Annons:
Etiketttävlingar-kluringar-sajtlekar
Läst 2395 ggr
tlover
4/6/15, 2:47 PM

Lektråd "x eller y"

Jag tänkte att vi kunde börja en ny sajtlek här inne på Te ifokus

En "x eller y" lek dvs man ger två alternativ (terelaterade såklart) som nästa ska välja mellan, ge en liten förklaring om man vill och sen ge två nya alternativ att välja mellan.

Exempel

"Person a: Brygga i Tekanna eller kopp

Person b: Tekanna, då kan jag dricka mer.

Svart eller Grönt te?"

Så jag börjar

Rökigt Te eller blommigt?

l'm back

Annons:
Starman
4/6/15, 2:53 PM
#1

Falsk dikotomi, det kan finnas blommiga téer med rökiga undertoner och vice versa. :)

Som det är eller med honung/socker/vitt?

tlover
4/6/15, 2:57 PM
#2

(så det är ingen du föredrar av dom som är främst/endast rökiga eller blommiga?)

Som det är (såklart 😉)

Grönt te eller Svart te?

l'm back

Starman
4/6/15, 3:08 PM
#3

(Jo! Jag gillar fruktiga/sötare téer med syrliga undertoner bäst, som mango/persiko-blandning, keemun, Söderte, Grädd/Rabarber osv, men dricker gärna en rökig ibland, exempelvis Assam, med lite vitt i för att mildra om det blivit lite för starkt bryggt, dessa mest under höst/vinter :))

Helst av allt dricker jag vitt Te, och detta för att det innehåller färre cancerogena ämnen! Vissa studier har pekat på att vitt Te kan ge ett skydd mot tarmcancer. Men just nu har jag tyvärr inget vitt Te i mitt skafferi. Men bland alternativen väljer jag nog Svart te då dessa oftare kommer i fler smakvariationer. :)

Helst till vilket; frukost eller fika?

tlover
4/6/15, 3:14 PM
#4

Båda, men måste jag välja en tar jag fika (eftersom man fikar mer än äter frukost 😃)

Dricker du helst smaksatta eller osmaksatta teer?

l'm back

Starman
4/6/15, 3:17 PM
#5

Det beror lite på vilken årstid jag är i. Över vår/sommar dricker jag gärna Te med smaker, men mot hösten kommer gärna dovare téer in i min kost och då dricker jag exempelvis gärna Assam och liknande.

Samma fråga i tillbakakaka. :)

tlover
4/6/15, 3:21 PM
#6

Osmaksatta även om det finns vissa smaksatta som jag gillar så är majoriteten osmaksatta.

Föredrar du att brygga i Tekanna eller kopp?

l'm back

Annons:
Starman
4/6/15, 3:24 PM
#7

Coolt :)

Jag brygger helst direkt i en kopp, då det är mindre krångel (micro + kopp + tepåse/stöp) men det händer ibland att jag kokar upp en kastrull och brygger i en stor kanna, oftast då jag har gäster på besök. :)

Tepåsar eller lösvikt? :)

tlover
4/6/15, 3:29 PM
#8

Lösvikt, helt klart (så mycket att min svärmor knappt vågar bjuda mig på påste)

Värmer du helst vatten i vattenkokare eller på spisen? (om du bara kan välja mellan dom)

l'm back

VildaVittra
4/6/15, 9:43 PM
#9

Vattenkokare, drar för mycket ström att göra det på spisen och vedspisen tar för lång tid på sig att bli varm nog.

Tekopp eller mugg?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Garm
4/7/15, 1:11 AM
#10

Kort och gott, mugg.

Kinesiskt eller Indiskt Te?

tlover
4/7/15, 9:46 AM
#11

Kinesiskt alla gånger (indiskt är väl gott också men jag dricker mycket mindre Indiskt te).

Kinesiskt eller Japanskt Te?

l'm back

Garm
4/7/15, 12:12 PM
#12

Kinesiskt, jag har inte druckit så mycket Japanskt Te.

Brygga en kopp/mugg i taget eller hel kanna?

tlover
4/12/15, 2:49 PM
#13

En hel kanna, men då föredrar jag små kannor, aldrig större än 4 dl i alla fall.

Vad skulle du helst vilja testa att vara på Gong fu cha den kinesiska teceremonin eller Cha no yu den japanska teceremonin?

l'm back

Annons:
tlover
5/3/15, 2:35 PM
#14

hmm kör en ny

Dricker du Te litervis eller decilitervis? 😃

l'm back

Perly
5/5/15, 6:02 PM
#15

För det mesta litervis, även om jag börjat försöka använda mindre koppar ibland 😁 Kopp/mugg i glas eller porslin?

Alltid Oavsett

Silver83
5/5/15, 8:40 PM
#16

Porslin, av nån anledning är det mer Te över det för min del…

Dricker du ditt Te rakt upp och ner, eller har du något till?

tlover
10/22/15, 10:49 AM
#17

Oftast rakt upp och ner (även om jag dricker det till tex frukost så dricker jag det helst efter frukosten om du förstår vad jag menar).

Med eller utan mjölk (eller växtmjölk)?

l'm back

Perly
10/22/15, 6:39 PM
#18

Utan, gillar inte mjölk/mejeriprodukter i någon större utsträckning och försöker undvika dessa, någon enstaka gång kan jag ha havremjölk i kryddiga teer (mer sällan än en gång i kvartalet).

Om du endast fick dricka en sorts Te resten av livet skulle du välja smaksatt eller naturellt Te?

Alltid Oavsett

tlover
10/22/15, 9:06 PM
#19

Naturellt, eller ja osmaksatt gillar jag hellre att kalla det då det ofta smakar så mycket även om det är osmaksatt.

Gaiwan eller liten Tekanna (1-1½ dl) att brygga teet i (om du bara kan välja mellan dom)

l'm back

[Garntroll]
10/23/15, 1:48 PM
#20

Liten Tekanna ( det har jag hemma)

Honung eller socker ( i te)

Annons:
Silver83
10/28/15, 10:16 PM
#21

Oooh, svårt eftersom jag inte har nåt i förutom när jag är förkyld, för då blir det honung :)

Löste eller tepåse`?

[Zachapacka]
11/1/15, 12:17 PM
#22

löste ofc

Många koppar av "så där" Te eller sällan någon kopp av "jättegott" Te?

tlover
7/8/16, 5:23 PM
#23

Sällan någon kopp av ett jättegott te

Vitt Te eller Oolong (om du inte testat så ta vad du helst skulle vilja testa)

l'm back

Silver83
7/8/16, 6:50 PM
#24

Oolong.

Starkt eller svagt Te?

tlover
7/9/16, 10:34 PM
#25

Svårt jag gillar ju båda fast med olika teer men om jag ska välja en av dom så tror jag det blir svagt då jag har fler svaga teer som jag gillar än starka.

Te eller Örtte?

l'm back

Gwaihir
7/27/16, 1:00 PM
#26

Te! Alltså örteer kan väl vara lite kul nån gång om året som variation men det finns ju ingen dryck som går upp mot Te.

Iste eller tetermos på picknick?

tlover
7/27/16, 3:55 PM
#27

Egentligen inget då jag föredrar att göra upp eld men skulle det vara eldningsförbud så skulle jag ta en termos med varmvatten (och så brygger jag på plats). Vatten med eller utan extra vattenfilter?

l'm back

Annons:
tlover
8/23/16, 10:36 AM
#28

Okej testar en ny

Chawan (teskål) eller teglas?

l'm back

TatsuOni
8/16/17, 4:27 PM
#29

Chawan.

Mugg med eller utan öra?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Silver83
8/17/17, 12:32 PM
#30

Med! Jag är oftast för otålig för att vänta… så då bränner jag mig både på händer och tunga :) 

Ang. tepåsar.

Lägger du i påsen först och häller vattnet på, eller vattnet först och doppar påsen i?

TatsuOni
8/17/17, 4:05 PM
#31

De få gånger jag dricker påste så blir det vatten först och påse sen.

Te med eller utan tillsatt smak?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

ApanAnn
8/27/17, 1:46 PM
#32

Utan, om jag måste välja. Naturellt Te kommer i så många goda smaker beroende på var det växt och hur det är behandlat sedan. Kramar du ur din Tepåse innan du lyfter den ur koppen eller lyfter du bara ur den?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

TatsuOni
8/27/17, 2:14 PM
#33

Nu dricker jag väldigt sällan påste. När jag väl gör det, så är det oftast hos min mor och blir det att jag bara lyfter ur den.

Grönt eller Svart te?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: