller mugg? 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2015-04-07 01:11 #10 av: Garm

Kort och gott, mugg.

Kinesiskt eller Indiskt te?

Anmäl
2015-04-07 09:46 #11 av: tlover

Kinesiskt alla gånger (indiskt är väl gott också men jag dricker mycket mindre Indiskt te).

Kinesiskt eller Japanskt te?

Anmäl
2015-04-07 12:12 #12 av: Garm

Kinesiskt, jag har inte druckit så mycket Japanskt te.

Brygga en kopp/mugg i taget eller hel kanna?

Anmäl
2015-04-12 14:49 #13 av: tlover

En hel kanna, men då föredrar jag små kannor, aldrig större än 4 dl i alla fall.

Vad skulle du helst vilja testa att vara på gong fu cha den kinesiska teceremonin eller cha no yu den japanska teceremonin?

Anmäl
2015-05-03 14:35 #14 av: tlover

hmm kör en ny

Dricker du te litervis eller decilitervis? Skrattar

Anmäl
2015-05-05 18:02 #15 av: Perly

För det mesta litervis, även om jag börjat försöka använda mindre koppar ibland 😁

Kopp/mugg i glas eller porslin?

Alltid Oavsett

Anmäl
2015-05-05 20:40 #16 av: Silver83

Porslin, av nån anledning är det mer te över det för min del...

Dricker du ditt te rakt upp och ner, eller har du något till?

Anmäl
2015-10-22 10:49 #17 av: tlover

Oftast rakt upp och ner (även om jag dricker det till tex frukost så dricker jag det helst efter frukosten om du förstår vad jag menar).

Med eller utan mjölk (eller växtmjölk)?

Anmäl
2015-10-22 18:39 #18 av: Perly

Utan, gillar inte mjölk/mejeriprodukter i någon större utsträckning och försöker undvika dessa, någon enstaka gång kan jag ha havremjölk i kryddiga teer (mer sällan än en gång i kvartalet).

Om du endast fick dricka en sorts te resten av livet skulle du välja smaksatt eller naturellt te?

Alltid Oavsett

Anmäl
2015-10-22 21:06 #19 av: tlover

Naturellt, eller ja osmaksatt gillar jag hellre att kalla det då det ofta smakar så mycket även om det är osmaksatt.

Gaiwan eller liten tekanna (1-1½ dl) att brygga teet i (om du bara kan välja mellan dom)

Anmäl
2015-10-23 13:48 #20 av: [Garntroll]

Liten tekanna ( det har jag hemma)

Honung eller socker ( i te)

Sajtvärd för Pelargoner och Motionspepp

Anmäl
2015-10-28 22:16 #21 av: Silver83

Oooh, svårt eftersom jag inte har nåt i förutom när jag är förkyld, för då blir det honung :)

Löste eller tepåse`?

Anmäl
2015-11-01 12:17 #22 av: [Zachapacka]

löste ofc

Många koppar av "så där" te eller sällan någon kopp av "jättegott" te?

Var inte alltför optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg. /Kafka

Anmäl
2016-07-08 17:23 #23 av: tlover

Sällan någon kopp av ett jättegott te

Vitt te eller oolong (om du inte testat så ta vad du helst skulle vilja testa)

Anmäl
2016-07-08 18:50 #24 av: Silver83

Oolong.

Starkt eller svagt te?

Anmäl
2016-07-09 22:34 #25 av: tlover

Svårt jag gillar ju båda fast med olika teer men om jag ska välja en av dom så tror jag det blir svagt då jag har fler svaga teer som jag gillar än starka.

Te eller örtte?

Anmäl
2016-07-27 13:00 #26 av: Gwaihir

Te! Alltså örteer kan väl vara lite kul nån gång om året som variation men det finns ju ingen dryck som går upp mot te.

Iste eller tetermos på picknick?

Anmäl
2016-07-27 15:55 #27 av: tlover

Egentligen inget då jag föredrar att göra upp eld men skulle det vara eldningsförbud så skulle jag ta en termos med varmvatten (och så brygger jag på plats).

Vatten med eller utan extra vattenfilter?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.